Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-01-14, 21:58   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Korsetter (Hjälp!)

Jag har sett att många här på Sysidan.se syr upp korsetter.. och snygga är de att se på. Jag ska göra nu ett projektarbete i skolan, där jag tänkte ha som rubrik "korsetter". Under projektarbetets gång tänkte jag också sy en egen korsett. Nu till mina frågor:

*På skala 1-5 hur svårt är det att sy en korsett för en som sytt andra plagg, men inget jätteavancerat?

* Vad för slags fjädrar ska man använda till en korsett - plast eller stål? Jag vill ha en så stadig korsett som möjligt.

* Tänkte göra min första korsett av något riktigt billigt tyg, typ bomull, 20kr/m. Är det helt fel? Några tips där på material? Vill ju inte spendera så mycket pengar, då jag inte vill vara rädd om tyget, utan sy utan hämningar. När jag väl fattar vad korsett-makandet går ut på investerar jag gärna på dyrare material, men det här ska bara bli som ett prov.

* Ni som syr korsetter - vad kostar era korsetter, alltså materialkostnad?

*Några tips på bra mönster? Och hur kan jag sy upp korsett efter de modeller som finns i boken: "Corsets and Crinolines" av Waugh?

*Annat tänkvärt?


Ett riktigt stort tack för alla svar och tips!
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 13:44   #2
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Hejsan!
Tänkte försöka besvara några av dina frågor. Har du förresten kollat runt bland de tidigare forumsinläggen om korsetter? Där kan det finnas en hel del bra info för dig!

Hur svårt? Ja det är nog olika för alla. Att sy korsetter är ofta tidskrävande och det är bra om man kan hålla nerverna i schack. Det är pilligt för allting ska ju vara så exakt som möjligt.

Stål ger nog bättre stadga men hur ofta tänker du använda den här första korsetten du gör?

Bomull är bra att använda i korsetten, men tänk på att ta ett tyg som är ganska kraftigt så det håller. Det finns också speciella tyger för korsetter.

Priserna kan nog variera ganska mycket.Man kan ju faktiskt hitta tyger till en korsett bland stuvbitar på en tygaffär och då blir den ju inte så dyr.Det beror ju på vilka tyg man vill ha, om man väljer plast eller stålskenor osv. Korsetten jag sydde kostade mig öljetterna och snörningen och det tack vare att jag hade allting annat hemma.Men om vi tar då det jag använde till den bommullsammet kostar väl kring 100kr/meter och lakansväv till foder 30kr/meter kanske mindre.
Öljetter går väl på 40-50 kr snörning vet jag faktiskt inte.

Bli inte frustrerad om den första inte blir perfekt!

Hoppas du fick några svar och kolla in den här länken:
http://www.leningrad.nu/korsett/dokument.htm
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 16:05   #3
squinteyed squinteyed är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 68
jag köpte nyss:

5 meter snöre
9 meter spiralstål
2,5 meter krinolinstål
36 cm planschett
60 skållor (till ändarna på stålen)

Det gick på 450 kr (röda tråden - www.rodatraden.com )

Sen tillkommer ju tyg + foder + öljetter (ca 55 kr för 40 st på ohlssons tyger) + kantband.
squinteyed är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 17:48   #4
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Tack för era tips och råd!

Kom på sen efter att jag skickat min fråga att man kunde ju göra en sökning här på forumet om ämnet.. vilket jag gjorde. Mycket nyttig information.

Det fanns en tjej som sa att de som inte har en god ekonomi och behöver en nödlösning istället för stålfjädrar kan använda sig utav avloppsrensband. Enligt henne blir korsetten stelt som det ska vara. Men hon menar att man ska något annat till de skenor som ska vara flexibla. Plast då kanske, så att man kan tvätta korsetten? Det verkar vara många som menar att man inte kan tvätta en korsett med stålfjädrar i vatten.

Jag har tänkt så småningom börja använda korsetter till vardags, och jag önskar att den första korsetten skulle kunna vara så pass tålig att den går att använda ofta.

Jag har en tygaffär här i närheten som har mycket tyger rätt billigt. Jag undrar hur mycket man vanligtvis behöver tyg för en korsett? Och är Jeans-tyg bra.. den är väl rätt slittålig?
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 18:07   #5
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Varsågod!
Så bra att det fanns bra info bland de tidigare diskussionerna!
Stålfjädrar ska visst gå att tvätta, om de är behandlade på rätt sätt.

Man har ju byglar i bhar och skulle inte metallen i dem gå att tvätta så skulle de ju fort rosta!

Jag testde sy några av mina första försök till korsett i jeans och det är ju ett slitstarkt tyg...men det kan bli svårt med sömmar, det blir så tjockt och då kan det vara svårt för maskinen att ta sig genom utan att nålen går av.

Jag är en ganska liten person så jag har bara behövt ca 1 meter tyg till korsetten. Har man ett mönster så kan man oftast avläsa där hur mycket tyg som går åt. Eller så kan man lägga ut mönsterdelarna på ett annat tyg och göra en kvalifiserad gissning.
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 20:05   #6
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
En ytterligare fråga.. hrm.. det var många frågor jag hade i ämnet

Vad kostar ett mönster på en korsett vanligtvis? Har kollat på Ebay och en mönster som jag verkligen skulle vilja ha skulle kosta med frakt ca 70 kronor. Från en brittisk sajt skulle jag kunna köpa samma mönster för ca 100 kronor.

Vad kostar mönster i tygaffärer eller andra affärer i Sverige? Jag har ingen koll, då jag aldrig tidigare sytt efter mönster.. eller jo, när jag var mindre och mamma hade en hel del gamla mönster och magasiner.

En till fråga, Är det här en enkel eller/och bra mönster:

6 to 20 Misses Civil War Chemise, Corset and Petticoat[5726] by Simplicity Patterns

Bild finns här:

http://www.habithat.co.uk/images/Sim5726.jpg
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 20:53   #7
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Jag har själv gjort egna mönster och till min svarta sammetskorsett anlitade jag en kompis som ritade ett mönster åt mig.
Hursomhelst så ville jag testa ett annat mönster så jag beställde ett via tygaffären från Buttericks, det kostade 70 kr.Priserna varierar, olika i olika tygaffärer och nätbutiker.

Många har rekomenderat Simplicitys mönster och också Laughing moons mönster.Nån har tyckt att Simplicitys mönster inte är så simpla som de verkar.

http://www.lafnmoon.com/victunder.htm
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 21:04   #8
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
korsettmönster

Jag har sytt en korsett efter det mönstret och det är helt ok. Ganska populärt, tror jag.

Det som är jätteviktigt när man syr korsett är att man mäter noga på sig själv och mönstret så att alla mått blir så riktiga som möjligt. Tänk på att man skall dra åt en korsett ordentligt så räkna med kanske 10 cm mindre runt om. Det är inte svårt att sy en korsett, men det är pilligt och man måste vara noggrann med att allt blir rakt och måtten rätt mätta, annars kan det dra sig och se väldigt konstigt ut på slutet.

Mönster är det vanligt att man köper på eBay eller skickar efter från Simplicity eller liknande. Kan man låna av varandra är det ett sätt att förbilliga det hela. MEn fjädrar och öljetter, band och planchett gör att det inte blir så billigt. Tyge är ju bara en litet bit och så foder, det behöver inte kosta många kronor.

Ett hett tips är att du syr upp en toile först som du syr i lakansväv eller nåt gammalt tyg du har hemma, för att "sy in dig" på mönstret. Sen kan man "slakta" den och behålla fjädrar och allt annat till den "riktiga" korsetten.
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 21:23   #9
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Kollade just på sidan rodatraden.com (Röda tråden) och såg att en Planchette kostar upp till ca 90 kronor hos dem.

Finns det inga billigare ställen? Eller planchetter kanske bara finns i specialbutiker.. tror nämligen att min tygaffär inte har sådana grejer. Tycker att det är rätt mycket för en knäppning.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 21:28   #10
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
En fråga till.. vad heter Planchette på engelska? Tänkte bara att jag kanske skulle kunna vända mig till en amerikansk eller engelsk tillbehörssida.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 21:41   #11
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
JAg ahr en gång beställt från Venacava, och tycker att det var bra. Minns inte riktigt adressen men venacava. com kanske, eller nåt liknande, tror det är en amerikansk sajt som har verkligen allt!
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 21:44   #12
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Tror att man måste beställa via nätet

JAg ahr inte hittat någon affär med korsettillbehör direkt. Röda tråden är ju också en välkänd nätaffär, den kände du redan till. Sen kan man kolla eBay, där finns ju det mesta, men då måste man lite veta vad man skall ha. Venacava är inte så dumt.
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 21:55   #13
pelstud pelstud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 105
planschett heter på engelska busk eller busque, beroende på hur man stavar det.
pelstud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 05:38   #14
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Prisinformation:

Gjorde nyligen en mycket intressant upptäckt. Det blir dyrare att beställa korsett-tillbehör från den svenska sidan (rodatraden.com) än från
den engelska sidan Vena Cava (venacavadesign.co.uk)!!

I min fiktiva order skulle jag beställa 5 meter stålfjädrar (7mm), 2 planchetter (20cm resp. 40cm) och 20 stycken metall skollor.

Hos Röda tråden skulle hela min beställning med frakt (300g paket.. kanske var det lite underskattat med vikten?) kosta mig närmare 370 kronor från den svenska sidan.

Vena Cava däremot skulle skicka mig min paket med frakt och allt under 300 kronor.

Hur kommer detta sig? Är det inte orimligt att en nätbutik inrikes blir ett dyrare alternativ än en utländsk?

Har också jämnfört priser innan frakt mellan dessa två butiker och Vena Cava är alltid billigare, dessvärre. Jag som hade hoppats att vi kunde ha en konkurrenskraftig butik inom området i Sverige.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 05:50   #15
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Maria W - dina tillbehör..

Hade inget att göra här i natt mörker, så tog och räknade vad Maria W, hade fått betala för sina tillbehör för korsetten hos Vena Cava..

För hela alltet (utan frakt) hade kostnaden blivit 259,09 kronor.

Till detta får man ju lägga till rätt mycket i frakt för att komma ens i närheten av Röda trådens priser. Men Vena Cava har mycket billig frakt även utomlands, så jag tippar att det hade blivit mycket billigare där.

Maria W, jag hoppas att du inte tog illa upp över att jag räknade fram vad det hade kostat hos Vena Cava..
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons