Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-05, 14:58   #16
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Varför inte satsa på spiralstål i färdiga längder Leningrad? Vet man längerna på övriga stål borde det ju inte vara så svårt att veta längderna på resten... Och, det blir ju mycket enklare att hantera.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 15:01   #17
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Vet man hur långa stålen ska vara är det inga problem. Man kan ju, om man är på G att sy en rad korsetter beställa på följande vis:
1) Skaffa mönster och planschett till korsett #1
2) Sy korsetten, mät längden på kanalerna
3) Beställ stål i färdiga längder till korsett #1 (antingen spiral, eller fasta stål) OCH beställ material (planschett, öljetter, tyg ....) till korsett #2
4 ... osv ...
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 15:16   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag föredrar också att köpa på metervara. Då kan man få exakt det man behöver. Det är ju viktigt att fjädrarna inte ligger löst i korsetten. Då blir det rynkor när tyget drar ihop när man snör in sig. Fjädrarnas jobb är ju att hålla tyget utsträckt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 17:28   #19
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag brukar helt enkelt göra så att jag gör ett mönster, syr upp ett lager av det i stadigt innertyg, ser om det verkar passa, kollar av så mina mått på längden verkar stämma och sedan beställer jag material, allt på en gång.

Är man osäker över längden på de spiralstålen lär man ju även vara osäker på längden på planchetten och de övriga stålen, vilket gör att det även borde vara svårt att köpa de i färdiga längder.

Skillnaden mellan längden på spiralstålen är ju dessutom inte mer än en halv tum. något man utan problem bör kunna reglera med sömnsmåner upptill och nertill...

Men, alla har ju sin smak. Jag vet bara att jag som nybörjare hade tyckt att hela biten med att kapa stål och slå på hällor skulle bli betydligt jobbigare än vad det blev när jag insåg att man kunde slippa det jobbet.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 18:14   #20
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Längden på planschetten är lätt att klura ut för mitt fram längden brukar man ha klar för sig ganska tidigt.

Att köpa fel längd avskräcker mig lätt och jag har ett antal fjädrar hemma som inte används.. så jag tycker att besväret med att kapa o sätta skollor inte är så farligt. Det är en del av korsettillverkningen. Då tycker jag det är jobbigare att sätta i öljetterna.

Jag brukar köpa krinolinstål av MG-tyger eftersom det är lokalt för mig, men kanske inte längre pga att de flyttat och också i princip slutat med butiksförsäljning. De har också skollor.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-07, 11:21   #21
idafina idafina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 21
Tusen tack för allt engagemang! Jag lutar nog åt att köpa stålfjäder/ krinolinstål på löpmeter. Funkar det att klippa av och sätta på, vad var det nu det hette, ändknoppen, ja ni fattar, med vanliga tänger? Tänker också att jag ska börja med att beställa ett mönster och studera det så jag fattar ungefär hur det funkar och sedan köpa materialet som krävs. Återigen; monstertack för all info!
idafina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons