Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2003-11-17, 00:03   #1
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Julklappstips

[FONT=arial][COLOR=blue]
Hej alla glada syentusiaster!
De sista jularna har jag sytt nästan alla mina julklappar och tänkte därför komma med lite tips om på vad man kan sy.

Förra julen sydde jag huvudsakligen linnehanddukar med brodyrer (har någon kvar om ni vill att jag skall lägga in bild).

Till jul och påsk har det förutom broderade linnehanddukar även blivit paradhanddukar till min svärmor och svägerskor.

För några år sedan då min brodyrmaskin var ny så sydde jag frotéhanddukar till släkt och vänner, något som blev enormt välkommet. Det har jag även gett som födelsedagspresent.

När man broderar på froté, stickat eller fleece odyl är det viktigt att man använder s.k. Solvy på så att brodyren inte gräver sig ner i materialet. Solvyn tvättar man sen bort (en typ av alg som ser ut som genomskinlig plast).

För några år sedan sydde jag polarfleecetröjor till alla barn i släkten...det blev många.
På tröjorna broderade jag olika motiv.

Den riktigt stora höjdaren har varit mina polarfleecehalsdukar. För ett par år sedan broderade jag 38 st inför jul och det blev ett 20 tal förra året....så jag har gjort ett 70-tal vid det här laget. Jag använder då polarfleece av hög kvalitet (som inte noppar).
Eftersom det blivit så många så har jag
några tips att komma med

Tips 1: För att den skall hålla fin passform så rekommenderar jag Er som har overlook att sy en fin stadkant på dem...då håller de fin passform.

Tips 2: Ett andra tips för Er med overlook är att man inte nödvändigtvis måste ha overlooktråd... Jag brukar ladda maskinen med Sulky brodertråd och det blir vacker kant.

Tips 3: Mitt nästa tips är på var man kan få tag på billig och bra kvalitet av polarfleece. Jag har nu börjat att skicka efter Stoff och Stils polarfleece. Sist betalade jag 69 kr / meter och jag tror att de sänkt till 59 kr/ meter. Det kan jämföras med vad jag betalt i vanliga tyg (stoff) affärer på 120-150 kr /meter.

Tips 4: Jag skär fransen med rullkniv. Då får jag perfekt frans.

Tips 5: Snyggast fall och passform får jag när jag skär halsdukarna på längden.

Tips 6: Jag har börjat fodra mina sist sydda halsdukar med något skönt tyg, t ex krossad sammet så syns inte brodyren när halsduken
flyger upp.

Tips 7: Mina första halsdukar gjorde jag alltför korta. De sista jag gjort till mina väninnor har jag gjort bredare och ganska långa.... häääääääääärligt när man kan vira den ett extra varv om halsen eller låta den ligga tjusigt över kappan och visa upp brodyren.

Tips 8: När ni skär fransen med rullkniv kan ni använda gamla rullknivsblad för fleecen är hemsk mot kviven...och den blir fort
slö...så här kan ni använda gamla blad....

Tips 9: Istället för att använda er fina skärmatta till rullkniv (det
blir fula tussar när man skär fleece som är svår att få bort från skärmattan) så använd plastskärbräda som man t ex kan köpa för billig
peng hos IKEA (10-15 kr). Jag brukar använda gamla skärbrädor som jag inte längre vill ha i köket...de hamnar i syrummet .

I år hade jag tänkt sy vetevärmare till min kära släkt, men det är frågan om jag hinner ...tiden rusar iväg och snart är det jul och jag sitter nu och stygnsätter julbrodyrer....så tiden får utvisa vad jag hinner.

Ja det var några kvällstips från mig och mitt syrum!
Önskar Er en god fortsättning på söndagkvällen...som snart är slut.
Jag skall dock sitta uppe och jobba några timmar till.
Må så gott!
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons