Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-08, 21:45   #16
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Så hög du vill ha den.
Se till att den inte skaver i armhålan!
Något sorts "standardmått" jag noterat är att korsetterna tar en planschett 33-34 cm och ett gäng stål på ca 34 cm i ryggen.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 13:16   #17
bullen_86 bullen_86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 57
Ok vad ska man ha för "snöre" då? hur brett ska det vara? Hur syr man enklast ihop de två lagren?
//Isabelle
bullen_86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 13:27   #18
Mija Mija är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 40
du får ju mäta på dig själv eller den som ska ha korsetten så vet du Är en smaksak ur lång/kort man vill ha den
Mija är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 17:59   #19
bullen_86 bullen_86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 57
Citat:
bullen_86 skrev:
Ok vad ska man ha för "snöre" då? hur brett ska det vara? Hur syr man enklast ihop de två lagren?
//Isabelle
Nån som vet? måste vet snart så jag kan beställa!
Tack på förhand!
bullen_86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 18:13   #20
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Så här fungerar det:

Med mönstret medföljer instruktioner hur man syr - om man inte har spanat runt lite är det svårt att veta hur man gör.För att ge något svar kan man säga att man normalt syr i två lager stadigt tyg. Inget tunt, sladdrigt eller stretchigt tyg utan stadiga (hårt slagna) tyger i bomull företrädesvis.
Lagren sys var för sig och fästs först när planschetten ska på plats (varianter finns dock) och sedan fästs de successivt med varandra när kanalerna sys, om man inte väljer att sy fast kanalband på endera yttertyg eller foder - men det är överkurs..
Öljetterna bör vara av en typ med bricka på baksidan så de inte ramlar bort - Pryms öljettsatser är inte bra! 4mm öljetter räcker gott och väl till (4mm) anoraksnöre vilket köps i en välsorterad sytillbehörsaffär.

Planschetter och stål jämte mönster köper jag på VenaCavaDesign. Öljetter köper jag från RödaTrådan eller Jerndahls i Örebro (storpack).
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 18:16   #21
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Har du ALDRIG sytt en korsett förut kan det vara kinkigt att knåpa ihop ett eget mönster, om du inte är van att jobba med mösnter och ta fram sådan själv.
VenaCavaDesign och Farthingales har sömnadssatser med tyg, stål och mösnter, vilka jag rekommenderar.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 20:11   #22
bullen_86 bullen_86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 57
Jag har iaf gjort ett eget mönster och sytt ihop delarna av ett tyg som bara låg.. det blir två lager.. har dock inte sytt ihop lagren för det vet jag inte riktigt hur man ska göra.. hade tänkt ha i plastskenor.. är det någon som kan förklara hur jag skall gå tillväga nu? Ska jag börja i mitten? Det tycker jag verkar mest logiskt.. eller hur gör man? vad gör man med sömsmånen? vika åt varsitt håll kanske?
Snälla jag vet att det kanske var dumt att inte köpa ett mönster men jag ville komma igång så fort som möjligt. .jag tror det kan bli bra det här..
bullen_86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 20:16   #23
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Vet man inte är ett mönster guld värt... men på följande sida hittar du en beskrivning på hur man syr en korsett, följ den!

http://www.pastisch.se/korsett/dokument.htm

sömsmåner vikes lämpligtvis åt olika håll, jepp.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 20:19   #24
MossaQ MossaQ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 42
Isabelle: Jag är oxå mitt uppe i skapandet och har tänkt göra enligt följande,

Jag klyvpressade mina sömsmåner på både yttertyg och foder. Jag tänker sedan sy ihop dessa två tyg aviga mot aviga genom att sy i "diket" = i sömmarna, nåla noga så att söm verkligen hamnar mot söm. Jag tänker försöka sträcka yttertyget lite på längden gentemot fodret, detta för att förhindra horisontella dragningar när jag snörar korsetten.
Sedan kommer jag sy "stålrännor" genom att sy en stickning rakt igenom alla tyglager vid den klyvpressade sömnsmånen, en skena på var sida om sömmarna....
Hoppas att det funkar
MossaQ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 21:53   #25
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag pressar (numera) sömsmånerna på yttertyg resp foder åt olika håll. När jag sedan syr i sömsdikena (stich-in-the-ditch) syr jag ju ytterligare en söm som håller ihop korsetten.

Sedan syr jag oftast en kanal på vardera sidan av sömmarna. Stålen - använd riktiga stål! - trär jag in i mitten av sömsmånerna.

OK - du har två lager. Du börjar med att lägga dem räta mot räta och sy ihop dem mittfram men följer anvisningarna för att få dit planschetterna. Sätter planschetterna på plats och syr fast dem. Sedan justerar du lagren mot varandra så du passar sömmarna mot varandra. Antingen nålar du flitigt eller, ännu hellre, tråcklar du du ihop lagren. Sedan syr di i sömsdikena och sömmarna som ger kanalerna för stålen. För 7mm stål brukar en 9mm bred kanal vara precis lagom. Hellre 1/10mm för bred än för trång!

Och jag repeterar det Morrflickan skrev - pressa sömsmånerna åt olika håll - då får du ännu bättre styrka i korsetten.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 15:12   #26
MossaQ MossaQ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 42
projektet går vidare

Nu har jag beställt stålskenor från VC, hoppas att jag köpte rätt...
Nåväl, projektet min första korsett går vidare och snart ska jag väl få äran att snöra den på mig och begrunda... ja vad det nu blir...
MossaQ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 15:36   #27
bullen_86 bullen_86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 57
Jag har oxå kommit en bit..

Jag har sytt ihop lagren och sytt kanalerna, för 7 mm breda buntband.. har inte sytt kanalerna till snörningen eller gjort nåt alls med snörningen.. ska justera den lite.. ska göra den lite urringad fram och så måste jag ringa den lite på sidorna så det inte skär in under armarna.. efter det hade jag tänkt prova den och markera så att snörningen blir rak och inte tex konkav.. tänker jag rätt?
bullen_86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 16:46   #28
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Till snörningen måste du ha riktiga stål - annars havererar allt.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 17:05   #29
bullen_86 bullen_86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 57
ok men alla som kör med tex plastskenor.. har dom riktiga stål vid snörningen.. och såg just en bild där dom hade använt tvåttlina.. måste bara fråga vad stålen/ linan har för verkan.. kan man sy en utan något alls..

Senast redigerad av bullen_86 den 2007-01-30 klockan 17:11.
bullen_86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 17:24   #30
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Stålen ger tyget stadga och hjälper därmed till att hålla in och forma om. Utan stål eller med plastic formar sig korsetten efter kroppen genast eller med tiden.
Vid snörning kommer tyget att dra sig eftersom du belastar så hårt där med snörningen. Med stål fördelas krafterna jämt över hela kanten som blir rak och fin.

Jag använder aldrig plastic så jag kan inte ana hur folk gör som använder sånt.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons