Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-01-04, 17:58   #1
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Väskproblem?

Har bara gjort en väska en gång. Det gick bra ända tills det inte gicka bra...Köpte ett riktigt kraftig mellanlägg som rekommenderades i en quiltaffär för att det skulle vara extra stadigt för väskor, minns inte vad det heter. Var jättestyvt ett tag, men sen har hela väskan fallit ihop som en säck!! Har för mig att jag hade nåt att fästa detta mellanlägg med i tyget som bestod av nåt med klister på bägge sidor. Väskan då den såg ut som den skulle finns f.ö i mitt album. Nu hänger den på mitten och ser för j-ig ut. Den som var sånt jobb med! Hur får ni andra era väskor att hålla formen?
Barbro
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-04, 19:42   #2
annano annano är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 30
Plastremsor till korsett- och klänningsliv.

Hej Barbro!

Ett tips kan vara att sy kanaler och lägga in plastremsor för att få väskan att hålla formen...

Jag tänker på sådana remsor/bitar som används för att korsetter och klänningsliv skall hålla formen. Dessa kan du hitta på metervara hos välsorterade tygbutiker som säljer tillbehör till korsetter, bh-sömnad och underklädessömnad.

Detta har jag gjort med en väska som jag sytt och det fungerar jättebra... det gäller bara att tyget tål den extra belastningen av en remsa som skaver... annars får man "fodra" med ett starkare tyg!

Lycka till! =) Anna

Senast redigerad av annano den 2006-01-04 klockan 19:46.
annano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-04, 20:02   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Snygg väska!

Tänker, utan att ha några som helst empiriska erfarenheter att falla tillbaka på...

Anna skriver att man kan ha "korsettplast" i kanten men att det kanske skaver på tyget.

Vad händer om man tar en riktigt stadig bit resår - och inte töjer ut den? Tänker som en "stadiggörare" längs kanten. Den borde inte riskera att skava sönder tyget på samma sätt som "korsettplasten".

Hoppas att något av alla fantastiska svar du fått/kommer att få är Lösningen!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-04, 20:09   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Måste fråga om materialet du använde kändes som pergament ungefär?

Uppfattade jag dig rätt att du använt ett dubbelfäftande material för att fästa det styva materialet med, det satt inte klister på själva mellanlägget?

Jag har använt mig av ett väldigt styvt mellanlägg som jag tror heter viledon fast jag kan minnas fel. Än så länge så har det hållit bra. Sedan så är modellen på väska rätt viktig för att den ska hålla formen snyggt tycker jag.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-04, 20:51   #5
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Tack för tipsen, har själv varit inne på några sorts remsor av plast eller stålfjädrar. Det stämmer att det hette Videlon, jättekraftigt. Som sagt minns inte riktigt men jag använde nåt påpressbart tjafs för att pressa det tjocka mot linnet, funkade inget vidare. Tror som du Alvan att det måste bero på modellen, mitten säckade ihop, men kan inte fatta vad som hände med det tidigare styva materialet. Väskan är bortgiven i present men till nästa gång är det bra att veta.
Får nog bli en annan modell, denna var rätt stor så det blev väl påfrestande för mellanlägget och har det en gång vikt sig så "fastnar" det nog där.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-04, 21:07   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Den viledon jag använde var belagd med klister och har, peppar peppar, hålt bra än så länge fast om det blit veck så blir de kvar där. Att det ska vara så svårt att hitta material som gör att man kan sy väskor som blir som köpeväskor vad gäller styvhet.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons