Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-02-18, 21:46   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Brother Innovis 1200: Krångel :(

Ja där ser man. Jag har precis lämnat in my vanliga symaskin för service, bara för att jag ville den skulle få lite service nu medan jag har de sista pengarna innan utförsäkringen. Tydligen blev Brothern jätteavundsjuk tror jag! För den börjar krångla mycket nu. TYPISKT!

Har haft två smågrejer som kröp på men inte är jättefarligt: påträdaren är dum, trådavkännaren är dum.

Men nu fick jag problem som stör mycket:
Undertråden syns!

Det syns när jag broderar motiv som bygger på "raksöm". När det är satin stitch (tät sicksack) så går det finfint. Vänder fram o bak så är det rätt, dvs övertråden går ner lite aning (ca 1 mm).

Men när det är linjer, ej fyllningar så krånglar det.. Det syns vitt från undertråden. Det har det aldrig gjort innan. Eller i alla fall inte som jag inte kunde rätta till.

Man kan t.ex. se hur det är vita prickar där nålen slagit ner. Och i kanten (tänk taggar) så brukar det ibland dras upp ca 1 mm vitt.

Jag bytte nålsorter, bytte tråd... Justerade trådspänningen för brodyr i panelen.. Öppnade upp o hämtade upp spolkoppen och vred en massa gånger... vred till max.... bytte spolkopp till sömnadens (den med gröna fläcken) och testade där.. vred där också, kanske var det paj på brodyrens.. Nej samma.
Det enda som hjälper är om jag tar vanligt sytråd i samma färg som tyget, men det blir för grovt. Och så är det ju inte riktigt hjälp heller för det blir ju fel ändå det kan jag se bara det färgen döljs och som sagt det blir för grovt och tyget drar ihop sig pga grovleken.

Jag öppnade skalet och lät maskinen brodera så jag kunde se hur den beter sig. Jag ser att trådspänningen tydligen slås på och av, eller i alla fall hårt/mjukt osv fram o tillbaka på övertrådspänningen när den broderar. Jag trodde ju att det skulle vara i 1 läge som på vanliga symaskin. Så funderade jag på kanske det är något fel där?

Men jag skulle förstås vilja att det bara var "skit bakom spakarna" fel som jag kan rätta till. :P

Maskinen är inköpt från SMD (england) och jag vet inte om jag har kvar garantin men jag är inte pigg på att frakta den egentligen med allt vad det innebär och kostnader.. jag som har beställningsjobb nu också och planer på att göra en massa mer brodyrarbeten. BLÄH!

Dumma, dumma maskin!

HOPPAS på att ni kan hjälpa mig.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 06:43   #2
gunilla.j. gunilla.j. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 26
spolen

hej
jag har haft samma problem en gång.
då var det att det satt smuts i underspolens botten en liten bit tråd hade kommit under fjärden i botten som inte syddes ....men som tur är har jag min tekniker hemma som hjälpte mig = min gubbe. så kolla i den.
har du en trådspännings mätare ? då kan du mätta spänningen på tråden.
har du tappat spolen i golvet kan detta problem upp stå.
mvh Gunilla
gunilla.j. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 10:47   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har plockat upp koppen och rengjort och även tagit upp magnetcirkeln.

Eller menar du att det låg under mekanismen (metall"koppen"?)

Jag har testat med olika spolar och två olika spolkoppar varav en nästan oanvänd.

Hur mäter man trådspänning? Finns det verktyg för sådant?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons