Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-19, 08:45   #31
morra morra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 31
ankan: det svarta tyget med vita prickar, är det kanske det som säljs på Ohlssons och en massa andra tygaffärer nu? Jag har precis sytt en korsett i det i alla fall, med vita satinband som dekoration...jättefint! Dock har jag inte satt öljetter i den korsetten än så den har inte blivit fotad, men det kommer kanske upp nån bild snart..

Du får göra en korsett med en kombination av alla tyger annars om du inte kan bestämma dig
morra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-19, 09:22   #32
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Njaäe, kanske inte en kombination. Skulle gärna se foto på din prickiga. Vet inte om det är samma tyg, vi har ju inget Ohlssons här. Lutar nog ditåt nu, hm vita satinband. Mitt kinatyg kanske dröjer eller fastnar i tullen.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-19, 09:39   #33
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Citat:
morra skrev:
ankan: Du får göra en korsett med en kombination av alla tyger annars om du inte kan bestämma dig
Eller sy en vändbar, som jag, så får man två korsetter i en!


Har någon varit med om att mönster gjorts i skala?
Jag skulle föra övermönstret till mönsterpapper i går och tyckte att det såg ut som Barbie-storlekar, allt var jättesmått! Det står ingenstans i mönstret att det är tryckt i en mindre skala som man måste förstora upp, så det kanske bara är jag som är mer van vid OB som tyckte det var pyttigt, men jag blev lite konfunderad. Jag ska ta och mäta ut det sammanlagda midjemåttet och se om det kan stämma. Så får jag väl köra på och se om toillen passar mig eller grannens ungar
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-19, 10:31   #34
morra morra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 31
Ja en vändbar skulle kanske vara något för ankan...fast om hon ska använda planchette på sin korsett så blir det kanske knepigt?

Har en kass bild på den prickiga korsetten, eftersom det inte är några öljetter i ligger den bara runt en kudde på bilden, inte så fint. Den är nog egentligen alldeles för söt för min stil, vi får se om jag behåller den..
Bifogade bilder
 
morra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-19, 11:38   #35
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Å den var ju jättefin. Blir väldigt sugen på det tyget. Om man gör en vändbar gör man framstycket helt då? Blir den inte svår att ta på då? (Ser framför mig hur jag förgäves försöker åla i mig)
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-19, 11:46   #36
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Man har snörning framtill också, istället för planchette (som mitt mönster ). Ganska praktiskt att kunna snöra framifrån också, så kan man snöra ihop sig själv om man inte vill tightlacea.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-19, 20:30   #37
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Jag har sytt ett par korsetter utan planschett, och jag brukar bara göra framstycket helt. (Ex: http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=13899)Det enda är att man får ha lite längre snören. Och ja, man får åla sig lite men det går iaf!

Morra, jättesöt korsett, den prickiga!! Du får väl gå över till lolita-stilen...

Har just sytt ihop fodret (svart twill från Stoff&Stil), tog 1,3 cm i sömsmån istället för 1,5 och lade till 2 cm på bakersta delen eftersom det tydligen redan vart inräknat 5 cm glipa. Verkar bli bra så. Den som lever får se... Jag har också förlängt några cm vid höfterna samt tagit in den lite i midjan. Hoppas på att få sätta saxen i yttertyget imorrn!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-19, 21:47   #38
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Ja, jag hade absolut kört på lolita-style till den underbara prickiga!

Nu har jag sytt en toille-dummy! Underbart med i stort sett bara raksömmar så det gick i ett nafs!
Citat:
Tinkerbelle skrev:
Jag skulle föra övermönstret till mönsterpapper i går och tyckte att det såg ut som Barbie-storlekar, allt var jättesmått! Så får jag väl köra på och se om toillen passar mig eller grannens ungar
Allt VAR pyttesmått! På bredden passade den ju, men på höjden ser den mer ut som ett skärp, och nu är ju sömsmånen till och med kvar... Den är baserad på renaissanskorsetter som inte gick nedanför höften, så den går bara ner till höftbenet, men den var väldigt lågt 'urringad' uppe framtill också. Bild finns i mitt album. Jag ska ta och lägga till både uppåt och neråt framtill så att det blir något av den, jag vill ju visa mina tyger!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 10:09   #39
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Snygg korsett morra och tyget är jättefint, finns på Olssons sa ni... kanske man ska köpa på sig en bit till något senare projekt.

Jag hoppas ankan att ditt brokadtyg kommer, hoppas också att du trots kameraproblem lägger upp en bild på det, älskar den där sortens tyg. Kan rekomendera en titt på equilter de har en del kul kinatyger.

Tinkerbelle: jag tycker att modellen ser bra ut, en UB är ju kortare och när den dessutom inte går nedanför midjan blir det inte så lång sträcka kvar. Det brukar vad jag vet inte vara beräknat någon sömsmån upptill och nertill på korsetter så det är nog den verkliga längden du ser (om du inte lagt till sömsmånen själv). Man kan ju höja den någon/några centimeter fram eller låta den gå ner i en spets, kräver kanske träplanchette om det blir mycket långt men det ger en illusion av längd. Tycker annars att den ser bra ut som den är, jag gillar sättet som den går upp på ryggen, mycket snyggt.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 18:44   #40
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Ja, jag har hämtat mig lite nu, hehe. Det blir inte 10 extra centimetrar, men jag ska nog lägga till lite nertill så att den går ner i en spetsframtill, lite som den här fast inte lika mycket. På mina tidigare korsetter har jag inte använt kantband utan sytt på en twilltape som jag vikt över på insidan och nästat fast, så då går det ju en bit till sömsmån, men det är sant, använder jag kantband till denna så sparar jag ju lite längd.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 20:46   #41
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Hur går det för er med era UBs?

Själv har jag sytt ihop fodret samt klippt ut yttertyget, men nu är jag mitt i en tentaperiod så det dröjer någon vecka innan jag kan ta tag i korsetten igen. *grums*

Det var väl ungefär det jag ville säga, är mest nyfiken på vart i korsettskaparstadiet ni andra är!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-25, 08:50   #42
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Jodå, sakta kan man väl säga.

Höjde mönstret 1,5 cm och ökade längden 1 cm vid höfterna. Har gjort den lite vidare både runt bröstkorgen och vid höfterna, inte mycket men något.

Glipan var som sagt bred men tänker behålla den som den är. Min förra korsett kunde jag inte snöra åt så mycket att den satt riktigt bra så vis av skadan får det vara den här gången.

Kom på en sak när jag höll på med att skära ut bitarna i coutil, använder skärmatta och rullkniv till det för att få det mer exakt. Det är alltid lite svårt att se om man fått bitarna trådrakt. La den genomskinliga linjalen som vanligtvis används till att skära ut lapptäcksbitar i trådraken på mönstret och kunde därefter justera mot markeringarna i linjalen som låg på tyget. Mycket smidigt

Så för mig är det väl dax nu att få fast planchetten fram och öljetterna bak.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-25, 18:00   #43
Exsanguis Exsanguis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 15
Jag provade en ny sak denna gången som jag aldrig gjort förut och det var att sy i planschetten först och sedan fortsätta sy alla bitarna.. Måste säga att det gick ganska smidigt och lättare att passa ihop foder och yttertyg
Så det är nu bara de 12 kilarna som skall sys i och (><)
Har börjat smygbrodera lite också ovanför planschetten där det blev kråkspark (!?) i svart och små blommor i en metallisk skilvertråd
Exsanguis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-26, 08:44   #44
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Yippie. Avi till mitt Hong-Kong tyg kom igår. Skall hämta det i mataffär´n idag. Ingen tull och moms alltså. Har väntat med att komma igång pga detta. Kom på att jag måste införskaffa en planchett också.
Jag har några frågor till er som syr/har sytt efter LM mönstren.Det är ju 1,5 cm inkluderad sömsmån i dessa. Trimmar ni ner dem? I så fall hur mycket? Klyvpressa eller inte? Tips råd önskas.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-26, 10:31   #45
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Jag trimmar inte ner dem utan viker ner åt ett håll och använder det som kanaler.

Jag blir så inspirerad av att läsa era poster, måste blir klar med klänningen jag håller på med så att jag kan börja på min ÖB som ska vara till.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons