Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-16, 12:49   #1
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
ibland blir man glad när posttanten kommer.

Idag hade posttanten med sig min nya fritös. det gick bra att handla över nätet hos Berglidens sy och hushållsmaskiner som jag hittade länken till här på sysidan.
Så jätte spännande att göra helt egna pommesfrites från egen potatis.
Enda felet var att det inte fanns någon receptbok med.
skulle bli glad för tips.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 13:07   #2
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
förstår dig precis. Fick mitt paket från Bibbi med sytrådar. Tänk vad glad man kan bli.

Angående recept så om du ska göra egna pommes så är det bäst att för koka potatis pinnarna en stund sen är det bara att slänga ner dom tills dom blir lagom färg.
Sen kan man göra eget naturgodis eller vad man ska kalla det. skiva tunna skivor av äpple och fritera sen pudrar du dom med lite kanel.
Du gör på samma sätt om du vill göra chips fast du använder dig av potatis och dina favorit kryddor.

Vill du har mer tips är det bara att kontakta mig...älskar min fritös
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 13:10   #3
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Hej !
En fritös är jättebra !!
Mest kör jag ändå med färdiga pommes som jag kör i fritösen när det mycket annat som ska lagas.
Men på sommaren när färskpotatisen finns ,skär jag den först i bitar , kokar den lite (inte mjuk) .sedan får den torka av och friteras tills dom får fin guldfärg. Mycket gott.
När jag gör egen Wienerschnitzel så friterar jag dem i fritösen , kolla då bara att köttet är tunt.Du kan ha oljan kvar i fritösen om du kan ställa den kallt sedan .Sedan kan den sparas ett tag ,man ser när den börjar bli gamal.Naär jag gör Wienerscnitzel så smular den av sig mycket så då kan man få sila oljan . Bäst tycker jag ren rapsolja är att fritera i . Olivoljan blir inte bra att upphettas så .
Behöver du fråga mer så maila mig .
Lycka till
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 13:48   #4
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Hej igen !
Glömde ju att skriva detta.
ta inte vilken potatissort som helst .Det ska vara av den fasta sorten , inte King Edvard utan Bintje , Asterix .
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 14:39   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Och jag fick mina brodertrådar från Dianno idag med posten. Tänk att "postgubben" kan va så efterlängtad!!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 15:04   #6
Cassy Cassy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 139
Snabbt går det - ibland...

Internetshopping är fantastiskt! Ibland går det så snabbt att få hem grejorna att man blir förvånad.
Vi laddade upp digitala bilder till Fuji och efter bara 2 dagar kom två tjocka paket med nästan 500 bilder. (Bilder från senaste 1 1/2 åren, en student och ett bröllop.)
Som trolleri!
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 15:44   #7
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Och jag fick ett stort knöligt paket från jobbet, innehållandes skjorta, mössa och förkläde.

Provade skjortan och ringde sen till jobbet för att be att få byta. Dock hade jag redan fått den minsta strl de hade. "Ta en tröja under", hette det. Jodå, jag får in hela vinterjackan under, utan problem. Snyggt. Dessutom ska kläderna ev. lämnas tillbaka när detta uppdrag är över, så jag kan inte sy om dem heller.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 20:57   #8
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Fler recept till fritösen:

Vi brukar göra panerad ost i fritösen. Då använder vi emmentaler som man doppar i mjöl, sedan ägg och sist ströbröd. Gör inte för stora bitar bara utan ca 5x5 cm och ca 2 cm tjocka. Fritera en liten stund och lyft upp med hålslev. Friterar du för länge rinner osten iväg i oljan.... Men det är jättegott om man gillar seg ost.

Friterad banan: dela bananen på mitten och doppa i frityrsmet. Finns att köpa färdig mix om du inte hittar något recept. Serveras med vaniljglass.

Lökringar, en klassiker. Lök i ringar doppas i frityrsmet.

Donuts eller varför inte äpplemunkar. Har tyvärr inget recept men det finns nog på nätet.

Mmmmmmm, jag blir hungrig bara jag tänker på det.
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 21:10   #9
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Oj så mycket tips. förkokar ni pommesfritsen i vatten eller olja, den på egen potatis.
Har ni något recept på frityrsmet. när skall jag använda smeten och när skall jag dubbelpanera.
Vetemjöl,ägg,skorpsmuler.
I morgon blir det premiär.
Jag har tänkt i flera år att köpa mig än.fritös.
Något som är fruktansvärt gott är friterad camenber med varm hjortronsylt.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 22:06   #10
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Hemma hos mig "förkokar" vi i fritösen. Det blir godast och inte grynigt innuti utan så som det ska vara.

Har man fritösen framme och har fritysmet är det jättegott att doppa broccoli i smeten och sen fritera nästan godare än potatisen..
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-17, 20:04   #11
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Vilken skillnad det är med pommes i fritös eller ugnen.
Jag blev helnöjd med fritösen.Det var en c3 professionell 3,5 l olja. Den var alltså rätt så stor,Men gud vad enkel att använda. Men nu måste jag möblera om i skåpen och trycka in den någon stans.
Leveransen var också snabb 2-3 dagar internet handel är bra.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons