Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-04-08, 21:48   #46
bubbeli bubbeli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 26
Använde ni silvertejp (gaffatejp)?

Hur lång tid tog det för er att fixa ihop en sån? Klädde ni don med något tyg?
bubbeli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-08, 21:56   #47
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Japp silvertejp (gaffa eller ductape på engelska) är det och det tar ungefär en hel intensiv dag (8-17) att göra en docka från start till slut, men det beror ju lite på hur snabbt man jobbar också.

Man bör klä dem med något tunnt elastiskt tyg, men jag har forfarande inte gjort det. Jag står ut med att det är trögt att nåla av någon underlig anledning.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 16:13   #48
mariehaglund mariehaglund är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 53
tack för svaret! ska berätta det vidare till personen som frågade!!!
mariehaglund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 02:44   #49
askski askski är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 46
Jag gav mig på det, och jag hann tejpa överkroppen innan jag fick total panik av andnöd och värmeslag. Efter tappert kämpande fick min kära pojkvän klippa upp ryggen varefter jag slängde mig på sängen för att återfå lite styrka. Hitta tillbaka till livet.

Jag gjorde den INTE galet tight i hopp om att skapa en roligare silhuett. Så det var inte korsettproblem. Bara "huden kan inte andas och lungorna kan inte expandera ordentligt"-problem.

Hur tusan klarade ni som gjort en provdocka i gaffatejp av det? Finns det några tips?

Snälla säg att det gör det.
askski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 10:47   #50
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
En liten undran bara: Varför gör man en egen provdocka på det sättet?
Är det för att få en provdocka, exakt efter sina former, eller är det för att det är billigare? Verkar ju ta lite tid, och det låter inte som att det är någon trevlig upplevelse?
Nyfiken fråga, bara...
Det verkar ju som att ni är rätt många som sysslat med detta... Så någon bra anledning måste det ju finnas...
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-02, 10:53   #51
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Antagligen är det en kombination. Dels är provdockor i allmänhet rätt dyra och dels går de inte att få ens som nästan kopior av en själv, även om de är reglerbara. Även om man kan reglera den totala vidden så är skillnaderna i mått fortarande hyfsat bestämda, och, det är bara den totala vidden/höjden egentligen som går att reglera.

T.ex, så kan jag på en reglerbar provdocka antagligen ändå ställa in mina mått (midja: 67, byst 94) om jag har tur, men, jag lär inte kunna ställa in mitt under bystmått som är samma som mitt midjemått. Och, jag lär garanterat inte få samma kurvor som på min kropp. Provdockor brukar inte kunna gå att få I-kupebröst på. (Jag vet dock de som har köpt reglerbara provdockor som de sedan har vadderat och satt bh:ar på för att få de hyfsat lika)
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 10:33   #52
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag gjorde min framförallt för att få en som liknade mig, har svårt att hitta en provdocka i min storlek och med min svank. Sen tyckte jag det var en kul ide och ville testa.

Det jag tyckte var jobbigast var halsen, det var då det blev obehagligt. Så ett tips är att vänta med halsen till slutet. När jag hjälpte andra att göra provdockor så gjorde vi så och det funka rätt bra.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 10:27   #53
Wilmaz Wilmaz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 4
provdocka

Citat:
bubbeli skrev: Visa inlägg
Använde ni silvertejp (gaffatejp)?

Hur lång tid tog det för er att fixa ihop en sån? Klädde ni don med något tyg?
För mig tog det två dagar. Min man tejpade mig ena dagen, och jag satte ihop den andra dagen. Tejpningen tog ca 1 timme. Halden sist är en bra ide. Vi följde instruktionerna från sysidan. Jag har egna bilder i mitt album. så visst kan man göra hela på en dag, men jag delade upp det tycker det känns lättast så. Klädde den med en polojumper, förut hade jag en ribbad röd, men bytt den mot en tunnare vit, tycker nog en neutral färg är bäst.Jag har bara knutit fast polon i halsen och tryckt in ärmarna i armarna på dockan, så kan man byta polo om man vill ha en annan färg under.
Mitt sista album "stickat sommaren 09" kan du se den vita varianten, och det kan vara svårt att urskilja på bilden vad som är klänning och vad som är dockan, här skulle tex en grå kanske göra sig bättre.
Lycka till!
Wilmaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-20, 16:23   #54
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Hej!
Jag och min syster planerar att göra varsin provdocka med silvertejp nu i jul. Håller på att fundera ut vad vi behöver för material, kan ni hjälpa mig?

1. Silvertejp såklart, 2-3 rullar? (Vi är ganska små i kroppen båda två)
2. Fyllning. Vad har ni kört på där? Tidningspapper, vadd, ikea-täcke etc?
3. Galge för upphängning, har inte tänkt ha den på fot, utan hänga upp istället.
4. Polotröja att ha under och en extra att dra över efteråt och nåla i.
5. Bottenplatta? Vad använder ni för att fyllningen inte ska trilla ut undertill? och hur sätter ni fast den?

Kanske är bra att vaddera galgen ordenligt över axlarna så att det inte blir för hårt där...



Något mer vi behöver som ni kan hjälpa mig att komma på?
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 20:44   #55
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Någon som hinner hjälpa mig såhär i juletider? (se inlägget ovan)
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 08:18   #56
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Hittade denna länk som jag tänker prova. Smart med nätet för att få lite hållfasthet. Tänkte prova att göra två, en med vaddstoppning för framtida ändring av mått och en som fylls med fogskum.

http://www.patternschool.com/?page_id=103
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons