Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-26, 11:05   #46
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Om sömsmånen:

Sömsmånen är perfekt att använda för att ytterligare stabilisera, man får ju liksom ett par tyglager gratis! Så låt den vara...

Jag har klyvpressat förut men det blir en starkare korsett om man pressar sömsmånen åt ett håll på yttertyget och åt andra hållet på fodret (då syr man ju genom två lager tyg, istället för som när du klyvpressar och egentligen bara syr genom sömmen). Ska prova detta till min UB.

Oooo jag vill komma ur den här tentaperioden så jag kan börja sy på min korsett igen... *abstinens*
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-26, 12:40   #47
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
OK tack. Blev jättenöjd med mitt Kinatyg, tjockare och stabilare än jag hoppats. Jag är helt imponerad, 3 yard för knappt 140 kr (tyg 37 kr och frakt 101 kr) från HongKong på drygt en vecka. Nu skall jag sätta igång på allvar.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-01, 20:17   #48
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Vad det gäller sömsmåner håller jag med bandykullan och morrflickan, jag brukar själv pressa sömsmånen åt sidan och sticka fast den om jag inte syr en kanal i den. Det ger en hållbarare korsett som går att snöra ordentligt utan att sömmarna spricker.

Har inte haft någon anledning att trimma några sömsmåner förrän nu när jag bara har ett lager att jobba med.

Ska börja klippa till stålet i lämpliga bitar. 5,5 mm stålet som jag köpte på Venacava är väldigt styvt upptäckte jag nu och det gör mig lite bekymrad, hade tänkt att sätta dem två och två, men är trots det orolig att det ska skära in i kroppen för mycket. de är tjockare än det 7 mm stål i färdiga längder jag brukar köpa. Är det någon som har erfarenhet av det här? Dessutom tycker jag att det färdiga kanalbandet är för mjukt till en singlelayer, stålet kommer att synas på baksidan eller peta igenom om jag har otur. Ska man vara lat och köpa bomullsband/snedslå eller ska man göra sig kanaler av nåt lämpligt tyg?

Att göra en singlelayer verkade enkelt men det har visat sig vara mer arbete än vad man kan tro, man ser ju hela konstruktionen från båda sidor så man får vara nogrann med allt. Lärorikt är det ialla fall.

Läste på Venacava att man skulle försegla ändarna på stålet med våtrumssilikon, skojigt.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-01, 21:36   #49
morra morra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 31
Jag har erfarenhet av 5,5 mm-stålet, jag har dem satta en och en (alltså inte två bredvid varandra) i en av mina korsetter och jag tyckte att de skar in väldigt mycket i mina revben...inte bekvämt alls. Sen snör jag åt mina korsetter rätt mycket, vet inte hur du kommer göra och om det har nån betydelse ifall man snör åt lite lösare. Jag kommer i alla fall försöka undgå att sätta det stålet på vissa ställen, det funkar bra vid öljetterna och längst fram som förstärkning av planchetten, men inte i resten av korsetten tycker jag.
morra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-08, 09:21   #50
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Hm... jag håller på att arbeta mig till korsetter med mer reducerad/markerad midja, tar det en korsett i taget. Man kan väl säga att jag snör åt dem rätt hårt. Jag får lov att prova hur det blir med dubbla 5mm stål, har inte råd just nu att köpa flera och vill dessutom inte börja klippa i mina färdiga 7 mm som är i längre längder. Det är synd på de fina stålen att klippa i dem.

Hade stora problem att få stålet i bitar föresten, arbetade mig igenom hela husets förråd av avbitare och hovtänger. Fick åka och köpa mig en plåtsax tillslut, och den fungerar utmärkt.

I övrigt ska jag tråckla ihop sidbitarna nu, öljetter och planchettbitarna är färdiga.

Hur går det för er andra?
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-08, 09:44   #51
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Min är ihopsydd och alla kanaler är färdiga, så jag har fastnat vid den tråkiga biten att klippa upp stål och fila. Och eftersom jag har både en rokoko-korsett och en renaissans-klänning på gång samtidigt så drar jag ut på de tråkiga momenten...

Kanalerna var nästan semester, allt är raka sömmar, och med mitt Burberry-mönster kunde jag lägga kanalerna så att jag fick jättefina guider att sy efter! =)

Så nu är det "bara" stålet, öljetter och kantband när jag får tummarna loss!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-08, 10:24   #52
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
En fråga till Hanna. Gör du något mer med ändarna än filar dem? Jag har testat krympslang från Biltema funkar perfekt.

Allmänn fråga: Är det någon som har en 10 inch (25 cm) planchett som kan tänka sig att byta mot en 9 inch. Usch beställde fel från VC.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-08, 10:32   #53
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Ankan - Jag brukar antingen doppa ändarna i lack eller tejpa dem med eltejp. Lacket blir tunnare, men en av ändarna har skavt upp sömmen. Eltejpen blir ganska tunn när man fått in vanan för hur man bäst tejpar runt, och den är riktigt mjuk och stötdämpande.
Jag har hört en del om krympslang men tyckt att det verkar bli så tjockt, men det kunde vara kul att prova!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-08, 11:23   #54
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Tinkerbelle, vad använder du för lack till ändarna?

Krympslang finns ju i olika storlekar, bra tips förresten!
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-08, 18:55   #55
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Jaa du Kristine... det går sååå långsamt så långsamt framåt! Syr parallellt på en höstkappa som jag gärna får klart innan hösten är över..

Har börjat stitchintheditch:a och kommit halvvägs. Tror jag är segast av alla i vår lilla ub-along!! (Men till mitt försvar måste jag säga att det är apmycket i skolan och att jag måste leta lägenhet..)

För övrigt kommer det en kille till mig nästa vecka som jag ska göra en korsett till, mha tshirt-tejp-metoden! Har aldrig sytt korsett till kille och har aldrig använt den metoden så det ska bli riktigt intressant!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-08, 20:43   #56
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Datura, jag haffade lack ur min 'svärfars' garage, jag har för mig att det var hammarlack, det var iaf det som jag letade efter. Det var ganska tjockt och täckande så jag trode att det sklle funka jättebra, för det har jag hört från andra. Men jag kanske bara hade otur att stålet åt upp en söm trots allt.

morrflickan, vad kul med din killmodell - håll oss updaterade!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 11:20   #57
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Det putar ut...

Jag har börjat ståla korsetten nu, och när jag provade den godtyckligt runt mig (höll ihop bak med händerna) så putade den främre, nedre "flärpen" ut! Inte alls snyggt... (Jag syr LMs underbust)

Har ni andra haft detta problemet eller är det bara jag som inte passar deras standardmått?? Har nämligen inte orkat sy upp en toall eftersom jag ändå inte tänkt ha korsetten själv..
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 12:22   #58
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Jag syr ju efter samma mönster. Jag har redan tidigare sytt en som blev för liten för mig. Den putar inte alls men "glappet" i ryggen är ca 10 cm. Vid fotgrafering använde jag dottern som modell och hon är för smal och då putar den.http://www.sysidan.se/obj/photo/4/4e...2b1fff15aa.jpg
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-10, 21:20   #59
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Tinkerbelle: funderade just på om det var hammarlack du använt, jag undrar om det kan lösa upp eller skada plasten som täcker skenorna? Själv har jag provat silikon - är inte övertygad om att det var nån bra ide.

Morrflickan: jo min "flärp" putade ut också, tycker att den var för spetsig också så jag har minskat just det, putandet får jag se vad jag gör med när jag provar den hopsydd. Har haft samma problem med silverado där jag fick ändra så att den fick bättre passform över magen.

Ankan: snyggt, är den sydd rakt av efter mönstret eller har du modifierat den?

Senast redigerad av avsl080923 den 2006-11-10 klockan 21:24.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-10, 23:01   #60
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Datura: Sydd precis efter mönster fast i två lager. Originalet är bara ett.

Jag undrar över "stitch in the ditch" vad menas med det? Har stött på begreppet tidigare men inte förstått vad som menas.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons