Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-20, 21:38   #31
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Det ska bli intressant att jämföra beskrivningarna. Jag har läst delar av Linda Sparks bok och tittat på Laughing Moons DVD. De innehåller båda nyttig info men de verkar inte riktigt överens om hur man ska göra.

T.ex. så säger kvinnan på DVDn att det där midjeförstärkningsbandet, vad det nu heter, ska sys på yttertyget för det är där påfrestningen ligger. I boken så visar bilderna att bandet sys på på fodret. Jag blir förvirrad. Det kan vara så att jag inte har läst ordentligt men jag tycker att det verkar så.

Det tråkiga med att sy på midjebandet på yttertyget är att man får horisontella sömmar på utsidan av korsetten. Det kanske man inte vill ha.

Jag är inte redo att börja riktigt ännu men ganska snart tänker jag börja rita av mönstret och det blir väl Truly Victorians mönster.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 07:45   #32
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Midjeförstärkningsband

Det är de undre lagren som ska ta "stryk", det yttre är bara för syns skull. Jag har fått lära mig att ytterlagret ska klippas till någon-några mm större per bit jämfört med foderlagren för att tyget ska ligga slätt och inte dra sig, samtidigt som man undviker att yttre lagret blir bärande. Därför känns det självklart att det stadgande bandet ska sitta på det bärande, undre lagret. Det kanske är en extra säkerhet för yttertyget att ha ett band. (Som en parantes kan jag säga att jag endast använt stadgande band på en av mina ...hmm... 15-20 korsetter. Det beror helt på hur hårt du snör och hur ofta du använder korsetten, om det behövs eller inte. Men visst, man kanske ska ta det säkra före det osäkra... )
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 07:48   #33
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Sen så beror det väl också på hur stadigt innertyget är... Jag använder nu för tiden oftast innertyg som är mindre stretchigt än de band jag har sett. Två lager av det och jag har svårt att tro att ett band spelar så jättestor roll när det handlar om en "finkorsett" som bara används någon gång då och då och inte är avsedd för tightlacing ellern ågot liknande...

Alla ni andra, använder ni alltid ett band i midjan?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 08:54   #34
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Ibland, ibland inte (använder jag band).
Använder jag ett band tråcklar jag fast det i korsetten och tar med det när jag syr i sömsdikena och kanalsömmarna.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 14:59   #35
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Det är nog så att det här med midjebanden har en förklaring. Jag bara gissar nu men de korsetter som visas i DVDn ska nog snöras åt ordentligt och dessutom kanske användas som underkläder. Då spelar det ju ingen roll om sömmarna syns.

Det låter smart att tråckla fast bandet och sy med det när man syr kanalsömmarna. Jag lägger det på minnet om det blir aktuellt med midjeband.

För övrigt uppskattar jag mycket att ni skriver i min babbeltråd för det hjälper till att få ordning på mina tankar och funderingar. Tack!
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 23:49   #36
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag har faktiskt aldrig varit med om att använda midjeband i teaterkorsetter, däremot används ju såna ofta inne i klänningar.
Vill man ha det verkar Leningrads metod vettig!

Jag har nu grävt fram min kurspärm om korsetter, bara för att kunna glädja er!
Jag håller på att läsa den, den är från tiden före internet, alltså stenåldern. Minns att man då fick uppenbara sig personligen på en adress i London för att kunna köpa material eftersom de vägrade skicka till utlandet (!).

Själv skulle jag vilja sy en underbyst-korsett (eller midjekorsett) för att få in midjan lite. Min "graviditet" försvinner ju aldrig verkar det som .
Kanske Leningrad kan ge några bra råd om det? Ska jag använda en rak planschett eller skedplanschett? Var köper man material bäst?
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 00:38   #37
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Till en ub kan du använda en vanlig hederlig planschett. Om du tänker på att skedplanschetten ska hålla in magen lite extra med sin större yta så tror jag att det går lika bra att sätta några extra stål runt en vanlig planschett. Dessa hittas troligtvis billigast på Vena Cava, men om du bara ska köpa en så kanske det totalt sett blir billigare att köpa från Röda tråden, med tanke på fraktkostnaden.

Å herregud, det börjar gå utför.. sitter och kollar sysidan mitt i natten!!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 00:57   #38
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Tack, det var minsann ett snabbt svar!
Ja, jag behöver alltså köpa rubbet av hårdvarorna, spiralstål, raka stål och planschett...så fraktkostnad blir mer utspritt.

Någon som har förslag på lämplig längd på planschett, jag är storlek 46 med lite mage som sagt. Mönster tänker jag göra själv.

Just det ja, fast värre saker kan man väl ha för sig!!!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 03:28   #39
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Längden beror på din torsolängd... Jag har jättelång torso (och lång/hög midja lång mellanrum mellan höft och revben) så jag har typ lika lång planschett för min underbyst som man brukar hitta på butikers överbyst.. haha. Man får mäta på sig själv hur lång den skall vara.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 05:36   #40
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Har du lite extra mage, satsa på att ha så lång planchette som möjligt utan att det blir obekvämt. Ett bra sätt att mäta längden är att sätta sig rakt på en stol. Mät från precis under bysten (eller där du tänkt att korsetten ska börja) till så långt som den kan gå, utan att slå i lår eller annat. Ställ dig sedan upp och se om det ser bra ut med just den längden.

Ska du köpa en hel del är VenaCava oftast betydligt billigare...

Jag skulle föreslå att du läger lite fler stål mitt fram i så fall. Så vida du inte har jättestor kurvning mitt fram kan du nog faktiskt använda "vanligt" stål istället för spiralstål just där.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 07:53   #41
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Varning för skedplanschetten! Den kan ge motsatt effekt, dvs ge mer mage. Den bör nog också vara lång så den har riktigt stöd.
Titta på alternativet med bred planschett. Det finns 18mm breda planschetter som funkar bra i vanliga korsetter UTAN att det måste innebära "bestraffningskorsetter".
Kolla också DESSA planschetter på Corset Making Supplies. Kanske köper några av de "fasade" planschetterna själv när jar och om jag köper med mig hem deras öljettmaskin i sommar.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 00:49   #42
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Å, tack för fantastisk respons!!!
Ni är så underbart hjälpsamma!
Leningrad: jag funderade på samma när det gäller skedplanschett, att då skulle magen bara bli större.
Jag börjar minnas mer och mer från kursen jag gick på 1988, men det ligger LÅNGT bak i hjärnan, så det tar liksom ett tag att ta fram det.
Jimipe: nu minns jag att det var precis så man skulle mäta!

Det var nog så att skedplanschett kunde man använda för att få supersmal midja ála mitten av 1800-talet, när man skulle/kunde vara stor under och över.
Jag vill mer se ut som en "Gibson girl" från sekelskiftet 1900, alltså med en nästan rak framprofil. Jag ska utgå från ett sånt grundmönster jag har, men göra den bara under bysten.
Det är alltså storleksändringen på detta jag tänker göra själv, inte hela mönstret från scratch (som man kanske kunde tro av mitt förra inlägg!) Nån måtta får det vara! Det är ni som är experterna, jag har bara sytt två korsetter förut!
(men ett par 1500- och ett par 1700-talsklänningar...men det räknas inte, de går bara ovanför midjan)
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-29, 07:09   #43
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Häromdagen fick jag två provlappar coutil från Vena Cava. Äntligen fattar jag vad det är för tyg.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 01:07   #44
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Egentligen betyder coutil bara ett tyg som är vävt speciellt med tanke på att det ska vara maximalt lämpligt till korsetter. Det ska alltså vara både starkt, oelastiskt på alla ledder och inte för kraftigt ändå.

PS. har inte tid med nåt korsettprojekt för ögonblicket
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 06:53   #45
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag har inte heller tid. Undrar när jag ska få det.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons