Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-14, 08:58   #1
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Question Äkta knapphålssilke?

Jag håller på och starta upp ett 1700talsprojekt och behöver brodera lite på spridda ställen. Efter lite research har jag kommit fram till att den moderna tråd som är mest lik den broderitråd man använde på 1700-talet är knapphålsilke.
Jättebra.Men vart sjutton får man tag på den äkta varan?
jag vill göra min dräkt så HK jag bara kan, vilket gör att den moderna varianten med polyester i går fet bort.

Jag har inget mot att beställa på nätet men fysiska butiker är också ok.Än så länge har jag bara hittat Knapplådan (sommarstängt till augusti) och Knapp Carlsson (helt fel stad, bor i Uppsala trakten).

Hoppas nån har bättre googleskills än vad jag har

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 09:28   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
100 % silke

http://www.folkedans.dk/
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 15:40   #3
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
På Leksands Hemslöjd har de massor av färger på knapphålssilke. De säljs på den gamla hederliga pappspolen med 10 meter, kvaliten är bra.
Har ingen aning om de vill skicka, men ring dem, jag beställde en annan sak per telefon från Mora hemslöjd.
I Stockholm tror jag det kan finnas, ibland på moderna plastrullar. Kolla förslagsvis på Åhléns City, Sidenkarlsson på Drottninggatan eller NK tyg&Sy.

Den vanliga sortens knapphålssilke är i grovlek Nm 30/3 samma som dtex 1000(3). Finns även 40/3 som är en aning tunnare, det är den de har på den danska sidan.

På tyska heter det knopflochseide, det kan säkert vara till hjälp för dig, det verkar som det mest tillverkas i Tyskland (Gütermann S 1003, Amann, Zwicky är bra märken)

Det finns även det som skräddare kallar stoffersilke, som är 70/3. Det använder många som vill sy typ 1600-talsbroderi, t ex svartstick. Det tillverkas bara i några få färger. Finns i Leksand.

Senast redigerad av Syofta den 2009-07-14 klockan 15:56.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 08:04   #4
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Syofta>>
Tack för ett utförligt svar
Massor av ställen att kolla upp, jag har ju inte tokbråttom, väntar fortfrande på att inspiration till motiven skall dyka upp

Kikade runt i de butiker som inte hade sommastängt i Uppsala igår och hittade en som sålde knapphålssilke från Coats, känner du till dem? Jag frågade om det var äkta silke för det såg misstänkt "polyestrigt" ut och hon påstod att de var det. Men jag skall kolla upp märket lite mer .

Sen tänkte jag ge Knapplådan här i Uppsala en chans också när de öppnar igen. Eftersom de har köpt upp gamla konkurslager och profilerar sig som en "riktig" sybehörsbutik finns det ju en chans att de har riktigt silke också

Stoffersilke känner jag till, det hade vi i skolan när jag pluggade skrädderi och om jag inte missminner mig så kom det mesta av vår sytråd från Amann och stoffersilket från Zwicky.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-20, 12:38   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Coats är ett kvalitetsmärke. De tillverkar massor av olika slags trådar i olika fibrer. Fanns det ingen märkning på den du tittade på? Konstigt tycker jag! Affären borde i alla falla ha en broschyr över de olika trådarna de säljer!

Det är lätt att avgöra silke eller polyester med hjälp av brännprov på en trådbit ca. 5 centimeter. Det finns väl info om det nånstans här på Sysidan?

Googlar lite och hittar info om Coats silketråd:
"Sortimentet består av inte mindre än 400 färger i såväl bomull som polyester. Dessutom hittar du en ren silketråd i två olika grovlekar med totalt 128 färger, i tillägg till alla specialtrådar."

http://www.coatscrafts.se/Produkter/tråd.htm

De har alltså silketråd, det står väldigt lite, på ett ställe står det "SetaReal", vilket ju betyder äkta silke på spanska(?), det är kanske den benämningen du ska titta efter i affären i Uppsala.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons