Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-30, 22:57   #31
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag har jobbat på en del olika teatrar i Stockholm och på både Stadsteatern och Dramaten finns många gamla välanvända korsetter i lager, och det stämmer det Magnus säger. Plastskenor kan fungera i början, men de tappar stunsen efter ett tag och tål inte någon större påfrestning innan de ger med sig och böjer sig efter användning, medan stålfjädrar håller sig fina även efter att korsetten nötts tills tyget börjar slitas ut. Då kan man faktiskt sprätta upp och använda stålfjädrarna igen. Jag tycker absolut att stål är en väl värd investering. Varför funderar du på plast? Är det en prisfråga?
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 07:37   #32
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Om man jämför priserna på de "plaststål" och de "stålstål" VenaCava säljer är det ingen prisfråga. Skillnaden i pris är marginell. Viss sorts plast är dessutom dyrare.
Jag tycker det är lite som att sätta på regummerade öststatsdäck på sin Ferrari - man sabbar att snyggt jobb.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 09:37   #33
MossaQ MossaQ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 42
Priser

Jag beställde som sagt var stål från VC igår, 19st skenor för totalt 129kr inkl frakt. Helt överkommligt tycker jag.
MossaQ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 09:57   #34
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Du betalar minst lika mycket för tyg och annat tillbehör....

19st!!!!!!!!!???????????? Har du skippat planschetten?
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 11:51   #35
MossaQ MossaQ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 42
skriv inte sådär, du gör mig orolig!!
Ja, jag valde att ha helt framstyckte utan planchett. Ska som sagt var, ha den under min brudklänning och ville inte att planchett-knopparna skulle synas igenom. Får se om jag gjort ett bra eller ett dåligt val.
MossaQ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 16:36   #36
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag bara menade att två halvor med ett visst antal stål i varje halva ger 2 x antal stål = X, där X är ett tal delbart med 2. 19 är inte ett sånt tal.
Du ska alltså ha ett stål mitt fram?!
Om du inte redan funderat på det skulle du ha ett breadre stål mittfram - 12mm. Eller du ska ha ett gäng kanske 3st i bredd?

Jag lägger ingen värdering i min fråga - det finns inget rätt och fel - bara nyfiken.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 17:31   #37
MossaQ MossaQ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 42
Generalfel!

Ååååh, jag har räknat tokfel när jag beställde. Borde ha beställ 26 stål å inte 19.
ska jag skicka efter en kompl beställning lr köpa nån annanstans?

suck!!!
MossaQ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 18:05   #38
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Vad behöver du - längder och mängder??
Jag har en del 7mm stål - mejla: MIG
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 08:04   #39
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Bra skrivet:
Citat:
The thickness of the bone is only one part of the equation, placement is another. Many corset makers use flat steel in the front and back of a corset and spiral steel in the sides for added flexibility. I always recommend that if you want the bones to go over the breast and retain a curve, you are best using spiral steel over the curve.

As far as flat steels go, the domestic American product is only 0.014 thick in both the 1/4" and 1/2" widths. The 5/16" wide bones are a little thicker at 0.018", but the thickest ready cut bone we sell is the European 6mm (1/4") bones which are .6" thick. If you are willing to cut and finish your own, you can get hoopsteel which is .6" thick in 6mm, 10mm and 14mm widths.

How much boning you need depends on how much compression or 'squish' you are aiming to archive. The more squish, the more boning you might want to have. Most corsets we sell off the rack have 1/4" boning rather that 1/2" boning, although some do have 1/2" bones right at the side seam for strength (a trick from the 1890s-1900s) with 1/4" bones everywhere else.

And of course, don't forget to use good fabric, since that's half the equation.

Liz from FarthingalesLA
www.farthingalesla.com
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-03, 15:56   #40
bullen_86 bullen_86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 57
hej har tänkt beställa ett korsett mönster men fastnar när jag ska välja storlek... stl. 6-12 vad e det? vilken är stl. 38?
bullen_86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-03, 17:13   #41
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
det beror ju lite på vilket mönster det är, men jag skulle tippa på 6-12 är ungefär 34-40 i vanliga storlekar.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-03, 18:31   #42
Lillan Lillan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 4
För min del handlar det inte om priset mellan stålskenor och buntband utan det handlar om annat. Jag har inte testat att sy korsett med stålskenor ännu. Använde buntband i min första ub-korsett mest för att jag ville testa mönstret på ett bra sätt men även för det där med tvätt... Hur ska man kunna tvätta en korsett på ett vettigt sätt utan att stålet rostar och gör märken på tyget. Och... om man blir svettig i en korsett med stålskenor, rostar de inte då? Okej, oftast har man ju ngt under korsetten men... med i dagens läge så finns det många som vill använda en korsett direkt mot huden...
Bara en massa funderingar helt enkelt...
Ha det gott!
Lillan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-03, 18:39   #43
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Stålen är överdragna med nylon och därför klarar de fukt, men det rekommenderas kemtvätt OM man måste tvätta. Mild handtvätt kan gå an.
Spiralstål är lätt inoljat och är i princip rostfritt - sedan kan man ta reda på vad "i princip" innebär. Jag har hört om folk som fått rostfläckar av hudens fuktighet.
Ha alltid någonting under korsetten.

Omsorgsfull vädring säger en del funkar bra, Låt korsetten hänga över en stolsrygg så den får "fräscha till sig".
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-05, 14:39   #44
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Okej, hoppas inte alla här inne dör av äckel nu..men min första korsett jag köpte (runt 2002) har jag använt massor sedan dess och jag har ALRDIG tvättat den. Jag har vädrat den efter varje använding och tagit bort ev fläckar som blivit men mer har jag aldrig behövt göra.
Trots väldigt flitig användning så varken luktar den eller ser illa ut...

Jag tror att vi blivt lite bortskämda med tvättmskiner och tvättar våra kläder för mycket...

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-05, 15:19   #45
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Håller med, sköter man hygienen och byter underkläder så behöver man inte tvätta kläderna efter varje användning. Det sliter enormt på kläderna. Jag tvättar nästan aldrig mina ullkjolar, utan vädrar dem ordentligt mellan varven.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons