Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-03-26, 07:19   #1
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Empirkorsett

Hej!

En vän till mig syr en empirklänning och behöver en korsett under. Jag har inga empirkorsetter i mina böcker och hittar inget genom snabb googling på nätet.

Finns det färdiga mönster?

Alternativt tänker jag att man tar ett "vanligt hederligt" 1800-talsmönster och klipper av det så att det stannar ovanför midjan. Bysten ska puttas upp lite i empirmodet, om jag inte missminner mig, så det får man ju bygga in.

Finns det några andra idéer bland korsettfantasterna på sysidan?

Tackar på förhand!

Jennie
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 07:27   #2
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag har för mig att det skall finnas en empire korsett i Corsets & Crinolines men jag har den inte här så jag kan inte dubbelkolla.

Men en avkortad viktoriansk kommer nog ge fel form. Ni vill ha brösten uppuffade och särade (tänk att en kortsida på en 30 cm linjal skall få plats emellan så har ni det ungefärliga avståndet). Sedan skall ju magen och höfterna hållas in så man får en så rak form som möjligt.

Här är en variant på korsett från den perioden:
http://www.koshka-the-cat.com/regenc...rgarments.html

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 07:29   #3
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Hå. Har för mig att jag sett en bild på en kortare typ av korsett, jag reagerade på den för att den var så olik alla andra korsetter... Men det kanske är en regency som gäller? Det här får vi reda ut!!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 07:46   #4
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Det finns kortare varianter på empirekorsetter också.
Om din kompis är slank kan hon helt klart klara sig med en sån. Är hon av den kurviga typen och vill undvika "gravidlooken" så är det bättre med en lång.

Här är bild på en kort (men hon har gjort snörningen fel, den skall vara spiralsnörad precis som 1700-tals korsetterna):
http://costumingmybliss.com/regency_underthings

En till variant:
http://romantichistory.blogspot.com/...ort-stays.html

Det finns bilder på korta i FASHION-boken också.
/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 07:51   #5
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Sen kom jag på att om det är en outfit från tidig empire där det fortfarande finns spår kvar från 1700-talet så finns det korta 1700-tals korsetter också. Men där kan man få "gravidlooken" om man är kurvig...
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 08:09   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Du har flera mönster på VenaCava:
1830-1840s_Stays
Mantua_Maker_Regency_Corset
Transition_Stays_1795-1810
Dessa två kan säkert gå
Late_Elizabethan_Paires_of_Bodys_Corsets
Products/MLadys_Corset

Empiretiden hade ju lite andra ideal än tiden innan och tiden efter. Man hade haft en stor revolution där människor "kommit ut ur slaveri" och det märktes ju också på klädmodet som förespråkade enkelhet och frihet. Korsetten försvann delvis under denan tid även om en del kvinnor häll fast vid den.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 08:19   #7
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Det är tidig empir det är frågan om, så jag tippar på att Mantua makers regency eller transition stays funkar bäst. Damen i fråga är kurvig, så då skippar vi tankarna på den korta modellen!

Hmm, har ändå slut på 7mm-stål så det kanske är dags för en liten shoppingtur på Venacava, var länge sen nu! (Min korsettsömnad har helt avstannat efter 1700-talskorsetten, fy och skäms på mig! )
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 08:21   #8
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag skulle inte rekommendera elisabethianska varianterna till den här perioden. De puffar visserligen upp bysten men inte på samma sätt som regencykorsetten gör.

Jag kom på att jag sett en till variant på kort korsett från den här perioden. Den är i "omlott" modell och ger bara byststöd. Mer som en BH än en korsett. Det finns bild på den i FASHION boken men jag har inte sett nåt mönster på den någonstans.(Och ingen verkar ha gett sig på att göra den heller).

/L

Senast redigerad av Lithia den 2010-03-26 klockan 08:23. Anledning: glömt lite grejer :)
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 08:25   #9
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Åh, om det är transitional period så är det en underbart rolig korsett i Corsets and Crinolines som har små bollar bak som håller ut kjolen. Den är jättesöt

Såg att damen ifråga är kurvig. Se till att ha axelband. Annars åker brösten gärna ut åt sidan...

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 09:16   #10
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Mönster till "omlottkorsetten" samt en annan modell på kort korsett har Reconstructing History gjort. Handelsgillet kan ha mönstret fortfarande.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons