Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-08-24, 11:07   #1
Karolin Karolin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 2
...och vad ska Jag köpa för maskin?

Hej!

Är det någon som kan hjälpa mig? Jag vill köpa en symaskin, men jag har fått total beslutsångest!

Min väninna lånade mig hennes basmaskin, en gritzner, som jag skulle köra ett tag så jag fick känna på vad jag gillade med den och vad jag saknade med den. Tidigare har jag kört morsans Bernina som jag har trivts bra med.

Jag vill kunna laga byxor av alla slag som tex är hålslitna i grenen, sy läder, soffklädsel, linnen osv. Allt möjligt, men inte ofta. Maskinen ska ha inte för lite, men inte för mycket nyttosömmar, vara mekanisk, ha lång friarm, gott om plats under pressarfot, stark motor, mjukstartad/lätt att köra långsamt med, hålla tills jag dör, kosta 2 000 - 5000kr.

Jag är lite rädd för plastiga och datoriserade maskiner...












De här maskinerna har jag tittat på (alla i Umeå):

I den första butiken såldes Janome. Hon rekommenderade mig Sewist 521 som är en lagom maskin till ett lagom pris. (Strax under 4 000). Jag var nära att köpa den, men tyckte att jag skulle kolla på lite annat också. Jag har inte provkört den. Är kanske Easy Jeans någonting att sikta på?

I en butik med Pfaff provkörde jag:
Pfaff Select 1548 (7 500kr). Jag gillade den! Den var mjukstartad, tyst, stabil och så. Men så mycket får den inte kosta..
Pfaff hobby 1133 (2 500kr). Jag minns inte helt och hållet vad jag tyckte om den men känslan som är kvar är att jag inte var så hemskt förtjust i den. Trasslig, plastig och krångliga rattar var det nog.

I Huskvarna-Vikingbutiken fick jag en lång och utförlig presentation av maskinen Emma (samma som Prelude 350 utan dekorsömmar). Den var tydligen fantastisk. Han sydde alla sorters tyger, sliriga, elastiska, och i ett tjockt läderskärp... Många lager jeans osv. Men alltihop gjorde att jag blev skeptisk till den! Kan det stämma? Han lät nästan som en instruktionsvideo. Massor av plast överallt och kostade 4 195kr. Vad ska jag tycka? Jag provkörde den inte (dumma mig!!!)

I den sista butiken provsydde jag:
Bernina activa 220 (7 000kr)
Bernina 1008 (7 700kr)
De var självklart drömmaskiner bägge två, som uppfyller alla mina krav förutom priset. Jag kan inte köpa någon av dem på grund av det. Tyvärr.
Däremot skulle butiksägaren få in begagnade Bernina-maskiner i nästa vecka... Kan vara något! De skulle kosta mellan 2500 och 3500 om jag minns rätt, och det låter ju bra. Eller vad ska man tro om begagnat? Någon som vet speciellt vilka berninamaskiner av äldre modell som är att satsa på?

Det har varit "Noliamässan" i Piteå tror jag, så många maskiner jag tittat på har varit till mässpriser. Jag vet inte om de fortfarande är lika billiga/finns kvar.

Jag kan verkligen inte bestämma mig....
Karolin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-24, 12:07   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Mitt tips är att du kanske köper en visningsmaskin eller om du har möjlighet att hitta en på någon mässa till bra mässpris. För det är inte kul att sitta och sy vid en maskin som man inte trivs helt med. Känna att man saknar ditten och datten. För det känns på när du beskriver att det är ju en maskin i prisklassen 7000:- som fyller alla dina krav. Hmm.. kanske blev mitt inlägg snurrigt?! Nåväl hoppas du hittar din drömmasking
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-25, 18:53   #3
Karolin Karolin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 2
Tack Monica, jag behöver nån som stöttar mig lite!

Jag känner också på mig att jag ska satsa på en dyrare, men jag har ju inte råd!

Jag ska kolla in om det kommer några fler mässor snart.. Många av maskinerna i butikerna är ju till mässpris, men är man själv på mässan så det klart att det borde bli ännu billigare?

Jag vill se vad det är för några begagnade bernina-maskiner som ska komma in också.



Fortsätt ge mig tips!
Karolin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons