Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-02-18, 17:04   #1
Giza Giza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 114
Sängöverkast

Tänkte att ni kanske kan hjälpa mig.

Har tänkt att sy ett sängöverkast till vår 180 säng. Men jag vill inte sy det i klassiska bomullstyger och vill helst slippa hela "country" stilen som det lätt kan bli. Jag har gjort ett litet lapptäcke före dinousaurierna härjade på jorden men sen dess ingenting.
Kan man sy ett lapptäcke i typ thaisiden (heter det så när man ser oregelbundna"knutar" i tyget?). Vill gärna ha ett täcke som är ganska glansigt och ser lite mer modernt ut än det klassiska lapptäcket.

Några idéer om mönster, tyg och tror ni att jag klarar av det eller är det för svårt?

Måste jag förresten ha en rullkniv eller går saxen lika bra?

Alla tips ni kan komma med uppskattas.
Giza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-19, 17:46   #2
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Om du väljer ett lite "stelare" sidentyg till ditt täcke, blir det lätt att både rita dit mönster, klippa och sy i det. Dessutom blir hela sömnadsprojektet enklare att hantera vid maskinen, eftersom tyget inte väger så mycket.

Vill du prova på en annan typ av glansigt tyg, skulle du kunna testa någon slags brokadtyg, lite av typen som man klär möbler med, fast av tunnare och mjukare kvalité.

Kom ihåg att kolla upp om tygerna behöver tvättas innan du syr, för vissa sidentyger rekommenderas kemtvätt.

Det går bra att klippa med vanlig sax i båda typerna av tyg, du behöver inte skaffa rullkniv för det.

När det gäller mönstret; ibland behöver inte själva mönstret vara särskilt avancerat, utan du kan låta tygerna tala för sig själva. Fundera över om du vill ha konstraster ljust-mörkt, eller om färgerna ska tona in i varandra (t ex rött, orange, gult) eller om du vill ha en viss färg som matchar inredningen i övrigt.

Mängder av mönster hittar du i bland annat Kaffe Fassetts lapptäcksböcker. De flesta är väldigt enkla att sy. Han fokuserar ju mest på färgen i tygerna.

Viktigast av allt: självklart klarar du av det! Kör igång bara. Du kan alltid skriva hit och beklaga dig om du kör fast.
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-20, 12:46   #3
Giza Giza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 114
Tack för alla tips.

Skönt att veta att man har någonstans att vända sig när man kör fast. Det är ju en hel vetenskap det här med quiltning. Har surfat runt på en hel del sidor och vissa "quiltar" är ju helt otroliga, trodde knappt att man kunde få ett sånt resultat med tråd och tyg.
Giza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-27, 11:52   #4
LenaM LenaM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 14
Lappsömnad i siden

Har sytt lappteknik i thaisiden och du skall använda ett mellanlägg som heter Vlieseline H180 eller H410. De kan vara lite svåra att få tag på men hittar du något liknande så är det OK.
Stryk på mellanlägget innan du klipper eller skär bitarna. Siden repar sig ganska duktigt och det är därför du skall ha mellanlägg. Dessutom är det mycket lättare att arbeta med det.
Klippa är helt OK men Slöjddetaljer i Skara har billiga knivar och mattor om du vill pröva. Se till att du har en riktig linjal också, så du inte slinter och skär dig. Har provat olika linjaler och för min del funkar de med gul markering bäst, de syns på de flesta tyger.
Lycka till!
LenaM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-27, 12:27   #5
Giza Giza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 114
Jag hade nästan tänkta att köpa rullkniv, tack för tipset om Slöjddetaljer.

Har forskat lite om Dupion och läste att när det tvättas så ändrar det karaktär, bla så blir det mjukt. Kanske inte gör så mkt.

Har ni något förslag på någon annan typ av tyg som är glansigt och inte jättedyrt?
Giza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-27, 12:47   #6
LenaM LenaM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 14
Glansigt tyg

Var på Furulunds häromdagen och tittade på tyg till balklänning till dottern. De hade polyester, blank, i massor med färger. Stadig kvalitet, för 69:-/m.
Men det kan nog vara klokt att använda mellanlägg i alla fall.....
LenaM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-01, 17:56   #7
Vildhavre Vildhavre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 48
Jag har syrafärgat dupionsiden köpt från www.thaisilks.com det är mycket billigare att köpa därifrån än att köpa i Sverige. Det jag har hört är att dupion ska tappa glans och bli mjukare när det tvättades. Visst blev tyget mjukare efter färgningen (upphettas till 85 grader) och kanske blev det liite mindre glänsande, men jag tyckte inte det var någon jätteskillnad.

Dupion är helt underbart att arbeta med, det repar ju upp sig en del, men far inte omkring lika mycket som polyestertyger. Jag har sytt en mindre bonad i råsiden och dupionsiden, använde inget mellanlägg och det gick jättebra ändå. Men till ett större arbete kanske det underlättar. .Ett stort lapptäcke i dupionsiden blir nog jättesnyggt =)
Vildhavre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-02, 09:27   #8
Giza Giza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 114
Jag har hittat billig dupion på denverfabrics.com så nu ska jag bara beställa lite tygprover.

Tänkte på att när täcket väl är ihopmonterat och det ska quiltas. Hur får man plats med allt det där tyget i symaskinen?? Visst går det att rulla ihop men det måste bli jättetrångt ändå eller?

Jag funderar på att sy Mormors blommor är det för avancerat för en nybörjare och vilket är smartast, sy ihop själva "blomman" först eller sy ihop det i rader.

När jag ska ta ut hexagonerna är det väl lättast att stryka på Vliselinet först och sen märka ut och skära?

Som ni ser så är jag helt ny på det här och har massor av frågor.
Giza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-02, 10:13   #9
LenaM LenaM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 14
Mormors blommor

Hoppas du är medveten om att du får sy dessa för hand. Har själv ett projekt med hexagoner och man får börja på en blomma, sedan bygga på allt eftersom, det finns liksom inga genvägar. Jag har gjort mallar i mjölkkartong som jag tråcklar runt och pillar ut när jag sytt några runt om. Mallarna kan användas igen, de är hållbara.
Quiltingen däremot: Ja det är bängligt att sy på maskin. Du behöver definitivt en övermatare till din maskin för att det inte skall vecka sig på över- eller undersida. Och ett stort bord så du kan få plats ordentligt. Sedan är det också väldigt viktigt att du tråcklar ordentligt eller fäster med massvis med säkerhetsnålar. Har provat båda sätten och det har funkat bra men jag rekommenderar ändå att tråckla.
LenaM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-02, 10:54   #10
Giza Giza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 114
Lena Medin:

Jag har sett att folk har sytt dem på maskin också. Men det kanske inte blir bra?

Jag tror att jag ska försöka välja ett enklare mönster. Några förslag?
Giza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-02, 11:12   #11
LenaM LenaM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 14
Visst går det men det är ett himla pyssel! Det är lättast att sy det för hand.
Jag vill inte att du skall "skrämma bort dig" som man lätt gör när man tycker något är roligt. Och eftersom du planerar att göra ett sängöverkast är det ju ett ganska stort projekt.
Har du provat paper piecing? Det är väldigt roligt, det var den tekniken som gjorde mig intresserad. Nuförtiden syr jag mest klassiska rutor som nioruta, log cabin, kaleidoskop (det blir läckert) eller helt enkelt bara vanliga enkla rutor med något roligt emellan.
Annars är ananasmönster också väldigt dekorativt. Men i och med att du skall använda siden så gör det inte så mycket att det är ett enkelt mönster eftersom tyget självt är levande.
Har du bestämt vilken färg eller sidensort du vill ha ännu? Det finns ett företag som heter Simbra Siden i Stockholmstrakten (tror jag). Har själv beställt därifrån för några år sedan och de har även tygprover.
LenaM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-02, 11:18   #12
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Det är ett enkelt mönster som verkligen lyfter fram tygerna:
http://www.acornhillquilts.com/batiksteps.htm

Du kan ju välja färre färger.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-02, 11:27   #13
LenaM LenaM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 14
eller varför inte bara göra kvadrater delade på diagonalen i ett par färger, urläckert och kan sys på ett väldigt rationellt sätt....
LenaM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-02, 11:48   #14
Giza Giza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 114
Ja, jag vill ju ha ett ganska enkelt mönster då tyget är så levande i sig och vill inte att det ska kännas "plottrigt". Eller egentligen kanske det inte behöver vara ett enkelt mönster men det ska gå att använda få färger då jag inte vill ha så många olika.

Har du någon länk till där man kan få se paper piecing och kaleidoskop?

Jag har nog bestämt mig för dupion siden (finns väl bara en sort?) och färg vet jag inte riktigt ännu, måste nog rådfråga mannen i huset också
Att jag har valt dupion är väl mest för att det inte är helt slätt i strukturen så då gör det inte så mkt om katterna får för sig att riva lite i tyget
Giza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-02, 12:29   #15
Vildhavre Vildhavre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 48
Ska man quilta nåt stort är det en bra idé att dela upp det i mindre bitar, quilta dom först och sen sy ihop dom till en stor och quilta över skarvarna. Då slipper man bråka med lika mycket tyg i symaskinen lika länge =)
Vildhavre är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons