Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-09-09, 18:32   #16
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Känner att jag var lite hård i mitt inlägg, men jag menar det.

Jag har köpt en påse stål från England och ska när jag gör nya beställningar beställa stål av diverse längder så jag har hemma.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-09, 19:02   #17
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Jag har till och med övergått till att köpa färdigklippta längder med stål, det lilla de kostar extra är väl värt det för att ändarna blir så mycket snyggare, och bättre, samt att jag spar så mycket tid.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-03, 18:33   #18
LottaAlexandra LottaAlexandra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 3
Hur många stål skall man sätta i en korsett? Syr man kanaler åt skenorna mitt i tyget, i sömmarna eller både och? Var lönar det sig att lägga "böjbara" stål? ....många frågor!
LottaAlexandra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-03, 20:49   #19
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Eftersom du ju har sömsmåner runt sömmarna (självklart) kan det vara en god idé att stoppa in stål på ömse sidor om sömmarna. En korsett med 6 paneler per sida innebär det 5 sömsmåner = 10 stål/sida PLUS två på ömse sidan om öljetterna. man kan iofs skippa det stål som sitter på bakstycket vid sömsmånen; det gör ingen större nytta.
Det kan vara en tanke att sätta ett stål bredvid planschetten och OM panelerna är breda kan man sätta ett eller rentav två stål mitt på dessa.
I en del sömnadsbeskrivningar sägs att man kan sätta ett stål på varje tum (2 1/2 cm) i midjehöjd.

En korsett kan således ha 20-30 stål runtom. Stålen kan vara av olika modell - spiralstål eller fasta i fjäderstål, men viktigt är att stålen vid öljetterna är fasta.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 11:57   #20
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Magnus sa det bra.

Spiralstål är bra att ha där stålen behöver vridas runt. Annars kan metallkanten skava oskönt om man använder platt och det vill vrida runt.

Platta böjs bra fram o bak, men de har svårare att vrida runt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-06, 14:19   #21
Saphira Saphira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 1
Men vart ska stålen vridas runt? Ska man ha spiralstål (vad nu det är, men det kan jag väl kolla forumet för :P) i sidorna på korsetten, dvs under armarna, och platta endast fram och bak?
Saphira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-06, 15:59   #22
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Du kan spiralstålen runt om UTOM i ryggen vid öljetterna.

Med "vridas runt" man man mena två saker:
a) spiralstålen kan sättas i svängda kanaler eftersom de kan börja sig åt alla håll.
b) om man syr breda kanaler för stålen kan stålen vrida sig inne i kanalen och då skkär stålen in i kroppen. Alltså kanalerna ska vara strax bredare än själva stålet; 9mm till ett 7mm stål är ganska lagom.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-06, 16:05   #23
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tänkte på när jag gjorde en underbystkorsett med straight-front skärning och där brukar ju fjädrarna inte läggas med sömmarna... Ett par är i V-form och det skar verkligen mot kroppen uppe mot revbenen. Då är det bra med spiralstål som kan vridas runt.

(jag har pensionerat den där korsetten dock annars skulle jag förmodligen ge mig in på att byta!)

Men som Leningrad sagt, inga spiral på var sida om öljetterna.

Egentligen kan man köra på med platta överallt om man gör en klassisk viktoriansk korsett med kanaler som går längs med sömmarna som är hyfsat vertikala.

Man kan ju köpa bägge delarna på metervara och sedan prova sig fram vad som är bäst för just de kanalerna.. Det är ju det optimala.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-06, 16:50   #24
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Tips:
Ska du jobba med spiralstålet ska du skaffa lite vettiga verktyg.
Jag har en kraftig avbitartång från Biltema, en liten polygrip och en (för ändamålet modifierad plattång):


Polygrip (jag har den lilla):
Sidavbitare (långt handtag betyder mindre kraft att klippa).
Flacktång (Man köämmer skollorna med denna OCH polygripen).
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-06, 18:15   #25
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja rejäla verktyg ska man ha! En del tenderar att köpa eller använda de små fjuttverktyg typ de för smycken och sedan ger man upp för att det inte går att klippa av... Nej man ska köra på rejält. Långa rejäla = man behöver inte lika starka nypor
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 16:53   #26
LottaAlexandra LottaAlexandra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 3
Hittar man spiralstål från några "vanliga" affärer eller är det specialaffärer det e frågan om?

Sätter man någonting runt stålen så dom inte skär genom tyget eller behövs det inte?

Går stålen ända från korsettens övrekant till dess nedre kant?
LottaAlexandra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 17:05   #27
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag har inte sett någon form av stål i en "vanlig" sybutik, och jag tror att de flesta här handlar antingen på www.venacavadesign.co.uk eller på www.rodatraden.com.

Spiralstål har hällor, en form av skydd i ändarna. Om du köper färdiga längder på t.ex. VenaCava så har de redan hällorna ditsatta. Om man köper på löpmeter får man kapa stålen själv och om det är spiralstål också sätta dit hällorna.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 19:56   #28
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har sett stål i minst 4 butiker i göteborg.
(av varierande typer förstås... inte så att alla har exakt samma)

Jag köpte min på metervara hos MG-tyger med tillhörande skollor, men det var förstås på den tiden de hade butik i Göteborg.

Gårda textilier bör ha lite som man kan fråga efter och så har Knapp-carlsson lite grejer, jag har sett att de har planschetter.

Och den 4:e butiken jag tänkte på ovan finns nog inte kvar, de sålde korsetter i Antikhallarna men jag verkar inte kunna se dem längre där. Vet inte om de har lagt ner helt eller flyttat någonannanstans.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 15:23   #29
SarahP SarahP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 24
En budgetlösning är att köpa en korsett på loppis eller en modernare här över nätet och sen kolla hur den är sydd. Jag tror det är bästa sättet att ta exempel och sedan hitta ett eget sätt att göra det på.
SarahP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 15:24   #30
SarahP SarahP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 24
Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
Jag har inte sett någon form av stål i en "vanlig" sybutik, och jag tror att de flesta här handlar antingen på www.venacavadesign.co.uk eller på www.rodatraden.com.

Spiralstål har hällor, en form av skydd i ändarna. Om du köper färdiga längder på t.ex. VenaCava så har de redan hällorna ditsatta. Om man köper på löpmeter får man kapa stålen själv och om det är spiralstål också sätta dit hällorna.
Det där är bra nätsidor. Jag gillar dem.
SarahP är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons