Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-15, 10:06   #16
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Morra, magica, välkomna ni också.

Vad det gäller coutil, jag är ingen expert men jag har fattat det ungefär som du ankan. Något svenskt namn har jag aldrig hört hitills.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 12:20   #17
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Jag hade tänkt använda ett mönster från mccalls M4861 där det ingår en UB korsett, men funderar på om man får mer ut av en 'along' om man syr samma mönster som flera andra, och i så fall köpa LMs.

Citat:
Datura skrev:
Korsettsatinet känns mjukare så jag är lite osäker på hur det skulle fungera. Vad tror ni?
Jag brukar stagda med vliselin till tunna tyger, det finns ju både i papprig variant för riktigt styvt resultat och tygig variant för mer följsammare.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 12:33   #18
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Citat:
Tinkerbelle skrev:
men funderar på om man får mer ut av en 'along' om man syr samma mönster som flera andra
Eftersom tillvägagångssättet är detsamma för de flesta korsetter så tror jag inte det är stor skillnad att sy med olika mönster! Det jag kan tänka mig är möjligtvis att det är skillnad på hur "stora i storlekarna" mönstrena är, och såklart lite olika passform. Men jag kan tycka att det är intressant att jämföra olika mönster så jag hoppas du syr från McCalls!

Det blir ingen lackkorsett än för min del, hittade ingen bra lack på stan och jag har faktiskt massor med tyger jag borde använda innan jag köper nytt...
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-16, 00:27   #19
morra morra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 31
Blir nog en i lack här i alla fall. Har planerat en i grått och svart med nitar, men har lite problem med nitarna så det hänger på om jag får ordning på dem eller inte.
morra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-16, 08:22   #20
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Citat:
Men jag kan tycka att det är intressant att jämföra olika mönster så jag hoppas du syr från McCalls!
Håller med, det ska bli intressant att jämföra. Själv skulle jag gärna prova Agelesspatterns mönster men drar mig lite för att köpa fler mönster just nu. De blir lätt liggande eller fastnar på toillestadiet.

Kommer nog som jag fått på förslag att försöka stadga upp satinet med nånting, vliselin eller påpressbar bomull. Satinet är en restbit sedan en av mina första korsettprojekt, tyvärr fick jag nåt hjärnsläpp och tvättade upp biten,tog nog i lite för hårt för det har blivit lite småbucklig i ytan. Ska försöka pressa den slät, annars får man väl i värsta fall köpa något annat.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-16, 08:35   #21
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Åkaj, då kör jag på McCalls!

Ska ge mig ut och kika på tyg idag, känner för något svart och funderar på kritstreck, men det kan ju kanske bli lite lustigt med kanalsömmarna. Borde väl egentligen som Morrflickan använda något jag redan har hemma, men det är så kul att botanisera bland nytt!

Ska vi bestämma ett startskott eller blir det individuellt?
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-16, 08:53   #22
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Vet inte vad ni andra tycker men det är väl bara att tuta och köra.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-17, 17:46   #23
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Nu kör jag igång! :)

Japps, ikväll kommer jag att börja måla upp mönster och justera. Jag ska som bekant sy från LM´s UB-mönster, och i brist på manlig modell ska jag sy en ub till mig själv, modell B. Tyget blir troligtvis ett blått kinesiskt siden-nåt-tyg.

Mina mått i tum är:

Under bysten: 28
Midja: 26
Höft: 31 vid höftknölarna, 35 tum mätt 23 cm under midjan (där iaf Mantua Maker sätter sina höftmått). Någon som vet var man egentligen menar med höft?

Jag tänker sy korsetten med grund i strl 8 (mått: 26-24-34)

Någon som vet om LMs korsetter redan har en glipa eller om man själv får ordna till det så att det blir en?
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-17, 18:13   #24
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Också kört igång!

Håller på med LM modell B i storlek 10, har provat toillen första gången och tycker att storleken är rätt ok, måste däremot förlänga den några centimeter och låta den gå ner över höfterna nån centimeter till också. Den var väldigt kort måste jag säga.

Den har glipa.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-17, 22:22   #25
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Också LM modell B. Har redan sytt en men tyckte också den var väl kort i livet. Skall göra en storlek större också då glipan var lite väl bred (eller så lyckades jag inte snöra åt den ordenligt).
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-17, 22:52   #26
morra morra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 31
Så frustrerande att alla sätter igång men jag inte får tid förrän om ett par veckor! Hittade för övrigt den här bilden idag på http://lescarpolette.livejournal.com/, så himla fin!! Om man skulle våga sig på att försöka göra en liknande kanske...
Bifogade bilder
 
morra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-17, 23:27   #27
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Jag ligger också i startgroparna! Har köpt tyger i dag. Eftersom korsetten jag valt blir vändbar så blir det två 'yttertyger', ett i svart manchester och ett svart/vit-rutig burberry-aktigt med små inslag av röda trådar som fin detalj.

Mönster och tyger finns att beskåda här

Senast redigerad av Tinkerbelle den 2006-10-18 klockan 09:30.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-18, 05:17   #28
Exsanguis Exsanguis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 15
Om det inte är för sent så hoppar jag gärna på
Jag har iofs redan börjat sy på min korsett som blir en ub i rött taft (samma tyg som i min balkorsett, morrflickan
Använder också ett mönster från ageless patterns, samma som jag använt till korsetten med nitar i mitt galleri. Dock en storlek mindre för att kunna snöra åt mer!
Det speciella med min korsett blir då att jag tänkt brodera på den.. (skall tilläggas att detta är någonting jag precis börjat med så viljan är större än kunskaperna inom broderi
Eftersom nordisk mytologi är ett stort intresse hade jag tänkt brodera inom detta tema.. antagligen blir det ett stort sagoträd (Ygdrasil)på ena sida av ena korsetthalvan.. dock får vi se hur långt jag kommer innan jag blir arg och gör något lättare
Exsanguis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-18, 17:40   #29
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
ankan: Jag tyckte också glipan var lite bred men tänker kolla det närmare när jag har förlängt den färdigt. Vad har du tänkt för tyg till den?

morra skrev:
Citat:
Så frustrerande att alla sätter igång men jag inte får tid förrän om ett par veckor!
Var inte orolig för det, det är samma sak för mig. Det kommer att ta ett tag innan min korsett är färdig. Den där korsetten du hittat är läcker!

Tinkerbelle: Snyggt tyg!. Har funderat på att skaffa det där mönstret förut, det ska bli spännande att se den uppsydd.

Kul att du hoppar på Exsanguis. Broderad korsett med fornordiska mönster, verkligen avancerat.

Senast redigerad av avsl080923 den 2006-10-18 klockan 17:42.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-19, 08:25   #30
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Citat:
Datura skrev:
ankan: Jag tyckte också glipan var lite bred men tänker kolla det närmare när jag har förlängt den färdigt. Vad har du tänkt för tyg till den?
Står i valet och kvalet mellan ett svart satintyg med vita prickar, kritstrecksrandigt eller ett underbart rött kinesiskt brokadtyg med drakar som jag precis "vunnit" på Ebay. (Har inte fått det röda ännu, skickas från Hong Kong inom två dagar). Helst skulle jag vilja göra en korsett i varje tyg!
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons