Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-08-31, 09:53   #1
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Question elegant korsett för fest

Hej!

De korsetter jag har sytt hitintills har varit ganska 'nakna', dvs visar mycket hud och har väldigt mycket push-up-effekt. Jag har oftast haft dem med en blus/chemise under.

Nu ska jag gå på bröllop i oktober och hade tänkt sy en lite mer elegant korsett och kjol i mörkrött siden.

Så jag undrar om någon har tips på mönster till en stilren och elegant OB korsett, som man kan ha utan något under och inte se alltför utmanande ut.

/hanna
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-31, 10:09   #2
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Sy ett korsetterat liv istället. Om du skall på bröllop antar jag att det blir middag efteråt och åtminstone jag tycker att det kan vara ganska jobbigt att sitta igenom en trerätters i en riktig korsett.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-31, 11:21   #3
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Här finns en jag tycker är hemskt tjusig:
http://www.agelesspatterns.com/image...%20Bickley.gif

har just sytt upp en sådan provkorsett och den blev fin!

Annars kan du ju köpa ett mönster till ett korsettliv, tex
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...MEWA%3AIT&rd=1

har själv köpt ett sådant mönster men har dock inte provat det än!

Annars kanske du kan ta ett "vanligt" korsettmönster och höja den lite vid bysten och forma lite kupor, samt ha ett halterneckband, det är riktigt snyggt!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-31, 23:08   #4
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Håller med Ida.

En av de snyggaste mönstren på korsettliknande liv jag sett är det här: Vouge 2810

Senast redigerad av avsl080923 den 2006-08-31 klockan 23:11.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-04, 09:36   #5
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Tack för era förslag! Jo, jag har funderat på om det vore bättre att sy ett korsettliv, men helst skulle jag ju vilja sy en riktig korsett. Jag har suttit igenom en hel del flera-timmars sittningar i korsett så jag håller med om att det inte är det bekvämaste i sittande ställning under längre tid - men det är ju så snyggt...

Jag har kikat lite på LMs Dore/Silverado , den ser ut att gå relatvt högt upp. Ni som sytt upp den, tycker ni att den blir naken och skulle ses som för utmanande?

Morrflickan, har du bild på din provkorsett på 1886 Lady's Corset?

Datura, Voguemönstret var riktigt snyggt, tyckte bara att livet såg väldigt långt ut, har du sytt upp det själv nån gång, och hur upplevde du det i så fall?

Andra korsetter som jag spanat på och som ser relativt 'täckande ut':
- 1891 Lady's Riding Corset
- 1886 Lady's Gray Twill Corset
Nån som har erfarenhet av dem?
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-04, 10:23   #6
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Jag har snart sytt upp den "riktiga" versionen av Ageless patterns-mönstret, jag ska lägga upp en bild så snart det är gjort! (inom några dagar) "Lady´s riding corset" är uppsydd av Leningrad, om jag inte ser helt fel. Fråga honom om den! (http://www.sysidan.se/member/view.htm?ID=1232) Han har också sytt upp silverado/doré.

Det är inte så svårt att justera ett mönster för att få det att gå högre upp på bysten, om det skulle visa sig vara för lågt.

Annars är ju det enklaste att bara lägga till en sjal så blir man vips mycket mer klädd!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 15:29   #7
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
MantuaMakers 1865 med spets upptill och sydd i mönstrat tyg - brokad eller broderad taft.
MantaMaker
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 15:32   #8
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
LM Silverado/Dore är "nipple-height" vilket betyder att den slutar precis vid bröstvårtorna, om man inte vill ha något under bör man definitivt förlänga den på något sätt.

Senast redigerad av bandykullan den 2006-09-06 klockan 15:35.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 15:48   #9
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Tack båda!

Leningrad,är någon av korsetterna i ditt album sydda av Mantuamaker-mönstret? Så man kan få lite mer uppfattning av den än den 'okroppsliga' på deras sida. Är det förresten du som sytt 1891 Lady's Riding Corset som finns på Ageless Patterns? Den ser ut att inte vara så naken, vad tror du om den?


Sjal till blir det iaf, som Morrflickan också föreslog.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 17:12   #10
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Så, nu har jag fotat korsetten jag just sytt, inte dekorerat klart än men man ser ju modellen iaf!

Den täcker alldeles lagom mycket och ärmarna är hemskt söta, tycker jag. Jämfört med originalmönstret har jag dock knäckt ner ärmarna lite.
Bifogade bilder
 
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 17:25   #11
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag kan inte svara vilken som är vilken med de flesta som jag kallat 1865 är sydda efter den här modellen.

jag har lagt upp några modeller sydda efter resp 1880 och 1865 HÄR

Hur långa korsetter är beror på hur lång man själv är eller hur långt man drar upp dem. Hos oss är definitivt LaughingMoons korsetter överbyst, alltså fullbyst. Vill man ha en högre korsett får man antingen förlänga eller titta på t ex MantuaMakers 1880-modell (se ovan).
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 17:27   #12
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Citat:
morrflickan skrev:
Så, nu har jag fotat korsetten jag just sytt, inte dekorerat klart än men man ser ju modellen iaf!

Den täcker alldeles lagom mycket och ärmarna är hemskt söta, tycker jag. Jämfört med originalmönstret har jag dock knäckt ner ärmarna lite.
DEN DU!!!!!!!!!!
Så bra den blev - och med den knäppa modellen (förlåt). Men det visar dock att det finns lite potential i AgelessPatterns mönster, och en skicklig sömmerksa ...
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 20:13   #13
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Citat:
Datura, Voguemönstret var riktigt snyggt, tyckte bara att livet såg väldigt långt ut, har du sytt upp det själv nån gång, och hur upplevde du det i så fall?
Nej tyvärr, har bara beundrat det där mönstret på avstånd. Vouges mönster är ganska dyra, försöker låta bli att köpa dem i onödan.

Fantastiskt snyggt Morrflickan, det ska bli jättekul att se den färdigdekorerad.

Senast redigerad av avsl080923 den 2006-09-06 klockan 20:16.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 21:26   #14
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Morrflickan, wow vad snygg den blev, mycket finare än den andra på Ageless!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 21:30   #15
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Citat:
Tinkerbelle skrev:
Morrflickan, wow vad snygg den blev, mycket finare än den andra på Ageless!
Morrflickan har bevisat att med APs mönster är användbara, vilket är kul i sig, bara man jobbar mycket med dem. De är inte alldeles hopplösa men som sagt kräver mycket bearbetning.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons