Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-12-06, 21:21   #1
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Drar sig.

Har ett broderi som jag vet är hur perfekt som helst. Stygnsatt av Gunilla här inne så problemet är inte där.

Har använt dubbelt papper under o solvy (tunn plast) över just för att det inte skulle dra sig... Men men som ni ser så gick det inte alls. Det är sytt på ett tunt jersey tyg som dratt sig. Vad ska jag ha för stabelisering för att kunna sy på så tunnt???

Har sytt en till figur på lakansväv som jag ska sätta över denna så att jag inte behöver kasta byxorna som jag sytt som julklapp o naturligtvis inte har med tyg till men det löser sig. Men hur gör jag för att inte hamna i denna situationen igen??? Snälla hjälp mig...
Bifogade bilder
 
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-06, 21:46   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det är svårt att få till sådana här broderier på tunn jersey, men det går.

Om man ska lyckas så är det mer eller mindre ett krav att man använder sprejlim eller klisterunderlägg. Sträck tyget lätt när du klistrar dit det. Om det är riktigt bökigt så kan man först brodera ut ett rutnät under broderiet för att få tyget att ligga still ända till slutet. Om du inte själv kan skapa ett rutnät som följer konturerna på broderiet så kan nog någon här hjälpa dig om du behöver det.

På't igen!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-06, 22:50   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Oj, oj... jag har själv broderat denna, och vet att den fungerar bra (på frotté, var det)...
Testa något som heter "Totally stable", eller "Ultra stable". Det är jättebra att använda om tyget inte är tillräckligt stabilt. Jag köpte en hel rulle och är supernöjd.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-06, 23:03   #4
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Tack jag vet att broderiet är ok...Därför jag valde det istället för att testa något som jag itne visste något om.

Får se till o köpa annat papper. Har provat med klisterpapper för länge sen o det blev inte bra då det var så svårt att få bort så det blev hål på vissa ställen..

Hmmm har ju väv o plast hemma men det är till för lace. Kan det kanske funka just nu? Ska nämligen brodera på tröjan också är det tänkt o affärerna öppnar inte förrens mån. Nån som har nån ide om det??

TACK
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-07, 05:31   #5
Karlastrid Karlastrid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 77
Jag tar whiselin och stryker på + papper brukar funka bra.Tar så att det täcker hela bågen och det är lätt att få bort det eferåt.
Karlastrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-07, 08:40   #6
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
Papper??

Vad för papper använder ni?

Tyskland
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-07, 09:09   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Det är nog broderiunderlägget, stabiliseringen man menar med "papper".

Jag använder ett påstrykbart underlägg när jag syr stretchiga material (och ofta annars också, tycker det är jättebra). Det är viktigt att underlägget är helt oelastiskt (till skillnad mot plast) och verkligen sitter fast i tyget så det inte kan röra sig alls, därav påstrykbart. Just Sulky Totally Stable (som Gunilla nämner)är dessutom lätt att riva bort, vilket ofta kan vara en fördel, men egentligen ska man ha klippbart på stretchigt tyg, så stygnen verkligen håller sig efteråt också. Då är påstrykbar "Polymesh" jättebra, men vet inte var det finns att köpa i Sverige. Totally Stable har funkat bra för mig även där andra sagt att man "måste" ha klippbart. Jag köper det på Maskinbroderi.se
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-07, 10:08   #8
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Lena!
Om det inte har fixat sig så har jag en liten bit Totaly Stable, som du kan få. Hör av dig om du är intresserad.

Mvh
Mariette
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-10, 10:47   #9
gunilla.j. gunilla.j. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 26
brodyr som drar sig

Jag syr mycket på t-tröjor och när jag syr på dom använder jag tjockt ej rivbart backing.samt att man får ändra lite på tråd späningen på över och under tråden så det inte är så hårt spända .då drar det inte i hopsig det kan hända att jag i bland måste ändra på mönstret tråd tätt het. lätta upp stymgnen.det ser ut att vara för tätt med styngn
mvh gunilla.j
gunilla.j. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-10, 13:20   #10
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Tack Mariette.
Nu ska jag prova att sy igen. Hoppas hoppas att det funkar på tröjan den är ju lite sladdrig som du såg.

/Lena
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 22:17   #11
alij alij är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 27
Jag brukar också stryka på vlieselin (stavas det så?) och jag brukar ta så stor bit att det spänns fast med tyget i ramen också ock det har fungerat bra. Jag syr mycket barnklädet och då har jag för det mesta tunna jersey tyger. För att det inte ska bli obekvämt mot kroppen brukar jag klippa bort överflödet runt om ca 5 mm från kanten och stryka fast en till bit på baksidan så det täcker alla knutar. Vet inte om det är rätt men det fungerar bra för min lillkille!
alij är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons