Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-18, 23:41   #1
Grau Grau är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 3
Över och under-mattande industrisymaskin erfarenheter?

Hejsan !

Jag kommer att sy i bl.a. mjukare tyger samt membrantyger och jag behöver en industrisymaskin som är över och under-mattande då teflon pressarfot inte riktigt räcker till.

Undrar om någon har erfarenheter med dessa typ av symaskiner?

Har kikat in denna som verkar vara mest intressant för mig av vad jag har hittat och letat på google Juki DLU-5490N vad tycks?

Hade gärna önskat mig någon som vill sälja en begagnad till mig. om du finns hör av dig!

Alla råd är välkommna!

Hälsningar Anders
Grau är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-19, 08:36   #2
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Jag har haft en övermatare innan, dock en grovmaskin. Däremot fattar jag inte hur du kan misslyckas med membrantyger?! De har alltid betett sig rekorderligt i min vanliga raksömmare, med vanlig pressarfot.

Jag hade testat en nålmatare innan jag hade köpt en ny övermatare.

Du ska inte hänga upp dig på märken. Du ska kolla på nålsystem, matning och garanti, samt andra features. Ska du köpa nytt så kolla med indukta eller acg nyström, de vet vad du behöver. Ingen här har koll på mer produktionsinriktad sömnad. Strima.com har säkert nån siruba för en bråkdel av jukin. Kolla även med http://www.imca.net/imca , de har jäkligt mycket beggat, i Holland, inte så dyrt att bara skicka ett huvud, sen kan du köpa bord och motor här hemma. Seppo Aula är också en bra leverantör.

Och slutligen
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-19, 09:10   #3
Grau Grau är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 3
Tack! Det var precis det svaret jag letade efter.
Det är en codura tyg med ganska rejäl membran som gummi nästan. Har lagt maskeringstejp som tillfälligt lösning. Tack för tipsen!! Vet vart jag ska börja! Hälsningar Anders
Grau är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-19, 10:49   #4
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
Grau skrev: Visa inlägg
Tack! Det var precis det svaret jag letade efter.
Det är en codura tyg med ganska rejäl membran som gummi nästan. Har lagt maskeringstejp som tillfälligt lösning. Tack för tipsen!! Vet vart jag ska börja! Hälsningar Anders
Vad har du för maskin i dagsläget? Jag har sytt torrdräkter i trilaminat som är cordura och buthylgummi och nylonjersey på insidan. Det gick finfint att sy med vanlig ennålsskyttelsömsmaskin (bra ord). Har även sytt en hel del med vanligt trelagers membran från Gore, också det utan problem. Oftast handlar det om skit bakom siktet. Jag ritar stämhack var 5-10 cm med en sharpie och håller bara ihop tyget, utan nålar, lim eller tråckling. Funkar bra.

Man kan även byta matartänder på en vanlig raksömmare, finns de med ptfe-beläggning (mindre friktion, minimalt slitage på material), eller gummi (mer friktion, inget slitage på material), samt massa andra varianter. T.ex. rullfötter etc etc Det finns en anledning att de vanliga ennålsmaskinerna är de verkliga arbetshästarna i textilindustrin. Har du svetsbara tyger (t.ex. om det är tpu istället för pu i beläggningen) kan du skippa all sömnad och bara köra svets istället. Trendigt bland high-end märkena bland friluftskläder att säga att man laminerat/svetsat delarna istället för att ha sytt dem. Klättermusen skröt om det förr i alla fall. Har för mig att jag sett det på arcteryx nån gång också.

När du säger att du ska sy mjukare tyger, menar du stretch och/eller jersey? För i så fall hjälper inga övermatare i världen, då ska du ha interlock, flatlock eller kedjesöm (beroende på vilken typ av söm du ska göra).
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-07, 11:51   #5
Grau Grau är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 3
Angry

Tack igen det var mycket hjälpsamt!
Är igång och kollar tillbehör och delarna. Har en pfaff 433. Kommer jobba med mycket äldre siden från 1910 samt tunna och codura membran tyger. Har endast hunnit göra båtdynor det var då de kändes hopplöst ett tag. Men det har det gått bra allt till slut. Har varit ifrån textilvärlden nästan 10 år.

Har tänkt att fråga om du vet om någon sytråd som kan tåla att vara helikopter flaggor. Serafil är något jag hört ska vara starkare än björntrådarna. Vad skulle du säga jag behöver till det?

Mvh Anders
Grau är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-07, 18:31   #6
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Serafil är en polyestertråd och finns i massa tjocklekar. Jag föredrar bonded nylon, det har lite elasticitet så sömmarna brister inte lika lätt utan töjer sig istället. #40 är en lagom storlek. Vanliga nålar, 80-100 strl. Grövre tråd (lägre siffra) kräfva större nål.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons