Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-15, 18:28   #46
Maktgalena Maktgalena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 23
Jag ser nu att jag i mitt sista inlägg uttryckte mig lite luddigt, och jag menar naturligtvis sy mot betalning innan man kan ordentligt.
Maktgalena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 18:40   #47
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Det gäller väl som sagt det mesta i frågan om hantverk. Det här handlar väl mindre om utbilding och mer om dåligt omdömme som Lillith nyss sa.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 19:06   #48
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Det vore väldigt tråkigt om någon skulle känna sig hindrad från att sy sin första korsett bara för att någon annan menar att utbildning behövs för ett bra resultat.

Om alla med utbildning ska tänka sig för vad dom skriver här, för att inte råka trampa någon på tårna, så blir nog inte mycket skrivet från dessa tyvärr.

Det vore synd, eftersom man på sysidan kan lära mycket av varandra, vilket väl är den främsta meningen med sysidan.

Man måste inte se någonting alls egentligen som kritik, det bästa är väl att bara se allt som skrivs som någon annans uppfattning rätt och slätt. Ibland stämmer det med ens egen uppfattning, ibland inte.

Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-04-15 klockan 20:59.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 20:16   #49
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Citat:
medmera skrev:
Om alla med utbildning ska tänka sig för vad dom skriver här, för att inte råka trampa någon på tårna, så blir nog inte mycket skrivet från dessa tyvärr.

Det vore synd, eftersom man på sysidan kan lära mycket av varandra, vilket väl är den främsta meningen med sysidan.

Att bli beskylld för att ha dåligt omdöme, på grund av att man försöker tala om vad man vet, är bara orättvist.
Det känns som om du inte riktigt har läst tråden...

Vad jag menar är att det här är ett forum för entusiaster där graden av utbildning och erfarenhet skiljer sig väldigt mycket. Att då som professionell när man svarar på en fråga även lägga in att man egentligen behöver utbildning för att klara av att sy ett specifikt plagg tycker inte jag är riktigt rättvist.

Det är väldigt lätt att böja sig för någon som redan kan. Och om man ser på det i stort har många stora uppfinningar gjorts trots att experter på området sagt att det inte är möjligt.

Vi ska inte bara vara rädd om våra duktiga proffs utan om alla som skriver här!

Vad det gäller det där med dåligt omdömme handlar det om en tjej som försöker sälja korsetter när hon inte riktigt klarar av att sy dem. INTE om någon av dem som skrivit här!!!

Senast redigerad av avsl080923 den 2007-04-15 klockan 20:21.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 20:34   #50
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Grundmeningen med mitt inlägg är att man ska inte ta det som kritik när någon säger vad dom tycker, oavsett om det är ett proffs eller inte.

Alla måste ha rätt att skriva utifrån sin egen erfarenhet och/eller utbildning. Det måste vara vars och ens ansvar att ta till sig det som skrivs eller låta bli.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 06:36   #51
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Självklart kan man lära sig på egen hand också!
Bara men ser till att söka upp information om hur man gör så... och har man tillgång till en sida som denna så har man ju mycket hjälp!
Det som är viktigt att tänka på när man lär sig själv är att vända sig till någon som vet och kan, så att man kan få feedback på vad man har lyckats bra med och vad man kan förbättra. Detta skulle väl iofs kunna gälla alla. Det är ju bra för vem som helst att få konstruktiv kritik. :P

Tyvärr har jag sett allt för många som inte verkar ta lärdom av sina misstag, eller kanske inte själva vet om dem, som säljer korsetter. Och detta är inte bra! För många av dem har en skev passform och detta är ju fruktansvärt om den som köper korsetten sedan använder den ofta. Det kan ju påverka kroppen(ryggen framför allt) att bli lite sned. Detta är ju ett skräckexempel, men det finns många som syr och säljer korsetter som sitter illa och har en ful form. Alltså nu menar jag inte estetiskt efter min personliga smak, utan de har en form som tex sned skärning när det syns tydligt att den inte var menad så.
Det är nog tyvärr alltför vanligt att folk syr upp och säljer och inte alls är noggranna, vilket ju är SÅ viktigt med just korsetter. Att de sedan säljer dessa korsetter till skam-priser (under 1000-lappen) så att folk hellre köper illasittande, klena korsetter av dem än att betala för kvalitet och bra passform av dem som verkligen kan.

Senast redigerad av Dew den 2007-04-16 klockan 07:05.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 07:13   #52
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Jag har gått två kurser i korsettsömnad. På den första färdigställde vi en modern korsett. Min första. Efter det blev det många till innan jag gick min andra kurs.
På den andra färdigställde vi två historiska, en tidig (1500-1830) och en sen (1830-1915).
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 10:02   #53
Maktgalena Maktgalena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 23
Precis som Dew skrev så har man sett alldeles för många skräckexempel.
Det är däremot jättebra att man frågar här och visar intresse för att bli bättre och utveckla sina kunskaper de som kan är ju inte otrevliga och snåla med att hjälpa till

Däremot, som jag läste i en annan tråd så är det ju spännande att inte veta vad snörningsskydd/ryggplatta/modestypanel är om man syr korsetter mot betalning. Det är min personliga åsikt.

Jag lärde mig sy korsetter hos Snöfrid Holgersdotter (företag med butik i sthlm och göteborg som säljer korsetter, för den som inte vet). Och nej, jag sydde ingen innan.
Hade sytt sjukligt många snörliv till lajv, men alla utan skenor av något slag.
Maktgalena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 11:00   #54
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Barbara/Dew >>
Var gick du korsettkurs någonstans ?
Jag skulle väldigt gärna vilja gå en, eftersom jag lärde mig korsettsömmnad när jag gick klänningsskrädderi och även om plaggen blir välsittande så fick vi inte lära oss såna där finesser som var man skall ha hållning och sånt...

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 15:50   #55
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Jag gick första på tillskärarakademin i Stockholm och den andra nu på Teaterkostym-utbildningen på Tillskärarakademin i Göteborg. Men de brukar ha den tvåveckorskursen på somrarna med.
Kan dock inte säga att jag lärde mig så mycket om dragningar på kurserna som när jag jobbade på Snöfrid Holgersdotter i Gamla Stan.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 13:55   #56
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Ah, så då borde jag kanske försöka få gå kurs där istället då

För grunderna kan jag redan både för moderna och historiska korsetter.

Det jag vill lära mig mer om är ju finliret. Som tex hållning och liknande...

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 14:17   #57
Maktgalena Maktgalena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 23
Lithia: De håller itne i kurser, men både jag och Dew har jobbat i Stockholmsbutiken som låg i gamla stan.
Maktgalena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 16:10   #58
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Handlade inte denna tråden om dragningar? Inte snällt att kapa tråden så där!

Angående kurser för korsettsömnad starta en tråd om det särskilt då jag tror att det finns många som är intresserade av det.

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons