Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-15, 08:43   #1
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Sonia Rykiel-mössa

Jag är ute efter ett liknande mönster som till denna mössa:
http://www.style.com/slideshows/fash...WAY/00020m.jpg

Jag vet att det säkert inte är speciellt svårt att göra (enl dom som stickar ofta) men nu är jag mönsterbiten och vill verkligen veta att resultatet blir bra.
Jag har förstått att man stickar 1v rät 1v avig 1v avig 1v rät osv men hur får man själva mössformen???
Snälla hjälp mej
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-15, 10:34   #2
aperfetsdoll aperfetsdoll är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 18
för det första skulle jag kanske göra kanske 3 räta 3 avgia, men det beror på hur du vill att din resårstickning ska se ut om det ska vara breda "ränder" eller smalare.
det enklaste sättet att få det till en mössa är ju bara att göra en tub som du sedan fäster ihop i ena änden (nu kommer jag inte riktigt ihåg hur du ville att den skulle se ut) genom att sy små stygn längsmed hela kanten och sen dra i tråden och knyta ihop den. tuben kan du få genom rundstickning eller bara vanlig stickning (fyrkantigt) och sen sy ihop sidorna

hoppas det går bra!
aperfetsdoll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-15, 12:30   #3
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Patentstickad.

Jag tror inte att denna mössa är stickad i resårstickning, utan den är gjord i patentstickning. På Drops hemsida finns massor av gratismönster och jag tror adressen dit är www.garnstudio.se , men sök på Drops så hittar du.
Eftersom det är lite beroende på garnval,så är det svårt att säga hur du skall göra, om du bor i Stockholm, så vänd dig till någon av garnaffärerna. Tex. Marias garn så kan hon ta fram ett mönster. Det finns flera ute på nätet om man söker på "knitted tams", hör av dig annars!!
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-15, 14:37   #4
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
har kollat på drops efter mönster flertalet ggr men inte hittat något intressant i mössväg
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-15, 15:36   #5
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Några länkar

http://www.lionbrand.com/printablePa...beret40667.pdf

http://www.frugalhaus.com/scripts/beret.asp

http://www.lionbrand.com/cgi-bin/pat...e=0&publisher=


Om du inte gillar dessa, så kanske du kan skissa upp hur du vill ha den, så kan jag se om jag kalrar av att göra ett mönster!!//Marianne
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-16, 16:46   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Stickar du ett varv rätt och ett varv avigt, och stickar fram och tillbaka får du slätstickning. Och stickar du runt runt får du ribborna på andra ledden.(Horisontellt.)

1 maska rät och en maska avigt är troligare.
Men hur får man den så "plufsig" och ändå att den sitter fast på huvudet?

Jag har försökt titta på alla mössbilderna http://www.style.com/fashionshows/co...?trend=&page=1
och funderar på om man har börjat med tunnare stickor invid "linningen" och ökat storlek på stickorna tills man kommit längst ut. Och sen behåller den storleken när man sen minskar för att få ihop mössan mitt på huvudet.

Det syns inte så bra hur man minskar på de här bilderna, men enligt en bok om "tams" jag har rekommenderar de 7 intagningsställen.


För en 20-25 år sen gick det en tv-serie från England med en ung kvinna i huvudrollen som hade stora baskrar med en stor bolltofs mitt på. Den påminner om de här och jag minns att jag Så Gärna ville ha en sån basker.
(Hon var en ganska glad och sprallig tjej, inte helt olik Hermione i utseendet. Jag har för mig att det var något om nåt flygplan också. Serien utspelade sig... tja, mellankrigstiden?)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-17, 07:58   #7
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Måste ha formulerat mej fel i början , tänkte så klart såhär (antalet varv är bara en uppskattning jag gjort på 3 sekunder så...) 1v rät, 1v avig, 1v rät, 1v rät, 1v avig, 1v avig, 1v rät, 1v avig osv.
Tänk så fel det kan bli när man inte tänker efter
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-18, 10:07   #8
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Tror i alla fall att du inte ska sticka 1v rät, 1v avig, utan 1maska rät , 1maska avig.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-18, 13:12   #9
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Jag tänkte undvika problemet med intagning på udda platser så gott det går och ist. sticka som man stickar mössor på maskin.
Ska testa när mitt anra trådprojekt är klart
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons