Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Vävning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-29, 21:12   #1
millan71 millan71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 73
Material

Hade tänkt mig att väva en matta till vårt stora rum. Skulle vilja ha lite förslag på material. Den får gärna vara lättvävd, men framför allt skön att gå på. Dock inte rya.

Jag ska väva dubbelbredd. Jag är så dålig på detta, har inte lärt mig än. Jag hade tänkt att mattan ska bli 140 bred och 220 lång. Det där med vävnota tycker jag är svårt. När jag ska väva dubbelbredd räknar jag lika som om det vore enkel bredd? Jag menar så att jag får rätt antal trådar i varpen?

Ja, jag behöver nog lite råd i största allmänhet. Dom som tror att dom har nått att bidra med svara gärna. Hellre för många svar än inga alls.

Hoppas på många svar.
millan71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 16:27   #2
trine trine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 117
vad menar du med enkelbredd och dubbelbredd
trine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 16:36   #3
millan71 millan71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 73
Min vävstol har vävbredd på 70 cm och jag tänkte väva en matta som är 140 cm. Alltså tänkte jag väva dubbelbredd. Nu undrar jag om jag räknar ut på samma sätt som om jag hade haft en vävstol med vävbredd 140 cm. Förstår du vad jag menar?
millan71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 16:47   #4
trine trine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 117
jo jag tror att jag förstår.Som jag ser det måste du väva två mattor 70x220 och sedan sy i hop dom till en matta.Är det så måste du varpa varje matte för sig. Jag har vävt en del mattor med trasor och tycker det är fint, men du kan også välja stränggarn. Jag vill tipsa dig om en bok som jag tycker är mycket bra det är "trasor och tekniker". Jag brukar att låna den på biblioteket
trine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 16:58   #5
millan71 millan71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 73
Citat:
trine skrev:
jo jag tror att jag förstår.Som jag ser det måste du väva två mattor 70x220 och sedan sy i hop dom till en matta.Är det så måste du varpa varje matte för sig. Jag har vävt en del mattor med trasor och tycker det är fint, men du kan også välja stränggarn. Jag vill tipsa dig om en bok som jag tycker är mycket bra det är "trasor och tekniker". Jag brukar att låna den på biblioteket
Vet du vem som skrivit boken?
millan71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 17:09   #6
trine trine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 117
bl.a lillemor johansson. Du kan söka på google med "trasor och tekniker" der får du 260 träffar
trine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 18:59   #7
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
Jag har en bok som heter "Rundväv och dubbelbreda vävar" av Pirkko Larsson. Där väver man tuskaftsvävar på fyra skaft och gör dem dubbelt så breda. Man skedar dubbelt så tätt och väver alltså en överväv och en underväv som sitter ihop.
Jag har inte provat själv, men det ser inte omöjligt ut.
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons