Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-05-01, 14:03   #1
vintherlind vintherlind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 12
rimligt pris på medeltidsklänning

hej!
jag har fått förfrågan om att sy en medeltidsklänning. hon har inte nämnt något om underklänning, det tror jag hon redan har, men hon sa att hon ville ha den båtringad, trumpetärmar, med snörning i livet och med ett par kilar i kjolen.

eftersom jag aldrig gjort en sånhär klänning så är jag osäker på hur lång tid det tar och vilka priser som är rimliga. är det någon som har några riktlinjer åt mig?

kram emelie
vintherlind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-02, 10:06   #2
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Det ABSOLUT billigaste jag hittade på Medeltidsveckan var 600 kronor, men då var det en enkel modell. Din modell verkar mer påminna om en balklänning, så någonstans däremellan... Kanske någon har bättre koll??

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-02, 19:18   #3
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Titta på Urdas hemsida och se vad de tar. Deras klänningar och överklänningar är betydligt enklare än den modell du beskriver. Jag skulle nog tycka att minst en tusenlapp bör du kunna ta. Det beror i och för sig lite på vad tyget kostar också.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-03, 10:29   #4
vintherlind vintherlind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 12
Tack för tipsen. Jag sa till henne att det känns som att det blir lika mycket mönsterkonstruktin som en balklänning och jag tar 1500 för balklänningar + tyg och det tyckte hon var fruktiansvärt dyrt. fast hon sa det inte rent ut men hon började dra sig ur ni vet. men nu vet jag vart jag har lite backupp på priserna då. :] tack så mycket!
vintherlind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-03, 17:12   #5
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Då får du väl säga åt henne att ta en enklare modell :-)

Bra att du står på dig om priser. Det är alltid så himla svårt tycker jag.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-04, 11:02   #6
vintherlind vintherlind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 12
ja, man lägger ju ändå några timmar på arbetet så det är klart att jag vill ha betalt, framförallt när personen ifråga inte är någon jag står nära.
men det känns skönt att ha lite folk i ryggen iallafall och vi har kommit överrens om att försöka skissa fram en enklare modell så blir vi nog båda glada till slut! :] tack igen.
vintherlind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-04, 19:34   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Ta material+timpeng och evetuellt lite extra för maskinslitage och liknande.

Om det ska vara ett plagg som faktiskt ska användas till medeltidsevenamang så gör lite egna efterforskningar så du vet vad det är du försöker uppnå.
Plagget du beskriver låter som fjortonhundratal, så börja söka på det.

Ska du ändå lägga jobbet med att sy den kan du lika gärna göra det ordentligt, så välj ett lämpligt tyg och sy i alla fall dom (mest) synliga sömmarna för hand.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-08, 20:01   #8
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Om ni skulle sy en sån klänning... Skulle ni ta 1000:- inklusive material eller plus material? (Självklart beroende på vilket material det gäller, men "som regel" på ett ungefär?)
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-08, 22:13   #9
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Beror helt på hur mycket tid det tar att sy.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 11:59   #10
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag har som grundkostnad 1500 +material när jag gör klänningar. Men det beror på att jag är utbildad och värderar min fritid högt då jag jobbar heltid också
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 15:10   #11
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Unhappy

Jag har precis sytt ett par saker på beställning, men känner inte att jag kan ta särskilt mycket pengar för det. Dels var materialet ganska dyrt, och dels så har vi inte diskuterat något pris, samt att det är mina vänner det gäller, inte "vem som helst". Men i morse när jag lämnade av kläderna så frågade de hur mycket jag ville ha och jag har ingen aning! Tycker att det är så svårt med pengar mellan vänner och bekanta...
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-11, 11:24   #12
vintherlind vintherlind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 12
ja, det bästa är ju att diskutera priset innan för att båda ska ha ett hum om vad arbettet är värt och sådär. när jag sätter priser så tar jag alltid utan tyg. mitt pris är det jag ska ha för mitt arbete och så ber jag oftast att dom köper tyg eller att dm följer med när jag köper tyg för att det ska bli rätt och för att det ska markera att det är en extra kostnad dom får betala själva.
men problemet nr en vän beställer av mig så är det oftast, "men du, vi är ju vänner du kan ju sy det åt mig." men då är jag alltid ganska så enveten och säger att det inte direkt är gratis, om dom fortfarande är intresserade då så diskuterar jag modell och detaljer sen så kommer vi överrens om ett pris med en gång. annars så står man där sen. det är jättejobbigt.
vintherlind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 13:15   #13
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Beskrivningen av klänningen låter väldigt mycket som det som säljs av Sophias ateljé.
http://www.sophiasatelje.se/forlaget-klockarmar.htm
Det är inte helt historiskt korrekt, men om din kund vill minska på kostnad för mönsterkonstruktion så kan det ju vara en idé att bara behöva betala för ett färdigt mönster.

Annars tycker jag att du ska stå på dig när det gäller priser. Det är så lätt för en kund att jämföra med HM-priser, och då är ju 1500 ganska dyrt, men samtidigt så är det ju en hel del tid som går åt.

Precis som Lilith säger så värderar jag min fritid högt och tycker inte att ett jobb är värt att göra om jag inte får bra betalt, och/eller det är något som jag är intresserad av att sy (historiskt eller korsetter) - annars lägger jag hellre tiden på att sy åt mig själv (och får behålla plagget. )
När en arbetskollega som hört att jag syr frågade om jag ville lägga upp hennes gardiner skrattade jag och sa att det hade hon aldrig haft råd till. Jag har inte ens lagt upp mina egna, det är min raksöms-man som gjort det.
Sätt ett värde på din tid, det är du värd!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 14:09   #14
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
En tanke om mönstet från sophias atelje när det gäller klänningen med klockärm är ju att det går åt nåstan dubbelt så mycket material mot vad det gör om man använder mer medeltida metoder. Plus att det är mycket svårar att få till att sitta snyggt och ärmkullen är för hög och snäv, så rörligheten blir obefintlig.

Gör man rektangulära fram och bakstycken, med kilar från midjan och nedåt och nogrannt skurna ärmspjäll, något ringade ärmhål, raka ärmar med kil infälld från ärmbågen till handleden, så får man något som är en möjlig tolkning av hur en bilaut var skuren.
Båtringningen låter visserligen me som tidigt fjortonhundratal, men så vitt jag vet hade det itne hänt så där rysligt mycket med grundkonstruktionen av plaggen. Lite mer avancerade ärmkullar/ärmhål kan man förståss ge sig på om man vill, men det är inte nödvändigt för att få det att sitta bra.
Snörning är i nio fall av tio helt överflödigt, eftersom dom flesta kvinnor kan åla sig i den här typen av plagg ändå. Men det beror ju också lite på om hon har byststödet i särken "mellanklänningen" eller om det är något som du ska ordna i det här plagget.

Vad är det för modell på klänningen hon ska ha under?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 17:20   #15
vintherlind vintherlind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 12
Hon har inte tänkt ha någonting under, därav ska den vara långärmad. hon är inte så noga med att den blir helt "riktig" om ni förstår, och eftersom hon ville ha den lite billigare så ska den inte vara så svår och detaljerad. så jag känner att det lättaste är att göra eget mönster ändå, för även om jag köpte ett så skulle jag få göra ändringar på det också. tack för tipsen, nu har jag lite att tänka på iallafall. :]
vintherlind är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons