Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-03, 15:52   #1
sussi79 sussi79 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 5
Overlock HJÄÄÄÄLLP

Okej då har jag tänkt att investera i en overlock köpte en Janome 744D och var förväntansfull. Dock fick jag ett besked några dagar senare att Janome inte längre sänder till Norden. Knäppt.
Så nu är jag på ruta ett och i djungeln av overlock maskiner.
Elna är en liten lustig krabat som verkar ha hamnat lite vid sidan av. De flesta man hör om är Pfaff, Huskylock, Singer,Bernina osv.

Så snälla finns det en själ därute som har bra pejl på overlock maskiner. Är nybörjare dock vill jag ha kvalitet. Har någon provat Elna 654 och Bernina 800.

Kram så länge
sussi79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 17:20   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Känner inte till de du frågar om men kolla upp Brother 3034, det är en väldigt bra overlock till mycket bra pris.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 17:22   #3
k.gunilla k.gunilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 53
Jag är ägare till en Bernina 1150MDA och trivs jättebra med den.
Den kan sy med 3 eller 4 trådar.Lätt att trä. Syr snyggt.
Försök att få provsy maskinerna om du har möjlighet. De olika märkena har ofta flera modeller att välja av. I mitt fall valde jag en mittimellanmodell. Att köpa den billigast kanske man ångrar efter ett tag och man behöver kanske inte heller köpa "proffsmaskinen".
Mycket beror ju på hur mycket du tänker sy.

Lycka till!
Gunilla
k.gunilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 17:48   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Brother 3034D är likvärdig. Har en brother som jag köpt från england som jag är mycket nöjd med. Den är enkel att sy på och går bra. Det är min första överlock och var nybörjare. Jag trädde den och var i gång att sy inom en halvtimme när jag hade fått den.
Det följer en med en mycket bra DVD.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 20:54   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Av Bernina så rekommenderas 1150 MDA, 800-modellen har det varit problem med tidigare. Vet inte om de har fått till den. Kolla den. Själv har jag en 1100 DA och den är helt fantastisk. Fixar allt med bravur.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 16:02   #6
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag har 800DL av Bernina och den är superbra. Aldrig något krångel och det har enligt min symaskinshandlare varit en maskin som han sålt mycket av utan att få in något på reparation alls. Det kan mycket väl ha varit problem tidigare men jag har inte hört något om det utan bara positiva omdömen.

Den andra modellen som det står om här är något dyrare, och därför antagligen något bättre. 800 är dock vansinnigt mycket bättre än de 3000-4500 kronorsmaskiner som ofta säljs. Det både känns och hörs när man syr så ska du använda maskinen mycket och vill ha något du inte kommer tröttna på är det nog definitivt värt att gå upp det steget.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-06, 03:33   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Njaa, här i höst senast hörde jag att det var problem med
800 modellen, inte övriga. Men som sagt var, kolla upp det innan ev köp.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-09, 15:38   #8
Sockerbollen Sockerbollen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 51
Jag har en Elna 654 och är supernöjd med den. Innan hade jag en Bernina 800DL, men den strulade två gånger inom loppet av ett halvår så det blev ett återköp på den och så Elnan istället. Försäljaren sa att de skulle fasa ut Bernina 800DL eftersom det uppstått fel på flera av de senast levererade maskinerna. På Syfestivalen i Älvsjö hade inte Bernina med 800DL bland de overlockar de visade upp. Jag har inte ångrat en sekund att jag bytte till Elna 654. Den har funkat superbra! Det enda jag kan sakna är utbudet av tillbehör till den, men har förstått att det kommer fler pressarfötter m.m. till den även här i Sverige (det finns, men säljs inte här i Sverige, se t.e.x. http://www.elna.com/en-gw/model_over...ccessories.php).
Sockerbollen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 16:05   #9
sussi79 sussi79 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 5
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Känner inte till de du frågar om men kolla upp Brother 3034, det är en väldigt bra overlock till mycket bra pris.
Tack för hjälpen=0)
sussi79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 16:07   #10
sussi79 sussi79 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 5
Citat:
Sockerbollen skrev: Visa inlägg
Jag har en Elna 654 och är supernöjd med den. Innan hade jag en Bernina 800DL, men den strulade två gånger inom loppet av ett halvår så det blev ett återköp på den och så Elnan istället. Försäljaren sa att de skulle fasa ut Bernina 800DL eftersom det uppstått fel på flera av de senast levererade maskinerna. På Syfestivalen i Älvsjö hade inte Bernina med 800DL bland de overlockar de visade upp. Jag har inte ångrat en sekund att jag bytte till Elna 654. Den har funkat superbra! Det enda jag kan sakna är utbudet av tillbehör till den, men har förstått att det kommer fler pressarfötter m.m. till den även här i Sverige (det finns, men säljs inte här i Sverige, se t.e.x. http://www.elna.com/en-gw/model_over...ccessories.php).
Superbra då vet jag tack för hjälpen stor kram
sussi79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons