Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-30, 12:40   #1
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Trådrakt när man syr crazy quilt?

Jag tänker mig att man gärna vill lägga bitarna trådrakt mot varandra, när man quiltar, men har man det som mål även när man gör en crazy quilt? Det blir ju inte så crazy då liksom? Blir det konstigt, tror ni, om man inte lägger bitarna åt samma håll? Jag använder vanliga quilting-tyger=tunn bomull.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 13:19   #2
KerstinL KerstinL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 136
När jag syr riktigt "crazy" crazyquilt syr jag gärna på tidningspapper! Lägger första biten med rätan upp, lägger nästa antingen räta mot aviga så jag vändsyr sömmen, eller med rätan upp och syr då genom bägge tyglagren och papperet. Tidningspapper är lätt att riva bort när toppen är klar.
KerstinL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 15:46   #3
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
KerstinL skrev: Visa inlägg
När jag syr riktigt "crazy" crazyquilt syr jag gärna på tidningspapper! Lägger första biten med rätan upp, lägger nästa antingen räta mot aviga så jag vändsyr sömmen, eller med rätan upp och syr då genom bägge tyglagren och papperet. Tidningspapper är lätt att riva bort när toppen är klar.
Varför har du tidningspapper bakom (jag är nybörjare på det här och förstår inte riktigt funktionen)? och lägger du det trådrakt, alltså alla bitar med samma trådriktning? Varför? Varför inte?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 20:24   #4
KerstinL KerstinL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 136
Det är lättare att få sömmarna bra utan att dra sig med papper under. Tygbitarna lägger jag sen hur som helst utan hänsyn till trådriktning.
KerstinL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 07:37   #5
stinab1 stinab1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 95
Eftersom dina bitar är relativt små så tycker jag inte att det spelar någon roll om dessa läggs trådrakt eller inte. Har du tvättat tyget först? Förkrymp och tumla gärna alla tyger till quilten. Du fixerar ju dessutom bitarna när du quiltar det hela på slutet.
Stinab1
stinab1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 07:40   #6
stinab1 stinab1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 95
Kerstin...

...tycker du inte att tidningspappret kladdar av sig trycksvärta på tyget? Jag använder vanligt mönsterpapper när jag syr ex. pp. Eller så använder jag ett mönsterpapper som är mer textilliknande, men lite svårare att riva bort. Men, tidningspapper är ju klart billigt
Stinab1
stinab1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 08:17   #7
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
stinab1 skrev: Visa inlägg
...tycker du inte att tidningspappret kladdar av sig trycksvärta på tyget? Jag använder vanligt mönsterpapper när jag syr ex. pp. Eller så använder jag ett mönsterpapper som är mer textilliknande, men lite svårare att riva bort. Men, tidningspapper är ju klart billigt
Stinab1
Ja, jag funderade också på sådant där textilaktigt mönsterpapper. Det borde ju funka, men som sagt förmodligen svårare att riva bort.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-07, 09:09   #8
KerstinL KerstinL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 136
Citat:
stinab1 skrev: Visa inlägg
...tycker du inte att tidningspappret kladdar av sig trycksvärta på tyget?
Jag använder inte tidningspapper på (= under) ljusa tyger!
KerstinL är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons