Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-07-03, 15:09   #1
inging inging är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 57
Skräddarkrita

Min skräddarkrita, gul och ljusgrå,som jag köpte för många år sedan börjar ta slut så jag skulle behöva köpa något nytt. Vad är era erfarenheter av olika markeringskritor och pennor?
inging är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-03, 16:20   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Bibbis Textil har markeringspennor och det mesta inom sybehör
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-03, 17:28   #3
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
De där pennorna... de är så hopplösa!! Det går inte att vässa dem - spetsen bara går av. Jag har övergett dem.

Jag har en sån här:
http://www.prym-consumer-china.com/u.../135432-60.jpg
Tyget måste vara lite stadigt eftersom det behövs lite friktion för att hjulet i den ska snurra och släppa ut kritpulver. Kanske det finns andra märken som är "lättare"?

Favoriten: https://img1.etsystatic.com/037/0/82...58265_scho.jpg
Är det en så´n du har?
Jag gillar den! Det är lätt att vässa kritan mot ryggen på en sax eller något så att den får en egg och strecken kan bli fina, tunna och skarpa och exakt där de ska vara. Kritan är också lite mjuk och markerar lättare än krithjulet.

Både kritpulver och krita ska finnas att få i olika färger.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-03, 21:47   #4
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Om det är såna där skräddarkritor som är trekantiga som Dreamcatcher visar på andra bilden brukar jag köpa setet med 3 skräddarkritor hos Bibbi som är vit,röd och blå. Bra kvalité och bra pris tycker jag.
http://www.bibbistextil.se/webshop/v...erktyg-2549838
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-08, 01:20   #5
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Mitt första inlägg (blev bara medlem för att svara på en annons, men vem vet, man kanske lär sig nåt kul, funderar på att köpa en stickmaskin nån gång).

Hancocks skräddarkrita är väldigt väldigt mkt bättre än de flesta andra märken. Och köper man en hel låda på bergman johansson är det väldigt billigt. De håller mycket längre och flisar sig inte lika lätt som "billigare" (egentligen dyrare) märken som finns i de flesta sybehörsbutiker. Eftersom de inte flisar sig lika lätt kan man vässa dem mkt skarpare, och så slipper man vässa dem lika ofta. Finns ett italienskt märke också, forbici, som också är mkt bra men svåra att hitta utanför italien.

Fram till nyligen har jag alltid ansett att dessa krit-kritor är det enda som gäller på ullvaror, men har nyligen lärt mig uppskatta vax-kritor också (de bättre märkena är inte vax utan tvål), alltså sån där försvinnande krita. Använder nu nån variant från bergman johansson där med. Har hittills inte lämnat några märken på något tyg, inte ens på annars gnällig och svindyr ull-silke-lin-blandning.

Kritpennor och krithjul har inte funkat så bra för mig, tycker klassisk skräddarkrita är bättre. Däremot funkar 2H blyerts och vattenlöslig marker riktigt bra på tunnare, glättare och ljusa tyger där kritan inte funkar.

Men som vanligt är allt subjektivt.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-12, 18:07   #6
inging inging är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 57
Stort tack för era synpunkter. Det får nog bli skräddarkrita i fortsättning också. Efter att pusslat ihop de bitar jag hade visade det sig att de var Hancocks så jag ska se om jag kan få tag i dem, en hel låda är dock nog betydligt mer än jag någonsin kommer att ha användning för.

När det gäller färgpennor finns det speciella pennvässare, som vässar pennan i en mindre spetsig vinkel, då blir påfrestningen på stiftet inte så stor. Det fungerar på vanliga färgpennor och akvarellpennor, så det borde fungera för markeringspennor också.
inging är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons