Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-02-17, 07:40   #1
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Organza

Hur gör ni när ni ska sy raksömmar i organza?
Organzan i sig är väldigt hal. Lägger ni något rivbart under? Vadå för något? Eller annat material.

I min sygrupp för invandrarkvinnor finns en kvinna som vill förändra sin organzagardin. En uppgift som är för svår för henne men jag vill ändå ge henne en chans.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-17, 21:21   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
väskan skrev: Visa inlägg
Hur gör ni när ni ska sy raksömmar i organza?
Organzan i sig är väldigt hal. Lägger ni något rivbart under? Vadå för något? Eller annat material.

I min sygrupp för invandrarkvinnor finns en kvinna som vill förändra sin organzagardin. En uppgift som är för svår för henne men jag vill ändå ge henne en chans.
jag sydde i riktig sidenorganza för en förskräcklig massa år sedan. Det var inga svårigheter med den Husqvarna 2000 jag sydde med då.

Troligen är den aktuella organzan av syntet. Riktigt hala tyger kräver en dyr maskin med mycket bra matning, men jag har också fått hyfsad matning med hjälp av ett papper under tyget så att matartänderna får fäste och troligen ökas pressarfotstrycket något. Vanligt skrivarpapper duger fint. Svårigheten är att få bort allt papper för det hålls kvar i komplicerade sömmar. Man kan få plocka med pincett för att bli av med det mesta.
Men med raksöm och generös stygnlängd går det bra att bli av med pappret.

Handsömnad är väl också ett alternativ?
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-04, 05:45   #3
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
papper

Jag fick tag pā en bunt med kopiepapper. De man använde förr dâ man skrev pā skrivmaskin med karbonpapper. Mycket användbara papper. Jag använder dem när jag syr paperpiecing. Gâr alldeles utmärkt att printa ut mönster. Jag syr med tát raksöm, papperet är hur lätt som helst att riva bort
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons