Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2016-06-23, 23:07   #1
SewingMama SewingMama är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2016
Inlägg: 4
Hjälp med Pfaff Hobby 1042!

Hej!

Har min mormors gamla Bernina Record från 50-talet som jag är supernöjd med. Syr mycket i trikå till min bebis och har märkt att i takt med att hon börjar krypa och röra sig mer så händer det att sömmarna spricker i grenen tex. Köpte då en Pfaff Hobby 1042 för att få stretchsöm, för att ha som komplement. Köpte den av en privatperson och den ska enligt uppgift vara nyservad och fungera perfekt (den är helt ren och dammfri + oljad när jag kollar i den). När jag försöker sy med den "tuggar" den och matar dåligt. Den syr en bit och sen fastnar den och står och tuggar på ett och samma ställe. Har provat med lite olika trådspänning med märker ingen skillnad. Vad kan det vara? Bör jag lämna in den igen eller finns det något knep? Upplever att den matar något bättre i bomullstyg än i jersey...

Jättetacksam för svar!
SewingMama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-24, 23:30   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Du får prova att trä om och se till att nålen är insatt enligt manualen.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-25, 08:13   #3
SewingMama SewingMama är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2016
Inlägg: 4
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Hej!

Du får prova att trä om och se till att nålen är insatt enligt manualen.

MVH

Tack för ditt svar EsNadisys!
Jag har provat det, provat två olika nålar, men bara en tråd (som jag har trätt om). Finns det något annat jag kan prova?

Med vänlig hälsning,
SewingMama
SewingMama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-25, 16:14   #4
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Här kommer några tips, om du inte redan gjort det:

Kolla att det är det rent i området runt spolkapseln och spolhus - kolla ev ludd

Kolla att det är rent under pressarfotplåten, så att den ligger på rätt höjd, och känn efter hur högt matartänderna kommer.

Prova att sy helt utan tråd (med och utan nål) i maskinen, då ser du om matningen är OK. Prova med flera olika lager o se ev skillnad. Du kan ju tom lägga ett papper över när du kör med nål för då ser du om stygnlängden varierar

Prova att sy med nyspolad rulle (lagom hårt rullad och inte för full)
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-25, 19:35   #5
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Om maskinen inte matar riktigt kan backen vara inkopplad. Maskinen matar då bakåt medan du drar i tyget för att få maskinen att sy framåt. Det funkar bara inte. Jag har faktiskt sett sådana maskinfel några gånger.
Annars kan någon ha råkat sänka matartänderna, då matar det inte alls och stygnen läggs på varandra och bildar en tjock och hård knuta. Höj matartänderna till normalläge så blir det bra igen.
Den enklaste orsaken är att matartänderna är fulla av ludd från tyg och trådar. Då får de inget grepp. Rensa och gör rent.

Har du fått med en manual till din maskin? I slutet brukar det finnas ett kapitel om felsökning och vad man behöver göra när något inte funkar.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-26, 22:46   #6
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Citat:
SewingMama skrev: Visa inlägg
Tack för ditt svar EsNadisys!
Jag har provat det, provat två olika nålar, men bara en tråd (som jag har trätt om). Finns det något annat jag kan prova?

Med vänlig hälsning,
SewingMama
Jag skulle varit noga med att jag menade att prova nålens olika riktningar, för varje företag väljer ju att ha nålen på en bestämd riktning. Den platta sidan av nålen kan du ha mot Nord, Syd, Väst eller Öst. Skillnaderna borde komma fram ganska snart. Hur sätter man in nålen är väldigt viktigt.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-27, 08:51   #7
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Jag skulle varit noga med att jag menade att prova nålens olika riktningar, för varje företag väljer ju att ha nålen på en bestämd riktning. Den platta sidan av nålen kan du ha mot Nord, Syd, Väst eller Öst. Skillnaderna borde komma fram ganska snart. Hur sätter man in nålen är väldigt viktigt.
Enl manualen (hittade en engelsk på nätet) skall den platta sidan på nålen vara bakåt vid insättningen, dvs nålen skall träs rakt framifrån med skåran för tråden fram.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-28, 09:53   #8
SewingMama SewingMama är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2016
Inlägg: 4
Nålen sitter som den ska. Har läst i manualen och där står det bara att den ska rengöras om den inte matar ordentligt, men ren är den, finns inget ludd eller trådrester. Backen ligger inte heller i...
Den syr 5-10 cm för att sen stanna och sy en hård knuta. Samma sak när jag syr utan tråd och utan nål och tråd, men ingen knuta då...
När jag tar bort tyget finns det en "extra" tråd med undertråden, vad kommer det sig? Bifogar en bild.
Bifogade bilder
 
SewingMama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-28, 10:19   #9
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Förslag:
Sy med olika färg uppe o nere så vet du vilken tråd det kommer ifrån.
Sy sakta med lucka (19) öppen och titta hur stygnen bildas....
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-14, 13:35   #10
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
SewingMama skrev: Visa inlägg
...Den syr 5-10 cm för att sen stanna och sy en hård knuta. Samma sak när jag syr utan tråd och utan nål och tråd, men ingen knuta då...
Om detta händer utan både nål och tråd är det något med matningen.
Börja med att skruva av stygnplåten och kontrollera att det är rent mellan matarna så att de kan gå helt upp.
Höjden på matarna kanske måste justeras. De skall i högsta läget vara 0,9 till 1 mm över stygnplåten.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-15, 09:20   #11
SewingMama SewingMama är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2016
Inlägg: 4
Hej!
Jag kontaktade han som servat den och den är nu tillbaka hos reparatör. Fick först tipset att slipa försiktigt med fin smärgelduk i hålet i stygnplåten, som var lite skadad, men det hjälpte inte. Det verkar vara matartänderna som är utslitna och inte får tag i tyget ordentligt. Tack för alla tips, tyvärr var det inget som jag kunde fixa själv denna gång...
SewingMama är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
pfaff

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons