Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-08-29, 20:51   #1
kulorforhumor kulorforhumor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2012
Inlägg: 4
Tyg till regnjacka? Hjälp vårt UF!

Hej!
Vi är fyra tjejer som under hösten ska starta upp ett UF-företag. Vår affärsidé är regnjackor som vi ska göra i olika färger. Vi vill ha så orginella som möjligt - starka färger, glittriga, genomskinliga. Vi har varit lite inne på vaxduk-stuket, alltså inte sånt där tunt och prassligt utan ganska rejält. Nu undrar vi vad för tyg vi bör använda? Vaxduk har vi förstått är ganska dyrt. Finns det något billigare alternativ?
kulorforhumor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 21:36   #2
Karen Karen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 111
Vaxduk är jobbigt att sy i. Man måste tejpa både pressarfot och stygnplåt. Förmodligen gäller det dock alla liknande plastiga tyger. Nej, jag har inget bättre förslag. Borde förmodligen inte ens svara, men om ni kan lösa bekymret med sömnaden, så kan ni nog göra ett klipp, för det finns väldigt många roliga vaxdukar, men oändligt många tråkiga regnjackor

Lycka till!
Karen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 21:54   #3
kulorforhumor kulorforhumor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2012
Inlägg: 4
Tack så mycket! Jag tror faktiskt att vi har löst sy-problemet, så då kvarstår alltså tyg-problemet istället. Efter lite googlande hittar jag både tips om PVC och lacktyg, men frågan är om - i synnerhet lack - är vattentätt..? Det vi söker är i alla fall plastliknande, ganska kraftigt tyg!
kulorforhumor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 00:04   #4
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Citat:
lunsibuns skrev: Visa inlägg
Tack så mycket! Jag tror faktiskt att vi har löst sy-problemet, så då kvarstår alltså tyg-problemet istället. Efter lite googlande hittar jag både tips om PVC och lacktyg, men frågan är om - i synnerhet lack - är vattentätt..? Det vi söker är i alla fall plastliknande, ganska kraftigt tyg!
Vattentätt å vindtätt och i andra klädesplagg olyckligtvis svettätt inte för man behöver oroa sig över det i en regnkappa
Men jätte rolig idé önskar er lycka till
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 11:49   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag har en regnkappa från Gudrun Sjöden som jag gett ganska mycket för och som inte andas, vilket gör att bomullsfodret är alldeles blött om jag tar en promenad i regnet, jag skulle aldrig köpa ett regnplagg som inte andas igen, så det har faktiskt betydelse.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 12:48   #6
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Stoff och Stil har regnjacks-tyger i flera glada färger. De är smidiga, tunna och lite elastiska. En tygsida och en lite gummerad sida.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-01, 00:23   #7
kulorforhumor kulorforhumor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2012
Inlägg: 4
Tack så jättemycket för alla svar!

Vi letar fortfarande tyger, men har inte helt släppt det här med vaxduk... Hur slittåligt är det egentligen egentligen? Vi pratade med en tjej på Ohlssons tyger, och hon menade att det lätt rivs av i kanterna. Kan någon intyga på detta? Någon som vet var man kan få tag på galon i metervara som INTE kommer som skinnimitation, utan mer slätt?
kulorforhumor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-02, 10:32   #8
zassa89 zassa89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 57
Vaxduk är inget jag rekomenderar. Jag tänkte va smart och sy en tältpåse av det, just för att det är ju vattentätt, men den gick sönder i första försöket att packa den... Stygnen gör att duken rivs sönder där man sytt om det utsätts för lite drag, trots långa stygn (4-5 mm)och i en jacka just vid axlar och armar kan det ju bli ganska mycket belastning för sömmarna när man tex sträcker sej framåt för att knyta skor eller nått.

Prova köp en bit lacktyg och utsätt det för vatten, då får ni ju se hur bra det håller. har själv funderat att använda det till just regnjacka.
zassa89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-02, 18:42   #9
Berga Berga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Det finns laminerade bomullstyger som är utmärkta att sy regnkappor av. Tyvärr är de ganska dyra så det blir inga billiga regnkappor. Jag har beställt både från USA och från Sverige och meterpriset landar på ca 200 kr/m eller mer. De är mycket smidigare än vaxduk, men det är inte ett tyg som andas. Så vill man ha ett funktionsställ är det nog andra tyger som gäller.
Berga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-03, 05:19   #10
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Vaxduk är väldigt olika hur den är tillverkad, vad den är tillverkad av, hur tjock den är och så vidare. Så det går inte att säga generellt om det funkar eller ej.
Vissa typer av vaxduk har en vävbas och är sedan behandlade med någon plast. Vinyl är det vanligaste (PVC) med det finns andra varianter.
Vill du ha genomskinligt så blir det ju tyvärr utan vävarmeringen så då får man tåla att det blir skörare.
Vissa typen av vaxduk ser mest ut som vanliga tyger och istället för en plastyta på ena sidan är dom genomdränkta med något plastmaterial.
Lack är vattentätt och i princip skiljer mest tjockleken lacken från vissa typer av vaxduk. Lack är också ett tyg med en vinylyta på ena sidan. lacken har dock ofta ett något elastiskt tyg som bas.

Sen finns det ju massor av andra tyger behandlade med olika typer av mjuka plaster, gummi och vatten- och smutsavstötande material.

Vad du väljer är väl mycket en smaksak, kostnadsfråga, samt beroende på vad du kan få tag på från grossisterna. Och sen finns det självklart en miljöaspekt på det hela också.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-06, 20:52   #11
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jag har sytt regncape i vaxduk och det blev väldigt stelt och otympligt. Tyvärr för det var läckra jordgubbar på den.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
billigt, regnjacka, tyg, vattentät, vaxduk

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons