Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-28, 10:26   #1
johanlarfars johanlarfars är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 5
Brett, "skrynkelfritt" tyg till överkomligt pris

Hej på er!!

Hoppas jag är välkommen i detta forum fasten jag bara har en gammal symaskin och bara gör om ungarnas byxor till shorts!

Jag håller på att bygga en fotostudio hemma och letar därför efter ett bra tyg att ha som bakgrund. Det ska vara rätt brett (minst 200 cm)eftersom en skarv gärna syns på bilderna.

En till viktig egenskap är att det helst inte ska skrynkla sig, även om man tvättat det.

Färgerna jag är ute efter är svart och vitt. Finns det något sånt tyg som ni kan rekommendera, och helst rätt billigt.

Tack på förhand!

Johan
johanlarfars är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-28, 10:44   #2
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Sök på "muslins" eller "back drops" så skall du se att det finns färdigt att köpa. Det finns en uppsjö av olika färger och special bakrunder att köpa.

Annars rekomenderar jag vanliga pappersfonder.

Ett specialfall som ju är svart bakgrund där kan du köpa i princip vilket svart tyg som helst (jag har svart fleece), och med studiobelysning utan bakgrundsbelysning så syns inga skarvar.

Senast redigerad av mariatherese den 2007-07-28 klockan 10:47.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-28, 10:53   #3
johanlarfars johanlarfars är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 5
Hej och tack för ditt svar!!

Jag har kollat på dessa tidigare, men inte riktigt hittat något i min prisklass. Pappersfonder är för stora för mig i min lägenhet, dom ligger väl oftast på 3 meters bredd, och det får jag knappt in, sen kostar dom runt 700 kr vilket ger 1400 för vitt och svart.

Svart fleece, vad kostar det per meter? Det är väl tämligen skrynkelfritt?
johanlarfars är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-28, 11:06   #4
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag köpte min fleece för ganska länge sedan och jag tror jag betalade 40 kronor metern för det då det var utförsäljning. Fleece är ju skrynkelfritt men det spelar egentligen ingen roll för om du inte belyser en svart bakgrund så syns inte skrynklor.

Vitt är lite knivigare. Möjligen skulle du kunna testa och se om det finns någon form av segeltyg som skulle kunna fungera. Men billigt blir det ju inte. Fleece skall du absolut inte använda till vitt då det fastnar en massa skräp på det hela tiden och fleece kan man inte heller tvätta i höga temperaturer.

Skall du göra fullfigursuppställningar så skall du tänka på att det går att tvätta ordentligt. En del skor lämnar märken som inte går bort på vitt. Därför är papper bra eftersom man kan klippa bort allteftersom. Men det är klart - de smalaste tror jag är 275 eller något sådant och med stativ till så blir det drygt tre meter.

Nu funderar jag på om man inte kan ta två längder med vaxduk eller galon och limma ihop skarven kant i kant mot någon bakre bit. Det kanske kan bli tillräckligt sömlöst.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-28, 11:14   #5
johanlarfars johanlarfars är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 5
Aha, ja, det kanske går att testa! Tack för dina idéer! Jag ska mäta lite här hemma får se om det går in en rulle nånstans! Det är förvaringen som är det kniviga här. Men svart skulle i alla fall fleece förmodligen kunna kunna funka till.

Tack igen!
johanlarfars är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-28, 11:55   #6
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Du kan köpa ett stort underlakan för en dubbelsäng 220 cm brett. finns i bomull/polyester blandning. du kan även färga det vita svart. kostar inte så förskräckligt mycket heller.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-28, 12:04   #7
johanlarfars johanlarfars är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 5
Aha, tack för det tipset! Hur långa är dom? Är den blandningen hyffsat skrynkelfri?
johanlarfars är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-28, 12:34   #8
Dandelion Dandelion är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 59
För många år sedan i en fotostudio hade vi ett stort svart lakan... funderar på en annan grej.. det finns väl breda svarta rullgardiner ?
Då är det ju garanterat slätt !?
Dandelion är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-28, 12:37   #9
johanlarfars johanlarfars är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 5
Hej på dig!

Japp, då är det garanterat slätt, men problemet är att dom alltför sällan är 6 meter långa!

Men ett svart lakan har jag också funderat på, i alla fall när man tänker efter lite och lyssnar på Maria som tidigare sa att svart inte behöver vara skrynkelfritt om man inte har för avsikt att belysa bakgrunden, vilket jag inte har, i alla fall inte nu.

Då kan man med andra ord sy ihop ett par bitar så man får rätt bredd x längd.

Tack för alla era svar!! Väldigt bra med olika idéer och tips!!
johanlarfars är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons