Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-06-13, 14:11   #16
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Vän av ordningen hävdar att det ska heta Pro Bono inte Bona Fide. Pro Bono är typiskt sådana där gratisjobb jurister gör åt medellösa som hamnat i rättsligt haveri.

Nu är klänningen sydd och jag ska köpa sprutspackel till mina högtalare.

När jag rev som värst hittade jag ett mönsterpapper med ett avritat typiskt BH-mönster - aha jag ville sy en korsett med kupor.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-13, 16:11   #17
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag håller på med en liten "minikollektion" åt mig själv innehållande 5-6 plagg i gothstil. Svart och vinröd sammet, band, snörningar, kedjor, ringar.

Först ut är min första korsett, därav att jag postade det här. Det är en ub-korsett i tre lager tyg, svart sammet + grått möbeltyg enligt egen modell. Jag har precis sytt upp innersta foderlagret och allt verkar stämma. Nogrannhet verkar definitivt löna sig, framför allt när man konstruerar mönster själv. Jag tror aldrig jag har sytt något som sitter så pass gjutet på mig. Nu är det bara att vänta på stål, planchett osv från VenaCava. Vad jag längtar tills det kommer!
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 01:17   #18
vida vida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 6
Hihi!
Jag håller just på med en renässansklänning som en gammal kund har beställt åt sin fru. Till den ska jag sy en pälskantadmantel och en barett. Han ringde upp mig igen för ett par dagar sen och undrade om jag hann få till ytterligare en klänning av enklare modell till hennes födelsedag som är om tre veckor.

Fö sydde jag klart en beställd korsett här om dagen och nu ska jag bara sy till boleron i samma lädermaterial som korsetten. jag har annars ett par korsetter till på gång, samt en kritstrecksrandig kostym som ska vara klar i början av augusti. Detta utöver alla specialbeställningar jag får från dottern och sambon. Min sambo har "beställt" en 1700-tals dräkt av mig och idag var jag och inhandlade tyget Haha! Det är verkligen kul att sy!

Bild: nästan klar renässansklänning

God natt
Miriam
Bifogade bilder
 
vida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 15:34   #19
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
jag har köpt på mig en hel bunt mer fina tyger som ska bli korsetter nu i sommar. den första blir i knallrosa med lite guldiga kvistar blad och blommor. lite som kinesisk brokad ser det ut. kan dock inte bestämma mig för om jag ska eller inte ska ha svart lack över skenorna. vi får la se.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-02, 22:25   #20
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Funderade på att försöka mig på ett rynkprojekt där jag klipper jack i framstyckena (den sida som gör över bysten), drar isär mösnret och sedan när jag syr, rynkar framstyckena. Blir jag klar får ni se.

Just nu grå duchesse med röda passpoaler. Duchesse är ett förfärligt tyg att sy i och passpoaler är inte kul.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-02, 22:54   #21
zith zith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 35
Just nu skall jag sy en korsett, en kort jacka/bolero samt ett par byxor med lös kjol på (inspirerat från kläder jag såg i Japan) samtligt skall gå i svart/rött och på byxorna/kjolen skall jag skriva en text på Engelska samt Japanska.

om det blir ngt bra så kommer det upp bilder sen ^^
zith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-03, 09:21   #22
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
I Tygladan har man svart resp rött bomullstyg med skrivtecken i rött/svart. Tyvärr är tecknen lite för stora för att fungera på en korsett.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 14:16   #23
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Hehe ... sytt ihop alla delar till den gråa duchessekorsetten med passpoaler. Jag kunde låtit dem sticka ut en ½ mm till, men det gör inte så mycket. Det ser skitläckert ut.
Ska ha tag i blodröd snedslå och lika blodigt snöre. Har röda öljetter i udda storlek - mitt emellan 4 och 5mm.
Ska förrseten in i "ateljen" och sy ihop korsetten mit bak (med en passpoal).
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 13:59   #24
learningtofly learningtofly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 60
jag har börjat på att sy 1901 korsetten ur corsets and crionlines men har fastnat efter att ha sytt iop yttertyget, jag vet inte varför jag nu har fastnat men det kan bero mitt hat emot att behöva klippa ut fler delar ut tyg,

hur tråkigt är det inte. det blir så MÅNGA bitar om man syr en korsett ju, om man har 4 lager så blir det förfärligt mycket klippande USH
jag måste lära mig att klippa ut ALLA delar innan jag börjar sy.

så igår började jag lite på mitt "sidprojekt" en annan av korsetterna i boken (minns inte vilket årtal men den har 8 delar och "breastgores")
jag hade nämligen en fin brun gardin som länge legat och väntat på att få bli en korsett.
jag gillar att sy utav gardiner, det är kul att kunna säga när någon frågar var man har skaffat orsetten att "denhär har varit en gammal gardin"

jag ska även prova på att "flossa" stålen denna gången, och kanske sy lite dekorationssömmar i nederkanten på "breastgores" (nej men hjälp vad heter de på svenska) jag såg det på en antik liten korsett och det var så fint

det kommer upp bilder på korsetten när jag väl är färdig
learningtofly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 14:16   #25
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag kan bara understryka att det är en nödvändig förutsättning för att lyckas/slutföra ett korsettprojekt att man klippt ut alla delar.
Ett tips som dock kostar pengar är att investera i rullkniv och skärmatta. Jag syr nu bara i 2 lager men jag får ut alla bitar till båda sidor i ett "skär".
Sedan lägger jag alltid tygbitarna i prydliga högar för vänster/högersida med bakstyckena i botten. Det blir mindre fel då.

Flossa??!!
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 14:20   #26
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Vad aktiva ni är, själv skall jag sy sju tävlingsdressar till en grupp, skall vara klart om fyra veckor, sen åker jag till Grekland.
Sen skall jag hämta ut en laddning tyger som jag beställt. Skall även ta itu med min dotters lapptäcke, har iaf. skurit till de bitarna. Så har man inte jobb så skaffar man sig.
/ Ingrid.
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 16:08   #27
learningtofly learningtofly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 60
jag har funderat på detdär med rullkniv det verkar väldigt praktiskt, införskaffas de i nämaste symaskinsaffär måntro?

jag har ingen koll på vad det eter på svenska, för jag har nästan aldrig sett det i svenska samanhang, men det ser ut såhär

http://kithary.net/corsetry/pinknwhite2.jpg
learningtofly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 16:58   #28
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Citat:
learningtofly skrev:
jag har funderat på detdär med rullkniv det verkar väldigt praktiskt, införskaffas de i nämaste symaskinsaffär måntro?
Rullkniv, skärmatta och en himla massa olika linjaler hittar du i så gott som samtliga quiltbutiker
Här har du några med hemsida och nätbutik:
Quiltbiten, Uppsala
Textilia, Lidköping
Sykompaniet
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 17:04   #29
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Om ni ska köpa rullkniv/skärmatta - kolla om det inte är billigare att köpa en sats. Birgits Stuv - lokala tygaffären har.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-01, 22:32   #30
zith zith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 35
Smile

hur har det gått för alla och deras sommarprojekt?

jag har fick klart boleron samt korsetten (bild i mitt galleri), för byxorna har jag fortfarande inte hittat det tyg jag vill ha
zith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons