Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-12-29, 23:29   #1
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Antikstygn

Hej!
På min brodermaskin Pfaff 2144 uppgraderad till 2170 finns en söm som jag tycker mycket om att sy med. Det är antikstygn och har nummer 318. Stygnen blir fina på framsidan men på avigsidan ser sömmen verkligen hemskt ut. Har frågat i affären och fick beskedet att ändra undertrådsspänningen men detta har inte hjälpt. Ibland kommer det upp en skylt som säger något om stygnplåten som jag inte förstår. Finns det kanske någon särskild stygnplåt. I min instruktionsbok finns inte denna söm så om någon känner till problemet vore jag tacksam för ett råd om hur jag ska tackla problemet.
Tack på förhand och ett Gott Nytt År.
Varma hälsningar
Ingsy
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-30, 11:03   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Undrar om det kan vara att du har fel pressarfot till den sömmen. Kikade lite på Pfaffs hemsida för att se hur sömmen ser ut (har Husqvarna själv). När jag ska sy liknande söm så måste jag använda pressarfoten med en liten nål på sidan för att sömmen inte ska dra ihop sig. En tanke jag fick bara, kan vara helt fel
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-30, 16:52   #3
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Hej!
Tack för Ditt tips! Skulle Du kunna skicka mig länken till Huskvarna för det är mycket som är likt med Huskvarna och Pfaff. Jag måste få rätsida på detta problem.
Varma hälsningar
Inger
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-30, 19:22   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Du kan kika lite på den här sidan, kanske den kan ge dig tips.
http://www.husqvarnaviking.com/se/
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-30, 19:22   #5
nettan2 nettan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Nu blev jag nyfiken? Jag har också Pfaff 2140/2170 och skulle gärna vilja höra hur svaret blir i denna fråga ang. sömmen. /Nettan
nettan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-30, 20:35   #6
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Hej.
Nu har jag ingen 2170 men väl en 2134 som också har några "antika" sömmar. Vilken som är 318 vet jag inte heller. Men, dessa antika sömmar ska ju sys med en högre trådsspänning. Du har vanlig tråd i underspolen och en transparent tråd som övertråd. Då ska undertråden komma upp på framsidan och det ser ut som om det är handbroderat. Min maskin som är en enklare variant ställer in undertrådsspänningen automatiskt och det borde väl 2140/70 göra eftersom den ju är mer avancerad. Står det verkligen inget om dessa sömmar i din instuktionsbok??Så här ser det ut i min instruktionsbok.

Vill du sy med vanlig övertråd så måste du släppa på övertråds-spänningen. Kolla vilken inställning den har på vanliga dekorsömmar och använd liknande inställning till dessa sömmar.

Vilken söm är det som har nr 318 på din maskin?
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av annemarlen den 2006-12-30 klockan 20:38.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-30, 23:33   #7
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Hej!
Tack för Ditt svar! Det var kul att höra från någon som samma maskin som jag har. Min handbok är från modell 2140 och jag kan inte hitta något där. Det var intressant med ofärgad övertråd och av allt att dömma måste spänningen i övertråden regleras. Fick upp en skylt på skärmen om att man måste ha en stygnplatta för raksöm. Har inte i mitt långa syliv hört talas om en stygnplatta för raksöm, men den finns i tillbehörkatalogen. Ska försöka med den ofärgade tråden och att sänka övertrådsspänningen innan jag far iväg och köper mer prylar. Tack för hjälpen och en god fortsättning på det nya året!
Varma hälsningar
Inger
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-30, 23:43   #8
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Hej igen!
Jag glömde besvara Din fråga om vilket av stygnen som är 318. Jag kan inte se den bland exemplen. Det är en mycket enkel och rak söm som liknar den som finns på fina s k handlaskade herrkostymer. Jag har försökt att använda den på kepsskärmar där den skulle vara mycket snygg. Har Du möjlighet att uppgradera till 2170 så kommer den sömmen med. Min maskin är en 2144 som är uppgraderad till 2170. Sömmen kom med när jag gjorde uppgraderingen.
Hälsnignar
Inger
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-31, 09:34   #9
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Hej igen Inger.
Jag har inte lika maskin som du har. Min har nr 2134. Det är en enklare maskin som ej går att uppgradera.
Då förstår jag att det inte står i boken om sömmarna när det är uppdatering det handlar om.

Lasksöm skriver du, går det inte bra med sömmen som är en raksöm med tre stygn på varandra. På mina maskiner (ja, jag har en till Pfaff7570 ) är det söm nr:2. Där kan du ställa in längden på stygnen och jag tycker den ser ut som en "grov" handsydd raksöm. Baksidan ser ju också skaplig ut där.
Kanske kan vara värt att testa.
Hälsningar,
Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-31, 10:14   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Kanske manualen för Pfaff 2170 kan hjälpa dig på traven. Den finns här http://www.pfaff.com/global/4960_8507.html
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-31, 18:11   #11
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Hej!
Tack för tipset att förlänga stygnen på nr 2. Jag har testat sömmen men inte tänkt på att förlänga stygnen. Jag ska även försöka med lite tjockare tråd men det brukar krångla. Nu inför 2007 är ett av mina löften att jag ska ta tag i alla gamla syproblem. Vad ska man med komplicerad symaskin när man inte kan använda den? Tur att Ni på Sysidan finns!
Nyårshälsningar
Ingsy
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-31, 18:27   #12
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Hej!
Tusen tack manualen kommer jag att behöva för nu ska jag lära mig att hantera min komplicerade symaskin. Har tidigare haft äldre modell av Pfaff och den var jag mer bekant med, men så hade jag den också i nästa 40 år och den gamla rackaren behövde inte en smörjas, så jag sörjer den verkligen. Den hade bara ett fel den kunde inte brodera som den som jag har nu. Nu ska jag gå och ta hand om min hund Fabian för det har börjat att smälla ordentligt där ute, nyårshälsningar
Inger
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons