Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-04, 14:53   #16
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Kan du inte be FK om en utredning av ett externt företag?
Då kan man få träffa många olika yrkeskategorier, som läkare, sjukgymnast, arbetsterapeut, socionom, psykolog, och även andra om det behövs (ex arbetslivscoach). Var och en gör en utredning inom sitt område, vilket gör att FK får en väldigt bred och bra grund till att fatta sitt beslut om ersättning. Dessutom är den läkare som skriver den sammanfattande bedömningen van vid att skriva utlåtanden som ska tolkas av FK, vilket många allmänläkare inte är.
Om det är ett seriöst företag som sköter utredningen behöver man inte heller vara rädd för att behandlas enligt en mall, typ fibropatienter SKA klara att arbeta 50%, utan man får en helt individuell bedömning. Den här typen av sjukdom påverkar ju olika individer på olika sätt, och de drabbade väljer också att hantera den på olika sätt, vilket gör det så viktigt att man får en bra utredning.

Min erfarenhet är också, precis som någon tidigare föreslagit, att det är bra med en god kontakt med FK. Prata med din handläggare, förklara din situation och att du behöver deras hjälp. Du beskriver att du inte ens klarar av vardagen självständigt som det är nu, och då är det ju desto större anledning att du blir riktigt bedömd! Försök få din handläggare att förstå det! En utredning kan ju hjälpa dig på lång sikt, eftersom din grad av arbetsförmåga kan bedömas. Men den hjälper ju tyvärr inte med ditt akuta läkarproblem och receptförskrivning.
Ett annat gott råd du har fått är att vända sig en smärtklinik, eller ännu hellre en smärtrehabilitering. Jag såg att du bor i Skåne län, och det finns flera bra mottagningar att vända sig till för att få hjälp. De kan kanske hänvisa dig till en vårdcentral där man har god utbildning i smärtrehabilitering.

Jag har träffat många med fibromyalgi under åren, och jag är full av beundran av er som hanterar vardagen med ständig smärta!

Lycka till!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 14:54   #17
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Tusen Tack för alla fina ord ni skriver till mig. Det värmer i vinterkylan.
Jag ska ta tag i allt nästa vecka men idag fick energin som fanns kvar gå till att åka o köpa nytt gardintyg. Måste ha något nytt. Det hjälper alltid. Det blev beiga med kinatecken som fanns på jysk. Billigt blev det å. Ca 7 meter för under hundralappen.
Har i alla fall lyckats hitta 2 namn på doktorer i trakten som ska kunna veta något om fibro så jag ska ringa dom på måndag o förklara min situation.
Ibland vill man bara ge upp men det går ju inte. Så än en gång TACK för "peppningen" ni är underbara.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 15:02   #18
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Svar till Annika,
Jag har varit på utredning men det var precis i början av sjukdommen innan dom klassade den som fibro. Där blev jag inte hjälpt. Tvärtom så var den till min nackdel förra året när det skulle beslutas om sjukersättning. Då hänvisade dom till den å den gjordes 4 år tidigare......Å dessutom hade jag försämrats kraftigt på dom 4 åren.
Sen blev jag skickad till smärtkliniken av FK. 10 min in i besöket säger läkaren:
Dom som är i samma stion som du dom jobbar 50 - 100%. Så hennes mening var ju redan bestämt om fibropatienter.
Har hela tiden velat komma på en "riktig" utredning. En där man får göra olika saker så kan dom ju själva se att det inte fungerar med kroppen. Men Nej dom tycker inte det behövs.

Men Tack för allla råden
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 16:28   #19
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
Citat:
Evalen skrev:
patrik: när jag skrev fibrotjejerna så menade jag de tjejer som redan hade svarat i diskussionen. Jag vet att det inte är en enbart kvinnlig sjukdom.
meningen med mitt inläg va att också beräta för dem som ej vet att de fins killar som har fibromyalgi.ingen kul sjukdom om man sedan är tjej eller kille som har den.;
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 18:51   #20
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Om det är fyra år sedan du var på utredning är det ju desto större anledning att göra en ny nu! Dessutom hade du ju inte fått din diagnos vid det tillfället, och visste inte hur du skulle hantera din vardag. Det är ju av största vikt att du får visa hur du fungerar idag och inte för fyra år sedan.
Och jag hävdar envist att det blir en vinst för alla med en bredare utredning för din del, du deltar på dina villkor, din situation speglas på ett bra sätt, man får reda på hur mycket du kan förväntas arbeta vilket både FK, du själv och framtida arbetsgivare har nytta av. Du slipper sjukskriva dig i tid och otid om det har gjorts en bedömning kring dina optimala förutsättningar för arbete.

Nedanstående text är hämtad på FK:s hemsida:

Viktigt att veta
Förnyad utredning av arbetsförmågan
Under den tid du får sjukersättning som inte har tidsbegränsats kommer Försäkringskassan att göra
[COLOR=deeppink]förnyade utredningar av din arbetsförmåga eftersom den kan förändras. Dessa utredningar görs i princip vart tredje år och är obligatoriska.[/COLOR]
Förnyad utredning ingår i Försäkringskassans arbetsuppgifter och görs utan ny ansökan. Det är viktigt att ta tillvara på din arbetsförmåga. Därför kommer Försäkringskassan att utreda om din arbetsförmåga är nedsatt på ett sådant sätt att du har fortsatt rätt till ersättning. Försäkringskassan kommer också att utreda om möjligheterna till rehabilitering har förbättrats.

Så jag tycker att det ser ut som om du har rätt till en ny utredning!
Håller tummarna!

Senast redigerad av Annika74 den 2008-01-04 klockan 18:54.
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 11:03   #21
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 162
Jag har en systerdotter som har fibro (+ andra sjukdomar). Hon har en väldigt bra text om fibro på hemsidan, det är inte hon som skrivit den men jag har inte sett den nån annanstans så . Här är en länk som (ska) går direkt till den texten: http://annelie.se/?page_id=37 Stenbeckan: jag säger som andra före mig: stå på dig! det är ju bara du som vet hur det känns för dig, din sambo ser säkert hur du lider så prata med honom och Be om hjälp!!! Ensam är INTE stark! Kram på dig!
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 13:49   #22
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Vilken fantastisk text, den ska jag skriva ut. Tack snälla för den länken. Det är på pricken hur det känns.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 15:44   #23
annan65 annan65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 169
Sitter nästan och gråter när jag läste denna sidan. (länken ovan) Det är skrivet om MEJ!! Jag har varit sjukskriven sedan -99 och när jag till slut med all värk och med otrolig utmattning blev skickad till reumatologen (2004) så får jag diagnosen psoriasis artrit. Denna sjukdom går inte att påvisa med blodprover såsom t ex RA, utan är en "godtycklig" bedömning. Min egen läkare sa dock till mej att: jag tror du har fibromyalgi, men vi ändrar inte din diagnos, för den är "finare"!!! Jag känner så väl igen mej när jag läser om fibro, så det är nog så, tyvärr...

Har nyligen varit på en utredning på IPSOMA, ett dotterbolag till gamla Hultafors. Utvärderingen skulle komma efter helgerna, så jag väntar att de ska höra av sej snart. Då kommer väl domen: Du ska ut och jobba!! Men jag vet inte... dom får väl slänga ut mej, så får vi se... Jag kanske orkar en vecka, sedan kommer jag att ligga i sängen och inte komma ur för att kissa en gång...

Du ska veta Stenbeckan: Du är inte ensam och vi är MÅNGA som känner med dej!!! Vilken tröst det nu kan ge...

Håller tummarna och tänker på dej!
annan65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 18:14   #24
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Tack och lov är jag inte drabbad av någon svår sjukdom (peppar, peppar....)

Men jag vill säga till dig, vad andra redan sagt:

1. Notera alla samtal och kontaktpersoner, vad som sagts, hänt och bestämts. Ett måste om du ska klara dig!!! Du kommer att glömma detaljerna efter hand.

2. Ge dig aldrig!!

3. Ifrågasätt!! Många inom vård och FK ger sken av att kunna och veta och egentligen är dom "bara" mästare på att skyffla runt folk = enklaste sättet att bli av med problemet tillfälligt... Sorgligt men sant!! Dock ska man inte glömma att det finns helt fantastiskt kunniga och engagerade människor på dessa ställen också, det gäller bara att hitta dom och sedan hålla hårt i dom...

4. Jag tror helt och hållet på Pulvertrollets metod då många inom FK trots befattning ändå verkar grunda många beslut på ren okunskap. Skrivbordskramare har ingen nytta av - minst av allt DU!

5. Ring upp FK och säg att dina papper dröjer då läkaren klantat till det. Det är inget som ska drabba dig!!

1000 kramar och massor av peppning
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 00:17   #25
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Ni är så goa allihopa. Har lyckats lägga undan detta nu i helgen o haft det rätt härligt mitt i alltihopa. Men det hade inte gått utan eran "peppning". TACK
Har gjort en "Att göra" lista till måndag.
1 Ringa FK Ska bli intressant o se vem min handledare är o vilket kontor jag tillhör. Flyttade för 3 år sen till en annan kommun men har inte haft någon kontakt med någon från FK på mitt nya ställe.
2 Ringa läkare. JA det är just det.
3 Gå till AF o se vad dom säger.

Sen ska jag åka till min "gamla" läkargrupp o kräva mina papper.


Ha det gott o
Tusen tusen TACK
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 06:11   #26
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Hejsan.
Vad bra att du kunnat släppa tankarna på allt elände i helgen, man behöver en paus för att orka! Hoppas att allt reder upp sej för dej.
Jag står i nästan samma situation men har börjat i en annan ände.
Jag blev nyligen arbetslös och är handikapps-klassad hos AF (har psoriasis artrit) så jag går inte hos de "vanliga" handläggarna. Just nu är jag sjukskriven men efter den ska det dras igång en utredning om min arbetskapacitet mm och då ska även FK kopplas in.
Det är en annan väg som förhoppningsvis leder till något bra, kanske även du kan få AF att agera?
Kämpa på!
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 20:44   #27
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Vill bara berätta för er att mitt intyg som läkaren skulle skriva ut är på väg via posten till mig nu.
En av sköterskorna ringde mig idag o berättade att mina jornaler var utskrivna o färdiga att hämtas. Passade på att fråga henne lite om läkarens pension.
Tydligen så kommer han in ibland för att kolla några olika provsvar???
Jag bad henne snällt lägga en lapp till honom om han kunde skriva ut min gamla "natt tablett" igen så jag i alla fall hade något att ta o får sova åtminstone någon timme per natt. Hon skulle lägga en lapp till honom men kunde inte lova något sa hon. Men det gör inget jag tror receptet kommer. Känns lite lugnare när man vet att man får intyget till FK åtminstone o inte behöver ränna till en ny läkare som inte vet något om en å så ska den kunna bedömma vad jag kan o inte kan.

Än en gång TACK alla ni som skrev till mig med olika förslag på vad jag skullle göra. En del av tipsen kommer jag anamma men nu är det ingen Akut situation i alaa fall.

Tusen kramar till alla underbara
människor här inne
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-09, 13:06   #28
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Känner med dig Steneckan!

och alla andra som lider av ständig värk. Att stå ensam med värk mot hela F-kassan och vissa innom vården är tufft!!!
Jag har tyvärr inget förslag på hur du bäst ska få den hjälp du behöver, och har rätt till! det har ju redan kommit många bra tips. Tack och lov verkar det ju som om du har fått tag på "din gammla" doktor igen.

Att inte kunna sova är hemskt!Har själv fibro + kroniska imflammationer, så jag lider med dig. Jag fick sömntabletter för att kunna sova, men vaknade ändå otaliga gånger av smärtorna. Till sist fick jag Tryptizol, en medicin som man även använder till fibromyalgipatienter. Den + andra värktabletter reducerar min smärta med ca 70% enligt min läkare, så det gör att det är värt att ta alla tabletterna.
Hoppas verkligen att du får ditt recept på sömntabletterna nu, håller tummarna för dig!
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-09, 17:36   #29
Tesanfesan Tesanfesan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 116
Hejsan, jag förstår vad du går igenom. Lever med kronisk muskelsmärta (strul i nervsystemet) sedan 12 år tillbaka och jag fick nyligen en diagnos att jag lever med hortons huvudvärk.Samt har jag nyligen tagit mig ur en djup depression. (du vet när värken förstör så mkt att man inte orkar med det liksom och man tappar gnistan) Min läkare är pappaledig så honom kan jag inte få någon hjälp av heller. utan jag har fått en ny läkare på neurologen som jag träffat tidigare och som lovat att hon skulle skicka ett utlåtande om hur det är att leva med hortons, detta skulle hon gjort i september,, jag har fortfarande inte fått något.
Väntar på arbetsprövning hos försäkringskassan efter en jäkla massa strul när de tyckte att jag skulle jobba 100 procent utan arbetsprövning. Min värk är väldigt lik fibromyalgi men jag har inte de vanliga punkterna för smärtan utan mina är lokaliserade helt annorlunda.

Lagom mkt bråkat med försäkringskassan och nya intyg godtog dom att jag skulle börja arbetspröva men jag fick inte för mina läkare och nu sitter jag här i väntan på om en ny läkare skall göra en ny sjukskrivning eller om jag skall börja testa arbete. Själv vill jag avvakta den medicin jag testar nu mot hortons för att se om den stabiliserar läget liksom så jag klarar av något i alla fall..
Men allt känns ganska meningslöst..

Tänkte kolla med dig om du har provat medicinen Tryptizol mot fibromyalgin. en del hjälper den för andra inte. känner flera som blir hjälpta av den inkl mig själv. det är normalt en depressionsmedicin men reglerar seratonin nivån som är kopplad till smärta.. jag är grymt tacksam över den för jag har blivit mjukare i kroppen liksom..
Kram å lycka till
Therese
Tesanfesan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-09, 17:40   #30
Tesanfesan Tesanfesan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 116
en liten sak till. Om det blir en kamp med försäkringskassan så ta hjälp av alla du kan. min syster har hjälpt mig med både försäkringskassan och läkare mm. Jag lovar man orkar inte själv, inte i längden och det är inte hållbart.. försäkringskassan kan behöva en fullmakt från någon då är det bara att skriva en. du kan googla hur man gör och sen skicka till din handläggare om det blir strul..
Ensam är man inte så stark men har man någon som hjälper till så orkar man så mkt mer. stå på dig och hör av dig om du behöver prata om smärta coh elände (jag sitter i samma båt)
Therese
Tesanfesan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons