Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-29, 21:24   #1
Henrietta Henrietta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 85
Sälja på kommision?

Hur funkar det egentligen?
Om jag säljer väskor på kommision i en affär som är ett enskilt företag hur blir det då med momsen?
Jag som hobbyverksamhet momsar ju inte. Det jag syr är ju hantverk.

Hur ska företaget momsa? Kostar väskan 100 kr till kund, jag får 75 kr och företaget/affären tar 25 kr. Vad ska då momsas? 100 kr eller de 25 kronorna som företaget tjänar? För ska företaget momsa 25 % på 100 kr så har de ju ingen vinst.

Någon som vet??
Henrietta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 14:05   #2
Minnas Minnas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 68
Ska försöka att svara dig.
Om de säljer väskan för 100:- och de ska ha 25:- i kommision så ska de betala dig 75:- som de inte får dra av moms på eftersom du inte är momspliktig.
De måste momsa på 100:- vilket är 20:- så de kommer att få 5:- för att det har sålt din väska.

Pålagd moms = inköpspriset x 25%

Fråndragen moms = försäljningspriset x 20%

Ex: 100:- x 0,25 = 25:-

125:- x 0,20 = 25:-

Lycka till med försäljningen!
Minnas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 18:05   #3
Henrietta Henrietta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 85
Tack för svaret! Jag hade ju hoppats att företagaren bara behövde betala moms på sin vinst dvs 25 kr.
Henrietta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-31, 12:08   #4
ms_wiz ms_wiz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 61
Utan att gå in på siffror skulle jag vilja förklara något som jag själv inte fattade på alla de år jag hållit på med företag i större eller mindre skala. Nämligen att "företagaren" inte alls BETALAR moms. Moms är en skatt som endast drabbar slutanvändaren/konsumenten. Därför drar du av momsen på allting som du köper och lägger till moms på det du säljer. Man kan säga att du bara skickar vidare kundens moms-skuld från de föregående leden i produktionskedjan. Om du säljer till en slutkonsument eller till en annan företagare spelar ingen roll eftersom alla leden innan slutkonsumtion går tillväga på samma sätt. Din kostnad för moms är alltså ingen utan det enda som drabbar dig är ett visst arbete med att förmedla skatten vidare genom dina momsdeklarationen.
Om du inte har något företag, enskild firma t ex, och inte har momsregistrerat dig hos skattemyndigheten så är det du som är slutkonsument och därför måste du betala skatt på de varor eller tjänster som du köper in. T ex tyg, tråd, ny sax, kritor, etc.

Du kan säkert få information på närmaste skattekontor om hur man gör för att registrera en enskild firma och hur man deklarerar moms för inköp, för kommisionsförsäljningen och för försäljning av dina produkter. Man kan också gå in på verksamt.se och där finns länk till sida för registrering av firma och moms.

Hälsn. Anneli
ms_wiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-31, 21:03   #5
gunilla.j. gunilla.j. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 26
Smile

som ett exempel :

om jag säljer en sadel åt en vän i min webbshop och jag tar ut en vinst så betalar jag bara moms på den summan som är den jag får till mitt företag den andra summan tillfaller ju inte min butik och är inte moms pliktig då varan inte har någon moms... = jag betalar bara moms på dom pengar jag tjänade på sadeln.

så gäller även dom väskor du säljer i butiken.

ex: jag säljer en väska för 200 kr åt dig och du skall ha 150kr så jag betalar bara in momsen på dom 50kr som är min vinst = 10 kr i moms

hopas du för står vad jag menar...
gunilla.j. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-01, 15:12   #6
Henrietta Henrietta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 85
Tack för hjälpen!
Henrietta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-03, 20:43   #7
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 103
Men räknas kommissionen på pris inklusive moms då? Brukar det inte räknas exklusive moms? Alltså:

Varans pris inklusive moms 100:-
Moms 20:-

Varans pris exklusive moms 80:-
Butikens kommission exempelvis 25 %: 20:-
Din ersättning 60:-

Så brukar det väl vara?
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 13:58   #8
Henrietta Henrietta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 85
Jag har fått till svar att det inte finns något bra sätt att redovisa moms på när det gäller kommission. Kanske det är en ändring på gång,
Men de flesta verkar räkna moms på den del som företaget tjänar.

Så då blir det så här:
Av 100 kr som väskan kostar till kund får jag 75 kr och företaget 25 kr. Företaget momsar då på sina 25 kr och jag momsar på mina 75 kr när jag har en omsättning som överstiger 30 000 kr per år.
Henrietta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 19:54   #9
gunilla.j. gunilla.j. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 26
Hej
räknar du med att sälja/tjäna över 30000 kr betalar du moms från första kronan !!!

Spara alla kviton på det du köper in, man får rÄkna bakot på momsen om du startar ett företag senare samma år.

Har du ett jobb för utom att sy, är det lättare att ha ett företag och du får dra av all moms samt att du kan göra billigare inköp via grosister...

Man behöver inte betala in momsen i förväg uttan man betalar den om det blir någon var 3 månad och du får göra förlustavdrag i 5 år så det lönar sig att ha företag ....

Har man ett hobbyverksamhet skall det du tjäna läggas på din inkomst i din deklaration.....du skattar då för pengarna...annars räknas det som att du säljer det svart !

Har du inget jobb betalar man in den moms som man tror att man tjänar.
Var 3 månad oavset om du har någon inkomst eller ej under den 3 månaders perioden.

Det är lättas att ringa till skattemyndighetens kundtjänst och prata med dom är hjälpsamma tycker jag.
Mvh gunilla
gunilla.j. är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons