Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-26, 03:01   #16
Vidar Vidar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 29
Sen kan man ju börja med ett billigt mönster som är ganska så måttanpassat bara för att testa på. http://www.dtta.dk/ har en kjol och en korsett längst ner under länken interaktiva mönster. Det är bara att skriva in sina mått så räknar den ut ett mönster som man sedan tar och skriver ut. Så kostnad blir väl en handfull papper och lite bläck i skrivaren... Jag har sett andra använda detta som grundmönster med lyckat resultat.
Vidar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 06:20   #17
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
Jag oroar mig mest över om man använder rensband, då blir det ju vassa kanter... När jag köper krinolinstål så får man ju också köpa till skollor att klämma fast så att fjädrarna inte spetsar dig eller tyget..
Jag brukar använda formbar plast på ändarna. tar mellan 15-30 sekunder att smeta dit när vattnet väl blivit varmt och stelnar på ett par sekunder i kallt vatten, så det går fort. Håller bra gör det också och man kan göra stoppen väldigt tunna med jämn övergång till stålet om man är lite nogrann. Så syns igenom gör det inte heller.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 07:56   #18
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Kort om mina åsikter.
Jag köper allt material från Vena Cava, mönster, stål och ofta planschetter, emellanåt tyg.
Allra bäst gillar jag de fasta plastade stålen eftersom jag bara behöver skjuta in dem i mina kanaler. Syr jag korsetten "nästan klar" kan jag mäta på korsetten hur långa stålen ska vara.
Ofta ser jag till att ha planschetter hemma till nästa korsett så jag kan börja sy den (för att ta hem stålen senare tillsammmans med en ny planschett).
Det är inte bara pengar det handlar om - stål till en korsett kostar ca 100kr - utan att slippa ha hand om ett arbetsmoment extra som till en låg kostnad är undvikligt. Jag betraktar inte den som dum eller snål eller tjockskallig som vill trixa med egna lösningar, men om man nu hävdar den åsikt jag precis gav uttryck för; pragmatismen, det enkla är ofta bra nog.

Lycka till hur du/ni än gör!
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 09:48   #19
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Precis som Leningrad älskar jag Vena Cavas färdiga längder - bara att mäta när man sytt/mätt ut kanalerna så kan man bandkanta ena kanten och sätta i öljetter tills någon dag senare när rätt längd med färdiga ändar kommer hem rakt i brevlådan för under hundringen =)
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 10:13   #20
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det finns inget rätt eller fel. Ja mer än att kalla en korselett i stretch för korsett.

Gör som det känns bäst!
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 13:12   #21
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Haha, så sant så! Så länge man kallar saker och ting rätt så kvittar det vad man gör.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons