Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-07, 17:58   #1
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Rekonstruera korsetter?

Jag är sugen på historiska kläder nu, bland annat så vill jag sy historiska korsetter på ett historisk vis. På senare tid har jag gjort några rekonstruktioner på andra plagg, dvs mätt upp dem och sedan sytt upp en till mig själv med samma tekniker och liknande material, men storleksanpassat dem till mig.

Är det någon av er som syr korsetter för hand med traditionella sömmar? Vilka böcker är bra? Finns det originalmönster eller uppmätningar att få tag på någonstans? Jag är intresserad av folkliga varianter också, tex livstycken med spröt och liknande. Det som mest intresserar mig är snitten och teknikerna.

En sista fråga också: Är det någon som vet var man kan få tag på boken "Kvinnligt mode under två sekel"?
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-07, 18:30   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Om du med mönster till korsetter avser viktorianska korsettmönster, ska du titta på Ageless Patterns.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-07, 19:11   #3
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Min favoritbok för korsetter är Norah Waugh's Corsets and Crinolines. Hon har ritat av originalplagg i diagramform och ger en ganska god historisk bakgrund för varje tidsperiod.
En annan favorit är Cut of womens clothing. Sedan tror jag Patterns of fashion kan vara en god investering men de har jag inte jobbat med själv. Om du får tag i "Kvinnligt mode" boken säg till jag har jagat den väldigt länge. Den är out of print sen flera år tillbaka
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-07, 20:26   #4
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Håller med om Corsets and crinolines.

För 1700-tal är min favorit Costume Close-Up!

Patterns of fashion är visserligen en klassiker för upskalbara mönster, men har inga underkläder och innehåller inte så mycket information om plaggen.

Kvinnligt mode under två sekel finns på biblioteket.

Vilken epok är du intresserad av?

Lycka till, ska bli kul att se vad du gör!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 12:26   #5
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Epok? Allt från renässans till tidigt 1900-tal. Det mesta är intressant!

Patterns of fashion har jag kikat i, men jag vill gärna ha bilder på originalen och deras sömmar. Ska jag sy något historiskt så vill jag ju göra det på historiskt vis. Corsets and crinolines verkar ju vara en investering i alla fall. Har ni ännu fler boktips? Vet ni om det finns något som berör allmogen också?
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 12:37   #6
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Corsets and crinolines är jättebra och innehåller många mönster men dåligt med bilder. Bilder på originalen och dess mönster hittar du däremot i Jill Salen's korsettbok.

I Costume Close-up benämns sömmarna plagget sytts med i texten, tillsammans med bilder på originalen och mönster. Den har plagg från både allmoge och fint folk. Dessutom är det en av få böcker som både har mans- och kvinnokläder. Ja, jag är kär i den boken, nu ska jag sluta tjata...
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons