Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-01-25, 11:07   #1
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
lämpliga fjädrar till 1700-talare

Jag har börjat titta på att tillverka en 1700-talare istället för de victorianska korsetter jag gjort tidigare. Jag tänkte inte köpa ett mönster utan använda antingen den här danska generatorn eller ett mönster på ett livstycke som min syster har.

Vad jag har förstått om 1700-talare är att det är ännu tätare mellan fjädrarna än i victorianska. Så då undrar jag vad som är lämpligt. Jag tycker det borde bli ganska tungt att göra fylla en hel korsett med stålfjädrar, men jag är samtidigt tveksam till att använda plastic whalebone, eftersom det trots allt är plast. Å andra sidan så har ju venacava ett väldigt smal stål, tror ni det skulle funka bra?

Om ni har andra tips på vad man ska tänka på med 1700-talskorsetter får ni gärna dela med er.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 11:18   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Jag håller på att sy en 1700talare som jag benar med plast, det blir annars toktungt, och eftersom den är så tätt benad så funkar det med plast ändå.

Tips, om du använder plast från rulle som är böjd så lägg plastskenorna konkavt mot kroppen för bäst effekt.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 11:44   #3
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag håller på med en ny 1700-talare och tänker testa synthetic whalebone då jag sett det rekommenderas på flera ställen på nätet.
Bland annat på marquise.de

Stål blir jättetungt, även om man bara gör en halfboned.

Har du aldrig sytt en 1700-talare förut så rekommenderar jag att du gör en halfboned, de drar inte lika mycket skenor.Problemet med 1700-talare är nämligen att de är svåra att prova av passformen på innan man har sytt snörhålen....och om man nu gjort en passformsmiss så är det mindre kostsamt om man gjort det på en halfboned än på en fullyboned (som dessutom blir bäst om man syr kanalerna för hand).

Ett bra mönster är Corset from 1760 i Corsets and Crinolines. Det är hyfsat lätt att få passform på och går att göra både fully och half boned.

/L

Senast redigerad av Lithia den 2007-01-25 klockan 12:03.
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 12:52   #4
klyka klyka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 48
Jag var på något workshop-liknande i Uppsala i tisdags och fick också höra att stål är en dålig idé.

Men jag vill inte sy i plast - varför lägga ut massa pengar och tid på att handsy när korsetten byggs upp av ett så fel material?
klyka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 19:16   #5
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag har sytt 1700-talskorsetter och pocher till Drottningholms-teatern med pilvidjor en gång. Det var roligt att jobba med lite historiska material, men inget jag skulle göra om idag.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-26, 11:21   #6
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
klyka >>

Problemet är att syntetiskt valben är det enda som finns som någorlunda liknar valbenen som man använde förr.

Man kan sy med pedding rotting (som de gör på Drottningholm, har haft praktik där när jag pluggade) men den korsetten blir skör, rottingen knäcks lätt när de torkar.

Därför bedömmer jag att det är bättre med plast, men det måste vara sorten som heter synthetic whalebone (finns på venacava). Och syr man en fullyboned så ger de bra stadga ändå.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-26, 16:59   #7
klyka klyka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 48
Lithia >> Jag pratade med en tjej för säkert tre år sedan som sytt en historisk korsett med tjockt rep istället för skenor, vet du något om tekniken? När den användes och hur osv.?
Syntetmaterial känns sällan bra tycker jag :/

I värsta fall får jag väl döda en val :P
klyka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-26, 17:29   #8
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag har inte testat repmetoden.
Har ingen koll på historik för den heller, tyvärr.

Men rent spontant tror jag den ger ett mjukare stöd, men att det kan fungera.

Prova gärna och rapportera din erfarenheter

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-26, 22:56   #9
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Rep har jag aldrig hört talas om, men det betyder inte att det inte förekommit. Jag håller dock med Lithia om att det låter mjukt. Jag har läst källor om korsetter stadgade med hästtagel, vilket kanske ger en något liknande effekt.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-26, 23:56   #10
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
När man läser engelska korsettforum verkar väldigt många prata om "cording" det vill säga rep. Om jag har förstått rätt är det rätt grov hampa det är fråga om, och dessutom måste då i stort sett hela ytan på korsetten vara täckt.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 10:47   #11
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag har inte läst så mycket om cording i samband med tidigt 1700-tal.
Jag har sett det i samband med italiensk renässans (14-1500-tal) samt i de riktigt sena 1700-tals korsetterna (de där empirlinjen slagit igenom)

/L

Senast redigerad av Lithia den 2007-01-27 klockan 10:52.
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 18:51   #12
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Citat:
Tinkerbelle skrev:
Tips, om du använder plast från rulle som är böjd så lägg plastskenorna konkavt mot kroppen för bäst effekt. [/B]
Varannat konkavt varannat konvext!

Jag har köpt ett stål från VCD som ser ut som sådana där breda lakritsremmar (men vitt). Det är uppbyggt 3 resp 5 kardeler med någon sorts förstärkning inuti.
Om man syr en korsett där man i princip kviltar med stål blir det onödigt tungt med riktiga stål. En korsett jag sydde (och slängde för den sträckte sig - lin!!) innehöll nästan 70 stål.
I original använde man ofta rotting, gräs, vide, hampa e dyl; alltså icke-stål.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 19:13   #13
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
leningrad >>
Det vanligaste (enligt mina källor) är valben.
Efter valben kommer vide eller rotting.
Rep har jag bara hittat på riktigt sena 1700-tals korsetter i mitt referensmaterial.

(men på 1800-talet förekommer tunna rep som cording detaljer hyfsat flitigt)

Vad grundar du påståendet om gräs som styvnad på ?
Har du någon form av källa ?

Jag vill inte "sätta åt" dig på något vis men eftersom jag är dräkthistorienörd så är jag väldigt intresserad av rön som jag inte känner igen...

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 19:31   #14
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag har sett i beskrivningen till MantuaMakers 1550-1630 "Quilted pair of Bodies".
Man har använt knippen av gräs eller strå eller vass som lagts i kanalerna i tankt med att man sydde dem.
Det finns ett gäng källhänvisningar med mönstret, jag kan skriva ner dem om ni vill söka mer.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 20:43   #15
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Ah, men på den tidsperioden har jag också sett såna material.
Det var mer 1700-talet jag inte sett dem på.
1700-talet diffar ju en del i form från tidigare epoker...

Men källanvisningar är alltid intressant

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons