Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-17, 14:47   #1
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Vad behöver man???

Jag skule vilja sy en korsett (inga plastskenor här inte!) och undrar hur mycket band jag behöver till snörningen (hittade ett mönster i corsets and crinolines och hittar ingen beskrivning på hur mycket material som behövs).
Efter lite efterforskningar + tankeverksamhet så har jag kommit fram till ca 7 m korsettstål, 7m + lite till kanalband, planchetter (40 cm),32 metall skollor och en meter öljettband.
(räknar inte med tyget)
Verkar detta stämma???
Och efterssom jag klär så dåligt i vitt så tänkte jag sy en i svart, var hittar jag då öljettband i svart (eller är det acceptabelt med vitt???)
Tacksam för hjälp
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-17, 18:11   #2
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
minst 4m snöre till snörningen iaf

sen skulle jag rekommendera dig att skippa öljattband helt och istället själv göra hål och banka i öljetter. blir mycket snyggare och då kan man även sätta stål på varje sida om öljettraderna vilket gör det mycket stabilare, hållbarare och inte buckligt när man snör åt.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-17, 18:24   #3
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Håller med föregående, skippa öljettbandet!! Ska man göra riktiga korsetter är det knappast till någon nytta alls!

7 m korsettstål tycker jag låter mycket till 32 skollor, det skulle ju ge 16 skenor. Men jag vet ju inte alls vad för sorts korsett det är, förstås. Kanske jättelånga skenor! Själv brukar jag göra av med 5-6 m på 24-28 skenor. Då är skenorna mellan 20 och 30 cm, ungefär.

Kanalband vet jag inget om, jag brukar sy kanaler mellan fodertyg och yttertyg.

Glöm inte nån sorts kantband till korsetten! (Återigen, svårt att säga hur mycket utan att se modellen.)

Snöre: Jag brukar använda ca 5 m.

Lycka till!!!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 07:35   #4
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Ska du sy en korsett från "Corsets and crinolines" eller har du bara hämtat information och inspiration därifrån?
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 09:12   #5
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Jepp, jag har tänkt ta hela mönstret från Corsets and crinolines-boken (bok nr 1).
Jag har mest tittat på en modell som finns på sidan 77 men nu börjar jag även intressera mig för korsetten på sidan 81.
Vill gärna höra synpunkter på de olika modellerna.

För att det inte ska uppstå några misförstånd ang storlekarna så är jag medveten om att korsettmönstret är för litet men det kommer att förstoras där det behövs.

Edit: Tack för hjälpen med öljetterna (morsan har lix två spindelpressar och en massa öljetter, så då kan jag utnyttja dem istället för att beställa nåt som inte håller)

Vilka material funkar då??? Kan jag använda Råsiden/ annat siden eller är det linne och bomull som gäller???

Senast redigerad av Glasspiraten den 2006-08-18 klockan 09:16.
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 09:56   #6
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Nu sitter jag på jobbet så jag kan inte titta i boken men vad jag tänkte på var att 40 cm lång planschett låter ganska mycket, det allra bästa är att göra en provkorsett först (en toile), göra de ändringar som behövs för din kropp, och efter det bestämma längden på planschetten, annars kan den bli för lång eller för kort och det vill man ju inte.

Siden kan du använda men du måste även ha ett stabilare tyg som inte stretchar åt något håll, 1-2 lager borde räcka beroende på vad du ska använda. De korsetter jag har gjort tidigare har jag sytt i ganska tjocka möbeltyger och sedan fodrat med vanlig lakansväv.
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 14:11   #7
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Jag har tänkt rita upp mönstret på plast, klippa ut med sömsmån och sedan testa mönstret direkt på kroppen.
Tror ni att det går eller är det ett måste att sy en kladd???
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-21, 10:35   #8
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Jag skulle sy en provkorsett först, det är ju ändå en hel del arbete med en korsett och man blir bara besviken om man inte förrän på slutet märker att det blivit helfel. Man tjänar på det lilla extraarbetet även om det är mindre kul
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-21, 13:27   #9
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Fuskversionen är ju att först sy ihop fodertyget, och prova det. Verkar det bra, så syr du även ihop yttertyget efter samma mönster, är det dåligt, så ändrar du. (På så sätt, ifall det skulle bli helt galet, så har du i alla fall inte gjort av med dyrt yttertyg!) Detta ger givetvis inte samma korrekta resultat som att sy upp en provkorsett, men sparar tid och möda för dem av oss som är lite latare...
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-21, 15:06   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Hur mycket stål man behöver varierar kraftigt... jag hade 10-12 meter stål til min första korsett...
Men så var det parallella kanaler med 2 stål i vardera.

Men det är nog bättre att köpa för mycket än för lite. Speciellt om man köper online.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons