Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-19, 20:36   #1
syochkaffe syochkaffe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 44
Question Syrum, syhörna

Jag har tänkt att göra om lite vid symaskinen. Men hur är det bra att möblera? Jag har mycket småsaker som nålar och trådar. Hur gör man gör att det inte ska se stökigt ut med alla saker som ändå måste vara lätta att komma åt? Hur ser era syrum ut? Lägg gärna ut bilder. ///Lina
syochkaffe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 21:29   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hej
Min "syskrubb" är min klädkammare, som är 1,60 x 1,60.
Det är trångt, för jag har ju mina kläder där också, och tre symaskiner.
Jag har satt upp en hylla ovanför industrimaskinen, där har jag broderitrådarna, lite mönster och mönsterkorten till broderierna.

En hurts på bänken där jag har de två andra maskinerna, och längst in mot väggen har jag mina vanliga trådrullar, sen kan man ju "nåla upp" mycket på väggen.
Trångt, men jag har roligt där inne i "syskrubben"

Klippa får jag göra på köksbordet och om det är båtkapell, ja då får jag ta till "stora klippbordet" vardagsrumsgolvet!

Små plastlådor med lock är bra att ha saker i, tråd och sånt, hyllor är ju också bra att ha. Men när man sitter och syr, då blir det stökigt.
Hoppas att Du får till det bra i din syhörna.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-20, 06:38   #3
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Alla mina sysaker som saxar, tråd och band förvarar jag i minibyråerna Fira från IKEA. Jag har hittills målat dem vita men inte prioriterat att måla dekorationer på varje låda än men det kommer. Det finns tre? olika storlekar på lådorna. Minibyråerna förvaras i hyllorna jag har bakom mig när jag sitter vid köksbordet och syr.

Klipper till tyg gör jag på vardagsrumsgolvet.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-20, 08:11   #4
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Hej Helen,
jag har redan lagt ut bilder på mitt syrum, se mitt album syrummet. Till trådar, knappar, nålar m.m. har jag två stycken sortimentboxar som man brukar ha till skruvar etc. Dessa finns bl.a. på Biltema och Claes Ohlsson. Jag använder kaklådor och glasslådor till mina stora trådrullar och overlocktråden. Jag har också byggt bokhyllor själv som passar till mina behov. Till sybord har två stycken billiga brodsskivor och ben från IKEA, de är bra att ha till reservbord också när vi samlas många. Mina bord är 120x80 cm vardera och kan alltså placeras lite olika beroende vad jag ska göra. Hoppas du fick lite tips som du kan använda, ser fram emot resultatet. Lycka till.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-20, 15:15   #5
pelstud pelstud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 105
Måste bara tipsa om ett jättefint syskrin från Designtorget. Istället för de där gamla träskrinen som allting försvinner i är det vitt och rektangulärt med ett "fönster" ovanpå med frostad plast i. Överst är det fack för alla trådrullar så att de syns igenom lite i fönstret. Under är det lite fack för olika småsaker som man har. Den har även ett störrefack där sax osv. får plats på sidan och en magnetremsa för lösa synålar. Det är jättesnyggt och modernt om man inte vill ha ett gammeldags=) Dessutom får det platts jättemycket i det utan att det blir oordning.
pelstud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-20, 16:24   #6
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Jag håller på med något liknande i vårt kombinerade datarum-syrum-ateljé. Jag har köpt en rejäl byrå på hjul från IKEA, en sån som går att styra in under skrivbordet när man inte använder den. Där förvarar jag sånt som behövs ofta som saxar, pennor, nålar osv. I ett par låga bokhyllor har jag tillbehör, pågående projekt och böcker som kan vara bra att ha. Småsaker har jag i sortimentaskar. Tyg och stora saker har jag i en skrubb brevid rummet.

Det viktigaste för mig har varit att förvara så lite som möjligt öppet. Så mycket som möjligt läggs i lådor med lock. Dammigt och svårt att städa blir det ändå.

Jag ska lägga upp några bilder när det blir färdigt Lycka till!
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-22, 09:13   #7
Diana Diana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 29
Jag kommer att mista mitt syrum när dottern flyttar hem igen. Har ingen aning om hur det skall lösas. Vill inte ha allt undanstoppat. Sitter här och planerar och flyttar runt på saker/möbler i tankarna men det blir inget bra.
Diana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-22, 09:21   #8
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Vi har också fullt i alla rum...så jag fixade ett hörn i vårt sovrum, med ett mindre (gammalt) köksbord för att kunna ha maskinen tillgänglig hela tiden. Köpte genomskinliga backar på Ikea för en del av tygerna (som står under bordet) och har en sats med trådbackar i en större garderob för resten av tygerna. Det är trångt, men det betyder mycket att kunna bara sätta sig och sy när man har några minuter över utan att behöva packa up och ner allting som innan. Nu går jag och funderar på om jag kan hitta en hylla att sätta up ovanför bordet för små saker. Lycka till! Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-22, 10:48   #9
syochkaffe syochkaffe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 44
Tack för alla idéer, tips och förslag! Det är jätteroligt att läsa och jag känner mig verkligen inspirerad att börja fixa ordentligt med mitt syrum. /Lina
syochkaffe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-22, 15:27   #10
queen_no_one queen_no_one är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 19
Trådförvaring

Jag måste säga att jag är totalbesatt av trådväggen de har (hade?) i Sicksack. Massa pinnar på väggen där trådrullarna var satta i färgordning. Verkar lätt och överskådligt. Inte bra kombination med lekfulla katter men ändå...
queen_no_one är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 20:27   #11
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Hej
Hittade denna sida med bilder på syrum.
Hoppas du får lite tips och idéer
Mvh
Mariette
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-05, 08:32   #12
Diana Diana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 29
Citat:
mari1e skrev:
Hej
Hittade denna sida med bilder på syrum.
Hoppas du får lite tips och idéer
Mvh
Mariette
??? Jag tror att du glömde att bifoga länken?
Diana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-05, 16:37   #13
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Hoppsan!

Jag kom ihåg denna diskussion när jag surfade runt, men nu har jag tyvärr glömt var jag hittade den. Får försöka hitta den igen
Mvh
Mariette
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-12, 12:53   #14
aida aida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 4
Här finns det bilder på syrum:
http://www.sewing.org/enthusiast/htm...hindseams.html


Vissa av dom är väldigt imponerande...
aida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 08:50   #15
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Tack, det var den länken jag tappade bort. Nu har jag sparat den i mina favoriter
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons