Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-27, 19:30   #1
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
För mycket undertråd i brodyren

hej nu e jag igång igen.

när jag broderar text kommer det upp väldigt mycket vit undertråd, men inte när jag gör mönster, vad beror detta på
jag har stängt av o på , kollat spänningen i undertråden mm exprimenterat med olika överlägg,
olika material, mest blir det på jackor som e lite stumma i tyget, minst på fleece

nån som har en teori man kan förklara för mig som e på gräsrotsnivå..

super tjejen i affären erbjöd sig direkt att jag kunde kolla den i nästa vecka, men maskinen e nyservad o hon tror att det e nått annat. så jag tänkte kolla med er proffs här, jag har en D1a

jag har köpt in ett gäng kennel jackor o råkat brodera 2 lite mycket vitt i texten....

världens frågvisaste, hmm kanske snart blir utslängd från detta forum
Annie
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 20:18   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Vad använder du för undertråd?

Vissa maskiner vill ha grövre undertråd andra tunnare. Sedan kan sk färdigspoladundertråd vara bra för vissa men sämre för andra. Så du kanske ska prova att byta och se vad som händer eller åtminstonde jämföra med andra som har samma maskin.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-27, 20:36   #3
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Gå in på set och sänk övertådsspänningen. På min D1 måste jag ställa in maskinen på 2,2-2,4 när jag broderar.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 07:19   #4
yllet yllet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 113
Jag måste ställa in på 1,8 så det är väldigt olika från maskin till maskin
yllet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 07:31   #5
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
men det e ju det som e så konstigt
jag har ju sytt massor som blivit perfekt så helt plötsligt bara kabom
så blir det vitt i allt nu även brodyrerna, och jag har inte rört inställningarna.
det enda är att jag påbörjat en ny rulle bobbin som jag spolat upp pårullar.

Väldigt mysko, jag tycker att när jag spolar så blir det lite ojämt tjockare upptill o smalare nertill, men så bidde det på rose oxå...

Ingen som bor i min närhet som kan tänka sig att ge mig lite lektioner mot arvode???

jag e säker på att det e något vajsing med mig, maskinen är nyservad o kollad ordentligt
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 07:41   #6
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Jag har också en D1 och då jag i början råkade ut för detta hade jag för grov undertråd. Har du som Alvan säger provat med färdigspolad tunn undertråd? Felet kan också bero på felträdning. Har du noterat i instruktionsboken att du ska börja trädningen lite olika beroende på om du har stående eller liggande rulle?? Kan inte förklara det närmare nu eftersom jag inte har maskinen framför mig.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 08:39   #7
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
provade att sänka övertråden den stod på 2.8
provade alvans 1.8 perfekta stygn, men måste jag ändra för olika saker typ text o brodyrbilder

eller för olika material

vad skulle jag göra utan er

Tack
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 09:32   #8
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Tråden

Hallo Annie

Kanske ett litet inlägg kan hjälpa. När sånt här händer ska du först kontrollera att undertråden är rätt trädd, att den sitter fast i spolkorgens trådspänningsfjäder och att den sen ligger över själva spolen.
Blir det fel trätt kommer undertråden att bara rulla ur spolen utan att bromsas upp av spännfjädern och då dras undertråden upp på rätsidan så att den blir synlig.

Sen kan olika brodertrådar gå olika trögt att dra fram för maskinen t.ex. mellan en vit och svart färg kan det vara upp till 5 grams skillnad och har man då sytt med en vit och det gått bra, sen byter man till en svart och undertråden börjar att synas är det för att den svarta tråden har gjort att övertrådsspänningen ökat. Till följd med att den drar upp undertråden.
När vi som service tekniker ställer in en brodermaskin broderar vi med en "mellan färg" för att komma neutralt till i trådspänningen.

Hoppas den förklaringen har bringat lite klarhet, men som jag skrev i början, kontrollera att du har spänning först på undertråden ( rätt trädd ) när du får upp den på rätsidan helt plötsligt.

Ps. undvik att vara inne och ändra på undertrådsspänningen, det är väldigt lätt att hela sömbilden blir fel både på vanlig söm och brodersöm, men att ställa om övertrådsspänningen gör inget för den går tillbaka till sitt grundläge när du startar om symaskinen.

Hälsninger:
Jan Lindström
Fackman på Husqvarna Viking i Sandviken
www.husqvarnasandviken.com
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 10:13   #9
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
hej janne
nu gick det upp ett ljus
det är just svart och färgen som lyser i mörkret som blir mest mysko.

per telefon med min handlare kollade vi undertråden och det lirar...

men det funkar när jag har den vanliga trådarna

tack för att sådanna som du som jobbar o ändå tar dej tid....
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 10:48   #10
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Inga problem

Alltid lika trevligt när man kan hitta lösningen på problemet, sen finns det en massa andra problem som kan göra att sömmen blir fel, men dom här är lätta att kontrollera själva.

Trevlig sömnad på dig
Hälsningar Janne
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 14:04   #11
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag vill ge en eloge till Jan Lindström för att du bryr dej om hur folk hanterar sina maskiner.
Och på detta sätt hjälper folk .Det borde även fler generalagenter för andra maskinmärken förstå nyttan av.
Jag har själv inte Huskvarna utan Janome Mc 11000

Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 15:08   #12
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Hej Ann-Christin, jag håller absolut med dig när det gäller hjälp och support med symaskinen. Både generalagenten och inte minst återförsäljarna borde vara betydligt mera intresserade av att kunderna blir nöjda och av den anledningen kunna svara på alla frågor man kan tänkas ha när man precis köpt sin nya maskin. Självklart är det olika på olika platser, med olika återförsäljare, men jag upplever att det jag kan nu har jag fått lära mig helt på egen hand.

Ett stort HURRA för Jan Lindström på Huskvarna, "dessvärre" har jag också Janome.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-28, 15:20   #13
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
mmm...

rodnar av allt beröm
Mvh. Janne
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons