Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Väskor mm.
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-05-07, 13:16   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Mönsterbok för att sy väskor?

Har surfat runt och hittat en massa olika böcker för att göra egna väskor. Jag vill inte hålla på med lapptäcksteknik och inga jätteavancerade saker.

Helst inte behöva köpa speciella handtag och likn. om jag nu inte blir jätteglad i en modell förstås.

Jag har tittat på recensioner här på sysidan men de böcker jag hittat som verkar intressanta är på engelska:

Designer style handbags

The perfect bag/Linda McGhee

Making handbags, retro, chic, luxurious/ Ellen Goldstein-Lynch

Making vintage bags/ Emma Brennan

Någon som vet något om dessa böcker?
Eller som vet någon riktigt bra väskbok, gärna med grundmönster åtminstone.

Det ska helst finnas med ett mönster för en flap-väska och gärna necessärer. Aftonväskor och dyl. är inte lika intressant.

Hoppas att någon vet något!!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-07, 13:58   #2
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
en bra bok

en bra bok om väskor är boken: väskor väskor av dorothy wood finns på bokia pris 236 kr det är nog 18 väskmönster i boken....jag tycker i alla fall att den är värd priset
men det finns mycket gratis mönster här på länksidan och ute på nätet.
lycka till och vissa oss vad du har sytt....leta bland bilder här på forumet så så finns det ortoligt många fina väskor.det är jätte kul att sy väskor/wowa
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-07, 17:10   #3
Anjan Anjan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 19
Jag har två böcker jag inspireras av: "Sy väskor. 25 modeller i lappteknik" av Ellen Kharade och "Väskor. 50 modeller att göra själv" av Cilla Ramnek. Den första är jättebra även om man inte vill sy lappteknik, eftersom det är en massa olika enkla modeller som man naturligtvis kan ha vilket tyg man vill till, och detaljerade beskrivningar. Den andra uppmuntrar till att använda egna kombinationer av material man redan har och har inte lika bra beskrivningar men inspirerar! Lycka till!
Anjan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-07, 19:15   #4
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Gå in på AdLibris och titta de har bland annat boken väskor, väskor för 137 kr, plus att de har dom andra böckerna också som Anjan skrev om.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 06:53   #5
AlmaBeata AlmaBeata är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 31
Jag köpte nyligen Väskor väskor men blev jättebesviken. Jag tycker att alldeles för många modeller som beskrivs som väskor är (lite mer avancerade) kassar. Jag skulle vilja ha mönster på väskor med dragkedjor och flera fack och dessutom lite tips på vilka "beslag" och knäppanordningar man kan använda. Det går ju att själv sitta och försöka klura ut storlekar på mönsterdelar och ordningen man skall sy det i men det är lättare att ha ett mönster att utgå ifrån.
AlmaBeata är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 08:09   #6
Zentibir Zentibir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 117
Jag håller verkligen med Anna (föregående inlägg) Beställde "Väskor,väskor" efter att ha läst här tidigare men blev hemst besviken.Det var inte alls vad jag ville ha. Boken känns gammal både i modeller och tyger.Innehåller påsar/kassar, inga riktiga väskor.
Nog med gnäll! Det finns massor med fina väskor som ni, här på Sysidan har sytt, och jag hoppas någon har förslag var man kan hitta dessa mönster. /Birgit
Zentibir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 08:31   #7
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
bra böcker med fullskale mönster för att sy väskor bristvara!

Det finns verkligen massor med böcker på t.ex. adlibris. Testade att beställa några stycken bla. den där väskor, väskor och den var absolut inte vad jag ville ha ialla fall. De allra enklaste modellerna av väskor/kassar kan jag rita själv..men jag vill ha riktiga väskmönster. Nu har jag behållt en av böckerna: making vintage bags för den var lite bättre. Har dock inte fullskale mönster , men det finns ändock mönster som man ska/kan förstora upp 165%. Där är det iaf riktiga väskor. Det hjälper ju inte att adlibris mfl är otydliga i sina beskrivningar av böckerna. Nu får man surfa runt på t.ex. Amazon.com och se om de har boken: för de har ofta så att man kan bläddra i den. Det hjälper ju lite

Sedan har jag beställt tre mönster från usa. Jag tröttnade på att rodda runt bland böcker och gissa mig fram. Nu längtar jag efter mina mönster!
Min underbare man var precis i usa men hittade inte dessa mönster, bl.a. men han köpte jättefint amy butler tyg åt mig! Så nu klappar jag tyg och längtar efter mina mönster- som borde dyka upp nästa vecka, om inte tullen konstrar förstås.

Så jag hoppas jag snart kan börja tillklippning och sömnad. Har egentligen fullt upp med att sy barnkläder men väskorna är ju till mig så det känns också bra.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons