Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-12-27, 13:28   #1
HelenR HelenR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 108
Hur lär jag mig mina HQ program?

Jag skulle vara tacksam för era kloka råd i mitt dilemma. Just nu är jag "mitt i livet" med familj, hus&hem och jobb upp över öronen. Får jag en ledig stund tycker jag om att sy, men det ska helst gå snabbt och bli bra! Nån extratid att klura ut hur program och maskin fungerar och testa sömmar finns inte.
Jag har Husqvarna D1 och deras program 3D Professional. Valde dem för att de ansågs lätta att använda med många möjligheter. Efter ett år klarar jag av att göra det basala i programmen, men känner att det finns en massa finesser som jag inte utnyttjar. Instruktionsboken innehåller inte på lång väg tillräcklig info. Måste lära mig mer, men vet inte hur. Jag förstår på diskussionerna i forumet att många av er är jättekunniga, hur har ni burit er år för att bli det?
Jag har kollat både med affären som sålde D1 & 3 D Professional och tjejen som höll utbildning i användning av D1, men de säger att det finns inte utbildning på programmen. Stämmer detta? Hur kan HQ sälja en så dyr och kvalificerad produkt men inte tillhandahålla möjlighet att lära sig att använda den fullt ut? När vi får nya program på jobbet brukar vi få både manual, lite utbildning och support. Helst skulle jag gå en lärarledd kurs, i nödfall några e-learning moduler. Finns det fler därute som behöver utbildning, ska vi samordna nåt?
Via forumet har jag fått intrycket att Embird skulle vara mer användarvänligt, stämmer det? Vore det ide för mig att komplettera med Embird? I så fall vilken modell/version och ungefär vad kostar det? Har de precis samma funktioner eller vad skiljer i så fall?
Tacksam för alla goda råd!
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 14:34   #2
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Tycker du ska ta upp det med HQ igen vad gäller utbildning på program. Det finns nämligen.Jag har fått. Har en SE och samma program som du. Om du i din butik inte får hjälp tycker jag du ska ringa HQ direkt. Det är som sagt dyra maskiner och program. Förresten, tro inte att jag lärt mig allt....
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 14:42   #3
gunnelssv gunnelssv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 49
Råkat ut för samma problem

Hej Helen. Jag har råkat ut för samma problem och får i butiken samma svar att det inte finns någon utb. som ingår i programmet inte går det att köpa till heller.
Känner mig också besviken över att ett så dyrt program har så dålig support.
gunnelssv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 15:00   #4
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Var kanske lite otydlig i mitt förra inlägg;
jag vet att det finns kunniga på HQ som reser runt och kör utbildningar därför ta kontakt direkt
eller via din handlare och kräv!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 15:10   #5
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Beasfarmor har helt rätt i det att det finns utbildningar i Hq program. Jag bor själv i Huskvarna trakten så för mig är det ju inte så svårt att få utbildning men de har personal som åker runt och utbildar i programmen.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 15:30   #6
Avsl080404 Avsl080404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 43
Smile En till med problem

Jag har trott att det bara var jag som inte fått respons från min HQ-affär men det skulle vara kul om någon kan ge ett tel.nummer.till någon som håller i utbildning
Avsl080404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 15:45   #7
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
bor ni alla..? Jag bor i Ljusdal Hälsingland.
Vet att affären i Hudiksvall (6 mil från mig) håller utbildning och även åker ut...
Skulle verkigen vara superkul om vi var ett gäng sååå inspererande och jättekul skulle det vara.
Även Sandviken vet jag har utbildning.


Eliza
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 19:10   #8
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Vad är det för pannben (läs: idioter) som ni köpt era program av???? Självklart ska ni få en utbildning i programmet ni köpt, det ingår nämligen vid köpet! Om nu ingen i HQ-affären är tillräckligt uppdaterad så ska ni givetvis följa råden som tidigare talare givit er: ring direkt till HQ och tala om ert problem. Det får dom fixa - om dom vill fortsätta att framstå som seriösa vill säga (och det vill dom garanterat....). Om ni råkat på en något lat och ointresserad HQ-återförsäljare så låt inte det stoppa er. Världen är full av broderier som väntar på er...

Há det så roligt!

(en som väntar på sin kurs och för närvarande samlar broderier på nätet...)
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 21:33   #9
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Camilla, menar du att det ingår kostnadsfri kurs när man köper 3 D Professional?
Jag fick en kurs på min Des SE, men fick veta att kursen till programmet får jag betala 1200 kr för om jag vill gå. Tyckte inte att den första kursen gav så mycket så jag drar mig för att betala.
Dessa kurser hålls av en sömmerska som är knuten till butiken jag köpt maskinen o programmet i.
Hälsn Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-28, 19:22   #10
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
ABSOLUT!!!!

Men vad är nu det här....

Alltid när man köper en symaskin av HQ så ingår en kurs på den i köpet. Samma sak med dataprogrammen. Jag har nyligen köpt 3D Embroidery Studio och när alla helger är över ska datum för kurs på programmet planeras in och det ingår också i köpet. Det är ju det som är det fiffiga med att köpa programmen i butiken, att man får en kurs på det så att man i alla fall kan komma igång själv. Sedan kanske det inte är en så jätteomfattande kurs men ändå....

Det låter rent ut sagt för j-vligt att någon dessutom ska ta betalt av dig för att ge dig denna kursen! 3D professional är ju dessutom det stooora programmet och då behöver man ju verkligen hjälp att hitta alla finesser...
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 00:06   #11
kulan kulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 186
När jag köpte mina program så kom det en dam som var anställd av HQ hem till mig.Hon bodde 3 mil från mig och erbjöd att antingen fick jag komma till henne eller tvärtom. Vi tyckte det var enklast att komma till mig så jag fick betala 100 kr i bensin till henne förövrigt var det gratis.Nu var det visserligen ingen hel kurs men hon var väl här ca 3 tim.Bättre än inget
kulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 17:39   #12
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Tack för ditt svar Camilla!
Jag ska minsann kontakta affären där jag köpt min maskin och försöka få en kurs till programmet.
Har ju själv bara skrapat på ytan än så länge...

Gott nytt år på er alla!!
Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 20:50   #13
Winberg Winberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 247
Thumbs up

Hej stå på er bara, när jag hade min D1 så fick jag genom gång bådde på maskinen och Programet som jag köpte till. Men som någon skrev här innan så kan det bara vara ytligt, för skall man ha en riktig genom körare så skall ni försöka få det av någon från HQ helt säkert men då kostar det en slant men det kan det ´vara värt. Men kolla alltid vad de skall gå igenom så att det blir vad du förväntat dig .Har själv en SE nu mera. Karin
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-30, 13:20   #14
HelenR HelenR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 108
Tack alla för era engagerade inlägg! Det är skönt att höra att det faktiskt finns utbildning och att flera av er faktiskt är nöjda. Naturligtvis blir jag ännu mer irriterad på min affärs nonchalanta attityd. Jag ska åka dit och prata med dem igen efter helgerna. Sen blir det nog till att kontakta HQ för att ta reda på deras kurser & priser. Jag reser en del i jobbet så kursen behöver inte nödvändigtvis vara i Skåne.
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-30, 19:14   #15
nettan2 nettan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Kurs och kurs....jag köpte 3D Suite pkt, hela datapkt, och fick en 3 tim genomgång...vi hann börja på digitizing och sen bara prata om de andra...costumizing, rezise, picture stitch, cross stitch osv. Jag tycker det är ett jättebra program, men som sagt mycket att lära sig, vilket i och för sig är kul, men inget man gör på småstunder. Det tråkiga var att det var ett av säljargumenten...att jag skulle få "kurs" på detta. Det lät mer än vad det var. /Nettan
nettan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons