Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-11-25, 14:29   #1
maloot maloot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 2
Kört fast med att sticka ärmar! Någon som kan hjälpa mig?

Hej!

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig hur jag ska komma vidare, jag har kört fast på att sticka ärmar på en kofta. Det är bara dem kvar innan koftan är färdig och jag hade gärna velat ha den klar till jul!
I mönstret står:
..."När arbetet mäter 10 cm ökas det 1 m i varje sida med 7cm mellanrum totalt 6ggr = 44m. När arb mäter 47cm avm för ärmkulle..."

Vad jag inte förstår är hur jag ska öka maskorna, är det 7 cm "in på stickan" på samma varv liksom, eller menar dem när arbetet blivit 7cm långt, då ska jag öka en maska? Om jag gör som jag skrev sist så får jag inte ihop det hela, att öka en m var 7:e cm, 6 gånger gör arbetet 42 cm "långt", och man skulle sticka 10 cm innan man börjar öka en maska, vilket ger ett arbete på 52 cm. Då kan jag ju inte börja maska av för ärmkullen för det börjar man med vid 47 cm?? .. Jag är ny i stickvärlden, alla tips och förslag mottages TACKSAMT!!
Stort tack för hjälpen!
maloot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-25, 14:46   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du ökar 1 maska i var sida innanför kantmaskan.
Sedan stickar Du 7 cm och gör en ökning och fortsätter så hela vägen tills arbetet mäter 47 cm
Du kan göra ökningarna tätare så att Du har gjort alla när arbetet mäter 47 cm
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-25, 17:35   #3
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Om jag räknar rätt så är de klar med dina ökningar när ärmen mäter 45 cm, du gör första ökningen efter 10 cm då ökar du en maska i varje sida innanför kantmaskan. Nästa gång är vid 17 cm då ökar du också 1 maska i varje sida innanför kantmaskan, och sedan gör du likadant vid 24,31,38 och 45 cm.

Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-25, 21:05   #4
maloot maloot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 2
Stort tack för era snabba och kloka svar! Nu ska jag sätta igång och sticka för glatta livet så koftan blir klar. Jättetack!!
Hälsn. Malin
maloot är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons