Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-04, 08:53   #1
Fny Fny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
har fastnat... :(

(det här handlar inte om stickning eller virkning men nålbindning borde nog ändå höra hemma i den här avdelningen, eller hur!)

Har nålbundit en hel del sista tiden, och det har gått härligt fort att få ihop ett par sockor eller vantar eller vad som! MEN sockorna jag gör nu drar ut på tiden nå enormt! Och ändå har det inte varit några problem alls, det har gått som vanligt... men jag har liksom tappat fart. Skulle behöva en nytändning... Är sugen på att nålbinda en hel tröja men med det här tempot vet jag inte om det är någon bra idé... Och jag vill inte börja med något annat innan de här är klara, annars kommer de bara bli liggande... usch usch... något tips på hur man får lite fart i fingrarna igen?
Fny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 09:31   #2
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Leta upp ett mönster på en tröja som du JÄTTEGÄRNA vill göra och så vet du om att du får inte börja på den förrän stockorna är klara. Kan funka som en morot kan man hoppas
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 09:36   #3
Fny Fny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
bra idé, enda problemet är att jag inte använder mönster när jag nålbinder och har ingen aning om det ens finns mönster på tröjor...Men om inte annat så kan jag ju skissa lite på hur jag vill ha det...
Fny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 09:38   #4
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Nej jag har ju (som du säkert märkte) inte en aning om hur det går till när man nålbinder men köp dej ett härligt garn (för det använder man väl?) och gå och känn på och sukta efter.
Lycka till!
P.s finns inget tråkigare än när orken och lusten tryter mitt i ett projekt
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 12:02   #5
Fny Fny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
ja det kan jag ju göra!
Fny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 12:56   #6
nano86 nano86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 57
Jag är lite motsats åsikt mot innan.

Jag syr och handarbetar för att det kul, det är min hobby och avslappning och ska då aldrig bli ett måste. Är det inte roligt så får projektet ligga till sig och förhoppningsvis tar jag upp det igen (brukar ske). Jag har nog med saker som måste göras för att känna att jag måste göra klart "tröjan" innan jag kan sy "täcket" jag vill göra osv. Självklart till en rimlig gräns, kan inte ha hur mycket som helst på gång samtidigt men har nu iaf inte mer 4-5 projekt i olika stadier som "ligger till sig" (har börjat ´plugga precis så nu blir inget gjort istället :-))
nano86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 13:18   #7
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag har börjat lyssna på ljudböcker när jag stickar och spinner. Avslappnande och så gör man två saker samtidigt.
Ibland tar jag mig dessutom ett glas vin...
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 13:49   #8
Fny Fny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
Citat:
Ibland tar jag mig dessutom ett glas vin...
Mycket bra förslag.
Fny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 14:10   #9
nano86 nano86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 57
Citat:
Fny skrev: Visa inlägg
Mycket bra förslag.
Finns det inte riskt att det blir lite snurrigt då?
nano86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 18:38   #10
Fny Fny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
det finns väl en viss risk... :P
Fny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 07:09   #11
shnurok shnurok är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 78
"Ibland tar jag mig dessutom ett glas vin..."

tänk om du stickade intarsia? Du skulle kanske finna en ny teknik, he-he-he...

Personligen tycker inte jag att sticka och vin "går ihop".

Jag hade en bekant som drack när vi hade syjuntan och om du kunde se hennes tröja som hon stickade då - skulle du kvävas av skratt...Hon fick repa upp allt och sticka på nytt hela stycke.

Angående nålbindnig:
Du kanske nålbinder i ngn "dötråkig" färg? Har inte du fått ide att brodera ngt vackert på den nålbindade yta? Skulle se mkt modernt tycker jag.

Ha en bra dag ni allihoppa!

Själv ska jag åka iväg nu för att köpa garn (som om jag inte hade redan enormt mkt hemma då av detta...fy på mig... ...)
shnurok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 07:47   #12
Fny Fny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
Jo jag har faktiskt funderat på att brodera något på... men tror det passar bättre på vantar än på sockor. =) Men det är nog bara jag som är tråkig... Däremot dekorera med färgglada band uppe längs ankeln? Finns ju så många fina band man kan göra...

Har aldrig testat att dricka vin och nålbinda samtidigt... Däremot har jag försökt väva brickband samtidigt som jag drack öl. Ingen bra idé alls! Man kunde se på bandet var jag började dricka, och sen blev det bara värre och värre... Så det gör jag inte om!
Fny är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons