Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-03-15, 09:32   #1
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Question Öljetter och tyg till Mantua Maker

Hej!

Jag ska försöka sy en 1800-talsstass och börjar med korsetten. I mönstret "Mantua Maker, 1865-1880" står det att man kan välja mellan öljetter eller sydda snörhål. Jag är tacksam om jag slipper sy snörhål, men undrar hur vanligt det var med öljetter? Och vilken metall var de då gjorda i? Jag har inte köpt tyg än, men tror att jag ska satsa på vitt och tycker då att det vore fint med silverfärgade öljetter. Vore detta korrekt?

Ett av tygerna jag har tittat på är vit twill från Stoff och Stil. Har någon koll på om denna är tillräckligt tätt vävd för att hålla stålet på plats? Annars beställer jag dyr coutil från Venacava Design.

/Susanna
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-15, 09:54   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Silverfärgade öljetter blir korrekt, men se till att du köper de som är tvådelade med en fram och en baksida.

Jag brukar använda Stoffans twill som innertyg, och det funkar bra. Så länge ditt andra tyg inte är jättesladdrig så blir det inga problem.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-15, 12:35   #3
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Åh, vad underbart! Då bör väl dessa öljetter funka?http://www.venacavadesign.co.uk/Prod...asher_5mm.html
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-15, 12:54   #4
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Jepp, precis samma som jag brukar ha. Vill du ha en lite mer matt färg är de antika jättefina också.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-15, 20:31   #5
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Aha. Funderar bara på om 1800-talsdamerna själva skulle ha valt matta öljetter, som redan såg gamla ut. Tycker själv att de ser fina ut alltså.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-17, 13:47   #6
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Frågar om själva sömnaden med

Nu försöker jag luska ut hur jag ska sy ihop korsetten. Enligt mönsterbeskrivningen tycker jag att det verkar som om kanalerna för stålet ska sys igenom alla tyglagger. Jag har läst på andra ställen att man kan sy på ytterlagret efteråt, så att inte kanalerna syns utanpå, men vore detta historiskt korrekt?
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-18, 08:27   #7
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Oavsett hur du gör måste du noggrant planera jobbet. Det viktigaste är att delningssömmarna kommer mitt för varandra. Efter tips, pressar jag alltid sömsmånerna åt samma håll, alltså inte isär dem, och pressar yttertygets sömsmåner åt ena hållet och fodrets åt andra.
Du kan lugnt räkna med att korsetter syddes på alla möjliga sätt när det begav sig; de skulle ju ändå sitta dold under åtskilliga tyglager.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-18, 09:41   #8
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Citat:
Busen skrev: Visa inlägg
Nu försöker jag luska ut hur jag ska sy ihop korsetten. Enligt mönsterbeskrivningen tycker jag att det verkar som om kanalerna för stålet ska sys igenom alla tyglagger. Jag har läst på andra ställen att man kan sy på ytterlagret efteråt, så att inte kanalerna syns utanpå, men vore detta historiskt korrekt?
Båda sätten är historiskt korrekta, det beror bara på din egen estetik om du vill ha synliga kanaler. Är det ett mönstrat tyg tycker jag att det kan vara fint utan synliga kanaler men på enklare tyger tycker jag att kanalerna kan bli en snygg detalj, but that's just me.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-18, 15:22   #9
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Smile

Ah, underbara svar! Nu känner jag mig lugn och vis.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-18, 16:22   #10
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Även om det säkert fanns "babriker" där det konfektionssyddes korsett kan man lugnt räkna med att sömemrskor och skräddare sydde korsetter på beställning och då sydde lite hursomhelst.

(Om England, där det fanns en drottning Viktoria som gett namn åt en era då korsetter var inne, kan jag nämna (fast det är lite senare) ett av de fyra järnvägsbolagen, GWR (Great Western Railway), där det inte verkar har varit någon speciell ordning på något, utan det mesta var comme il faut.)
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 06:07   #11
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Haha, vilken härlig tid! Det var väl innan de hade fixat gemensam tid över hela landet, så varje stad hade sin egen tidtabell? Nej, då borde väl ingen klaga på om jag gör på mitt eget vis.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons