Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-07, 14:14   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Är huskvarna så omöjligt nuförtiden

I november fick jag min broderbåge uppgraderad till quilters hoop och fick själv uppgradera min D2. Quilters hoop fungerade inte så den fick åka tillbaka till försäljare och stannade där i tre veckor för att få en ny "grej" insatt och så kom den tillbaka, provkörd med båge och fungerandes, enl försäljaren.
När jag ska brodera med quilters hoop så säger maskinen att det är fel båge. Jag har gamla customizer och i den ska man skriva in måttet på bågen enl Huskvarna i Jönköping eftersom den inte finns med i själva programmet. Jag har gjort så och lagt in på mitt d-card men det fungerar inte.
Jag pratade med Huskvarna i Jönköping före jul och då skulle hon prata med servicekillen som fixat min maskin. Efter trettondagen ringde jag dit och fick svaret att hon inte ringt dit och att de har omorganiserat hela Huskvarna så det finns ingen i Sverige för dem att prata med. Jag ringde försäljare för två veckor sen och de skulle prata med Huskvarna och höra av sig till mig och jag ringde idag igen eftersom de inte hört av sig. Det var tydligen alldeles hopplöst för servicekillen att få hjälp att ordna uppgraderingen till broderimodulen. I morgon skulle en dam från Huskvarna dit så de skulle prata med henne och ringa mig i morgoneftermiddag.
Är det så här krångligt för er andra med som har Huskvarnamaskiner??
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 21:21   #2
yllet yllet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 113
Nej har inte haft problem i varberg.har ochså en D2 en fråga kan du inte uppgradea själv genom smart up date? det har jag fått göra ett par ggr.och det att du skulle behöva skriva in hoop str varje ggr är helt nytt för mej
yllet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 07:15   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jo själva maskinen har jag uppdaterat själv, det här gäller broderimodulen som sitter på symaskinen och broderar, det behövdes fler fästen för ramarna när quilters hoop kom. Och huskvarna i Jönköping sa att jag skulle skriva in ramstorleken eftersom den inte finns med i customizer som jag köpte 2002.
Men jag har sett att det finns den ramstorleken i Embird så jag ska prova att fixa till broderiet där ifall det är customizern som krånglar.
I själva maskinen, där man kan välja ram på displayen finns ramen med.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 09:37   #4
Avsl080404 Avsl080404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 43
Unhappy samma

Mitt fungerar inte heller och ingen kan tala om hur man gör, det går bra om kortet är färdig inprogrammerat men skall jag ta ett från datorn och splitta själv kommer det fram att det är fel båge. Jag har provat och provat och provat men jag har bestämt mig att jag skall klura ut det utan Husqvarnas hjälp för dom fattar inta.
Avsl080404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 16:32   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Sundsvall eller Sandviken??

Min quilters hoop fungerar inte ens med de broderier som följde med bågen, provade det också idag. Och idag på eftermiddagen skulle den jag köpte maskinen av ringa, de skulle ha besök av en huskvarnarepresentant idag och fråga den vad de skulle göra med min maskin, och än har de inte ringt.
Jag prövade också att sy glasunderlägget i bågen som är 150 x 240 och det fungerade om jag la in broderiet i horisontellt läge men inte vertikalt.
Jag har funderat på att lämna in maskinen till Sundsvall eller Sandviken, det är ungefär lika långt och bökigt att ta sig till båda platserna. Är det någon av er som har erfarnhet av någon av de Huskvarnaaffärerna??
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 17:50   #6
AnnavK AnnavK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 29
Min Huskvarna (vanlig symaskin) är köpt i Sandviken, och jag har alltid fått bra service.
Ägaren, Jan Lindström, har skrivit nåt inlägg här på sysidan ibland. Du kanske kan fråga honom här direkt?! Lycka till!
AnnavK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-09, 10:30   #7
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Äldre program fungerar ej

Hej hopp Ann-Marie

Jo, jag brukar när tid finns ta några inlägg till er som har det besvärligt med något, hoppas att det här inlägget också kan bringa lite klarhet för er

I brodermaskinernas broderenhet finns det en liten "givare" som känner av vilken båge som monteras på broderenheten. Den är till för att du inte ska sätta i fel storlek på bågen när du broderar ex. har du valt ett mönster som är 130x180 funkar inte bågen 100x100 eller 150x150 för då skulle mönstret gå i bågen.

Det kommer också nya bågstorlekar ut i marknaden och då måste man ibland uppdatera broderenhetens givare och maskinen för att dom ska förstå vad för ny båge du använder.

Det här gäller också dataprogrammen och till äldre dataprogram finns det ingen uppdatering för bågen Do all quilter´s hoop eller endless embroidery hoop. Det blir en "krock" när du väljer en typ av båge i det gamla programmet och sätter i en ny båge som inte programmet har sparat brodyret till, därför säger maskinen ifrån för att det inte ska orsaka någon skada.

Så för att det ska fungera med dom nya bågstorlekarna tillsammans med dataprogrammen måste bågen finnas i programmet och maskin/ broderenhet vara anpassade till bågen också.

Hoppas att ni har fått lite förklaring av era problem och hör gärna av er till mig om ni inte förstår eller behöver extra hjälp.

Hälsningar:
Jan Lindström
Fackman på husqvarna Viking i Sandviken
www.husqvarnasandviken.com
Tel.026-253674
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-09, 13:07   #8
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej Janne
När jag pratade med Huskvarna i Jönköping, en tjej som hette Helene så sa hon att i mitt Customizing skulle jag skriva in bågens mått istället för att välja en av de färdiga bågmåtten så jag skriver in quilters hoopmåtten i "enter size" och då kommer det formatet upp där. I Embird finns bågen med men det hjälper inte om jag sparar broderiet där heller.
Min D2 har jag uppgraderat till 1.4 och där finns quilters hoop med så när jag sätter in min quilters hoop i maskinen och väljer ett av de mönster som följde med bågen så "slår det upp" 150 x 150 automatiskt på symaskinsdisplayen men när jag trycker på start på maskinen så säger den Fel båge för broderiet,
Själva broderienheten där man sätter fast bågen, samt maskinen, har jag haft inne i två omgångar hos
försäljarens reparatör för att den skulle bli uppgraderad till att klara av quilters hoop.
Jag börjar bli både frustrerad och besviken att jag inte kan få någon hjälp av dem utan att de bara skyller på att de inte kan få någon kontakt med Huskvarna för att själva få hjälp. Är det så svårt att uppgradera broderienheten när det är till en D2, det har ju gått bra för andra efter vad jag har läst på broderilista som jag är med på. Om det ska vara så att jag behöver ett nytt dataprogram för att kunna använda bågen så borde jag blivit upplyst om det där jag köpte bågen.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-09, 13:38   #9
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Be försäljaren

Hej igen

Be din försäljare i Jönköping att spara ner ett brodyr från 3D Embroidery Studio programmet till ditt D-Card och att dom lägger det på bågen 150x150 (do all quilter´s hoop). Ta sen kortet till din Designer II och se om den startar då. Gör den det sitter det i dataprogrammets insparning, gör den inte det bör det sitta i din Designer II broderenhet som inte känner av bågen rätt. (ni kan om dom har en Designer II i affären extra kolla ditt kort och båge genom att starta maskinen hos dom också).

Hälsningar: Janne
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-09, 13:57   #10
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
hoppsan

Hoppsan..

Såg nu att du var bosatt i närheten av oss
Om du kan komma till oss eller om du har någon närmare som kan hjälpa dig att prova din båge och kort så är det bara att höra av sig.

Hälsningar: Janne
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-09, 14:15   #11
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Just nu är jag så trött på "min" försäljare att han bara skyller ifrån sig på att han inte kan få tag på någon på Huskvarna. Jag måste i vilket fall posta kortet till någon som kan göra det här åt mig. Sen har jag den gamla D2 inte quilt designer2 och den gamla finns väl inte kvar någonstans att pröva i affärer med?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-09, 15:06   #12
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Det har ingen betydelse om du bara kan få ett brodyr lagd på ditt d-card med Husqvarna vikings dataprogram 3D Embroidery studio.
Att sen kolla på en Designer II som är uppdaterad till ver.1.4 eller en Quilt designer II ver. 1.4 har ingen betydelse. Vitsen är att kolla att ditt d-card fungerar och även bågen mot en annan maskin så att det inte sitter något fel i bågen samt att du har ett gammalt program att spara in dina brodyrer med.
Sparar du in ett brodyr med det nya 3D programmet och din symaskin startar med det, är det insparningen med ditt gamla som felar. Man måste ta en sak i taget och felsöka vart du har felet någon stans efersom du har både ett äldre dataprogram och symaskin.

Du kan till veckan ringa mig om du inte får till det hela.

Hälsningar: Janne - Husqvarna Sandviken
tel.026-253674
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-09, 15:13   #13
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Tack. Att det ska vara så krångligt. Mitt d-card fungerar med andra broderier fast de är ju inte i quilters hoop.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 12:11   #14
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
Nu har jag fått veta av Helene på Huskvarna i Jönköping att Customizer 6.2 inte är en begränsning för quilters hoop, det går så bra att skriva in bågstorleken om den inte finns med i själva programmet. Det var ju roligt att få veta i alla fall. Så nu ska min maskin till "doktorn" igen.
Jag fick prova medan hon dirigerade mig per telefon olika sätt med kort och båge på maskinen och när quilters hoop satt i men megabågen var vald då gillade maskinen med quilters hoop mönster valt att sy! Men rätt båge gillar den inte alls. Det ska bli "roligt" att veta vad jag gör för fel i alla fall.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 04:18   #15
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Litet försvar till dom stackars återförsäljarna. Det är tråkigt nog så att dom inte alltid nödvändigtvis "skyller ifrån sig" som någon sa, utan att det helt eneklt är kaos i Husqvarna just nu.

Man får inte svar på frågor, fel grejer skickas och folket i kundtjänsten kan inte dom saker dom jobbar med. Husqvarnatanten här nere i karlshamn hamnade hos dansktalande damer som skulle ta emot ordrar och dom missuppfattade modellnummer, så att hon fick fel maskin och det är inte ända gången.
Själv har jag kämpat med att få igång 3d embroidery och 3d digitizing men det gick inte att aktivera dongeln på grund av att servern låg nere... I TRE veckor! Nu har dom fått ignång det igen och då visar det sig att kortläsaren inte funkar och den enda infon jag får är "instalera om den så funkar det sedan" vilket det inte gör, trots att jag och min pojkvän har förhandlat med olika felsökningar och ominstaleringar och jag vet inte allt, utan resultat. Tror vi intalerat om den fem-sex gånger och inte fan funkar den för det.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons