Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Väskor mm.
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-24, 23:09   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Bärväska (djur)

Imorgon ska jag börja sy en bärväska till min katt. Vi ska åka iväg på Nyårsdagen och vill inte köpa någon tråkig plastbur.. alltså får det bli en personlig väska istället. Nu till mina frågor.

Jag har köpt många många meter krossad sammet som jag tänkte sy väskan utav. Hur hållbart och lätt rengjort är krossad sammet?

Inuti skalen som kommer att vara gjord ut av krossad sammet, kommer jag ha 3cm tjockt hobbyskum. Hur tajt eller löst ska sammeten sitta på hobbyskummet för att resultatet ska bli så snyggt som möjligt och mest hållbart?

Till en ut av kortsidorna ska jag ha en nätfönster.. tror att materialet heter Mesh (?).. vart får man tag på sådant i en småstad? Brukar tyghandlare ha sådant eller hobbybutiker?

Hur lättsytt/svårsytt är krossad sammet egentligen? På skala 1 - 5?

Ska också sy fast två stycken dragkedjor i materialet.. tror ni det kommer att bli svårt? Bör jag förstärka krossad sammet med något där jag ska ha dragkedjorna?


Ett stort tack för alla svar!.. och God jul/helg!
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-25, 08:35   #2
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
hr du rest med katterna innan? Mina hade klöst sönder mesh på två röda, och resten på en halvtimme.
För mig låter krossad sammet väldigt opraktiskt inuti, det suger åt sig katthår som är omöjligt att få bort helt, och har man nåt stående,oanvänt sen med djurhår finns risk att man får pälsängrar (små insekter som lever på hår,äter gärna ull o siden med). Det kan hända att katten blir åksjuk o kräks,och sammeten klarar inte mer än 40 graders tvätt(?) så det kan också bli problem.

Du behöver ha nåt mer stabilt än bara skum om du ska bära väskan, är jag ganska säker på. Minst bottenplatta och nån sidokonstruktion.

Jag syr bara för hand så de sista två kan jag inte svara på
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-25, 10:22   #3
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Ajdå.. hmm.. vad ska jag nu göra ut av all krossad sammet. Och pengarna är slut också. *suck*

Har rest mycket med djur tidigare och hade bland annat en iller i en bärväska gjort nästan helt av mesh (köpt i en djurbutik). Visst klöste hon på meshen hela tiden, men den tog ingen stryk alls. Däremot klöste hon hål i det starka nylon tyget som skulle vara speciellt anpassat för att tåla djurtransporter.

När jag började planera min bärväska, blev jag inspirerad av dessa flashiga hundväskor, som finns i alla olika stilar och tyger. Har tittat in på många många djurbutiker ute på nätet (både svenska och amerikanska) och där finns det bärväskor för hundar och katter i sammet, krossad sammet, olika bomullstyg, lack.. och så vidare.

Min syster har en liten hund och hennes bärväska är gjord av tunt bomullstyg med skum inuti. Min katt är jätteliten och väger inte ens ett par kilo, så en väska med skum måste väl kunna hålla, eller?

Låter så krångligt med bottenplatta och att göra en ram för väskan.. idén med att jag skulle sy en egen väska var att den skulle se ut som en riktig väska och inte ta mycket plats, för att enkelt kunna resa med katten på tåg.

Så här hade jag tänkt mig att slutresultatet skulle se ut, fast med krossad sammet och jeanstyg:

http://www.lollipup.se/images/louis_simplyblue.gif
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-25, 23:09   #4
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Hej!
Jag vet inte riktigt heller om jag kan rekommendera krossad sammet för djurtransporter, av samma anledning som mim s. Men jag kan ge dig ett förslag angående bärplatta, för skum låter relativt ostadigt. Stick till Bokia och köp en av deras plastmappar, kostar runt tjugo:-. Klipp och vips har du en bärplatta =)

Lycka till!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-26, 13:38   #5
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Tack för tipset!

Jag ska göra en platta av det.. annars kan man väl köpa billig masonitskiva på någon av de många byggvaruhusen som finns. En liten bit (40cm x 25cm) borde ju inte kosta mer än ett par tior.

Har också tänkt att sy innerfoder av jeanstyg (slitstarkt och drar inte åt sig så mycket hår) och utanpå ska jag ha krossad sammet.

Men kan man sy fast vaxduk till botten som ska vara utåt? Tänkte bara så att den blir lätt att rengöra och tål lite fukt.. andra tips på billig vattenavstötande tyg?
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-26, 16:19   #6
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Har precis hittat i mitt förråd min gamla skinnimitations jacka. Den tål ju vattentvätt, men ytan kan samtidigt behandlas så att den blir vattenavstötande.

Tror att jag gör botten och handtaget av denna jacka.

Kanske borde jag också göra kantband av jackan och sy fast runt alla kanter?
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-28, 12:40   #7
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Kantband är ju väldigt mycket en smakfråga tycker jag =S Skinnimitationen kan ju skydda kanterna från att nötas och det kan ju bli en snygg kontrast i material och färg om tygerna skiljer sig åt. =)

Lycka till!

/Alexpalex
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-28, 13:33   #8
queen_no_one queen_no_one är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 19
Kolla http://www.janitasdesign.com/softspot/index.html Så det där med masonit och vaxduk verkar ju inte att vara helt ute och cykla.
queen_no_one är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons