Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-16, 13:46   #1
Raya Raya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 7
Misslyckad

Jaha...första korsetten klar och blev inte bra alls
Ritat mönster själv och den färdiga korsetten blev skit.

Har beställt underbyst mönster från Laughing Moon men fattar som vanligt inte storleks tabellen

Ger snart upp all sömnad....
Raya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-16, 14:01   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Berätta mer! Beskriv problemen!

Jag tror LafnMoons storlekstabell fungerar så att du kollar in midjemått, översätter till tum (1 tum = 2,5cm) och letar i tabellen efter lämplig storlek. Hamnar du mitt emellan väljer du det mindre måttet.

Det är viktigt att alltid sy upp en toile för att se att måtten är OK, speciellt om du tagit fram ett eget mönster.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-16, 14:15   #3
Raya Raya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 7
Det är det som är märkligt...jag hade sytt upp en toile. Korsetten blev för stor....kan inte snöra den ordentligt.

Blir inte klok på Laughing Moons mönster..men är nog inte min dag idag

http://www.lafnmoon.com/measure.htm
Raya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-16, 14:22   #4
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Blev BÅDE toilen OCH korsetten för stora?
Har du haft koll på sömsmånerna? Har du koll på tyget - vissa tyger har mekanisk stretch eller bara töjer sig av allmän kommunal djävlighet.
LfnMoons mönster brukar inte vara så knasiga även om jag får ebola eller åtminstone en släng rabies av det där tunna äckliga mönsterpapperet.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-16, 15:06   #5
Raya Raya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 7
Bara korsetten som blev för stor....måste missat med sömsmånen.

Har Laughing Moons mönster inräknad sömsmån?
Raya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-16, 19:31   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Japp - kolla nog hur mycket som står angivet, men det är 12 eller 15 mm ... CIRKA. (12.75 mm brukar någon petimäter säga .... )

Som jag skrev i en annan tråd - en miss på en millimeter ger 2-3 cm fel i slutänden.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 05:41   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Som sagt då är det superlätt att missa på sömsmånen. Det jag gör när jag syr är att jag först och främst markerar på tyget var jag ska sy. I den linjen nålar jag ihop tygerna och syr precis i kanten på markeringen. Har man mönster utan sömsmån hamnar ju linjen utanför mönstret, och det är därför man då måste hålla sig till den inre kanten av linjen.

Sömsmånen på tum-mönster kan variera, men, ofta ligger den på 1/2 tum. Du måste dock se till att läsa. En halv tum är som sagt exakt 1,275 cm. om du då halkar ner till 12 och har 10 sömmar så får vi 1,5 cm för lite. Då tyget trots allt kan töja sig är för lite ofta bättre än för mycket, men, det är fortfarande inte bra. :/
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 08:14   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
FRÅGA:
Hur gjorde du mönstret till den första korsetten? Var det en ÖB- eller UB-korsett?
Det finns lite beskrivningar på nätet som beskriver hur man tar fram egna mönster och jag har nog ett par som jag översatt till svenska (någonstans).
Excellenta sajten Foundations Revealed har beskrivning på hur man tar fram ett mönster på egen hand för en ÖB-korsett.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 09:39   #9
Raya Raya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 7
Jag tog fram mönstret enligt anvisningar som jag hittade på nätet när jag googlade på corset pattern.
Har en viss vana av mönster konstruktion men nu vet jag inte om jag törs prova igen....såååå många timmar förlorade.
Det är en underbust korsett...
Raya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 16:26   #10
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Skippa måttangivelser! Mät ditt midjemått och mät midjemåttet på mönsterdelarna, ta därefter det mått som ger ditt midjemått minus säg 7 cm, eller vad du kan vilja ha för glipa i ryggen.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-18, 19:58   #11
Raya Raya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 7
Ermmm...hittat felet nu och det var en felmätning av mig på 5 cm
Inte undra på att den blev för stor...
tack alla som svarat och försökt hjälpa mig
Raya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-19, 12:44   #12
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Sånt är faktiskt ändå lätt hänt. Framför allt om man har konstruerat mönstret själv. "Vanliga" plagg ser jag man ju ofta på om det blir konstigt, efter ett tag får man fram ögonmåttet och kan säga om det kommer att passa eller inte nästan bara genom att titta på det. Korsetter å andra sidan dels formar de ju kroppen, med också har de många delar och i vissa fall lite annorlunda skärningar. Så, ett litet mätfel slipper betydligt lättare igenom.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-19, 13:13   #13
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag började sy en korsett efter TV's mönster och fick ihop yttertyget bara för att upptäcka att jag missade det där avdraget (5cm) på midjemåttet - för stor korsett alltså.
Hittar inte mönsterbitarna när jag ska klippa ut och sy fodret utan klipper ut på nytt, syr ihop dem och upptäcker att jag klippt ut fel storlek ...
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons